Top Ad unit 728 × 90

Senaste nytt

recent
no

Moldavien: Eduard Romanyuta - I Want Your Love

Det är dags att börja ta en närmare titt på bidragen som tävlar i Eurovision Song Contest 2015! Under veckorna framöver kommer jag att presentera bidragen ett och ett i startnummerordning - bakgrund, fakta, lite skön statistik och mina spekulationer om hur det kommer att gå! Vi börjar med bidraget som är först ut i den första semifinalen, ett Moldavien som är ute efter upprättelse - förra året nådde man sin sämsta placering hittills när Cristina Scarlat blev jumbo i semifinalen med Wild Soul!

Årets upplaga av den moldaviska uttagningen O Melodie Pentru Europa utmynnade i ett resultat som ledde till skandalrubriker i hemlandet - segern i finalen gick till den 22-årige ukrainaren Eduard Romanyuta efter att han fått så många tittarröster att många förutsatte att de var köpta. Man hade dessutom svårt att tugga i sig att segern gått till en artist utan synbar koppling till landet - vilket bland annat ledde till att en stor del av konkurrenterna i finalen bojkottade den påföljande efterfesten. Jag tippar att moldaverna ser över regelverket för sin uttagning inför nästa år...

Eduard har hållit på med musik sedan liten, släppte sitt debutalbum redan som tioåring och har vunnit flera internationella festivaler. Tanken på Eurovision Song Contest är inte ny. Han tävlade i den ukrainska uttagningen både 2012 och 2013 där han först blev femma med I'll Never Let You Go och sedan trea med Get Real With My HeartNär Ukraina i år valde att stå över såg han sig om efter andra möjligheter - och hittade en i grannlandet Moldavien.

I Want Your Love är ett av få bidrag i år som är rakt igenom pop, och det i en tappning som känns ruskigt välbekant - det delvis svenska teamet bakom låten lär ha mer än sneglat på producentteamet Cheirons hitkatalog från slutet av 90-talet. Redan här ligger man bra till hos mig! Jag älskar fortfarande hitsen Cheiron skrev åt t.ex. Backstreet Boys och Britney Spears och tycker nog det här håller rätt fint som en hommage åt det soundet. I låtens studioversion. Liveframförandet i den nationella finalen däremot kändes däremot som ett tafatt och öststatsvulgo klassens timme - och det lär inte räcka i Wien.

Moldaverna är dock experter på att transformera sina bidrag till eurovisionform, så jag håller fortfarande visst hopp - låten sticker ut i fältet och lyckas man bara sträcka upp Eduard och inleda startfältet med ett minnesvärt framträdande så kan det räcka för final. Grundtipset blir dock att moldaverna har lite för mycket att jobba emot här - och att man bommar igen. Att oddsen just nu rankar moldaverna som trettiosjua är dock en grav underskattning av möjligheterna till en vettig placering!

Upphovsmän
Erik Lewander, Hayley Aitken och Tom Andrews
Startnummer
Nummer 1 i semifinal I
Se och hör
Text
Enligt oddsen
Moldavien rankas just nu som trettiosjua av Oddschecker



De fem senaste

Semifinal
Final
2010: Sun Stroke Project & Olia Tira - Run Away
Tia
Tjugotvåa
2011: Zdob și Zdub - So lucky
Tia
Tolva
2012: Pasha Parfeny - Lăutar
Femma
Elva
2013: Aliona Moon - O Mie
Fyra
Elva
2014: Cristina ScarlatWild Soul
Sextonde




Bästa placering
Sexa, 2005 för Bunika Bate Toba med Zdob și Zdub.
Du hittar samtliga bidrag till Eurovision Song Contest 2015 här!
Moldavien: Eduard Romanyuta - I Want Your Love Reviewed by Pierre on 15:42:00 Rating: 5

5 kommentarer:

  1. Låter väldigt mycket som musik från mina yngsta år, men jag går trots det inte särskilt mycket igång på det här. Det är ju ganska catchy och är tillräckligt underhållande för att slippa sågning från mig. Men det låter bara för gammalmodigt för 2015. En effektiv öppningslåt lär det i alla fall bli! Tror i slutändan att den bommar. Tror att de flesta kommer tycka att detta är rätt mossigt.
    2/5
    27:e plats på min lista.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ibland är gränsen mellan vad som känns mossigt och vad som ger upphov till nostalgi hårfin! Jag är inte säker på var detta landar!

      Radera
  2. Tycker detta är årets i särklass sämsta bidrag. Håller med om att studioversionen är bättre men scenshowen är det mest tacky jag sett i ESC-sammanhang, någonsin! Och han är inte tillräckligt intressant för att lyfta denna kassa popdänga genom bra sång heller. nej t.o.m sämre än deras bidrag förra året och jag hoppas att jag inte kommer behöva höra detta i finalen i år! (men han kanske kan köpa sig in i den med, eftersom han ryktas vara miljardär) rankar alltså denna på plats 40/40 på min lista.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja om scenshowen ser ut som den gjorde i Moldavien så är han stekt - men jag tror vi kommer att få se något HELT annat i Wien. Deras bidrag har ofta kackiga framträdanden på hemmaplan, men det brukar bli helt andra bullar när det verkligen gäller. Sedan tycker jag inte Eduard är helt värdelös som artist, men han behöver helt klart hjälp på scenen.

      Radera
  3. Den här är bara jobbig x) men tror faktisk den har en ganska bra chans att knipa en finalplats..
    Min lista..
    1.
    2.
    3.
    4.
    5.
    6.
    7.
    8.
    9.
    10.
    11.
    12.
    13.
    14.
    15.
    16.
    17.
    18.
    19.
    20.
    21.
    22,
    23.
    24.
    25.
    26.
    27.
    28.
    29.
    30.
    31.
    32.
    33.
    34.
    35.
    36.
    37.
    38.
    39.
    40. Moldavien (1 av 5)
    41.

    SvaraRadera

All Rights Reserved by Pierre's Schlager © 2014 - 2015
Powered By Blogger

Kontaktformulär

Namn

E-post *

Meddelande *

Använder Blogger.