Top Ad unit 728 × 90

Senaste nytt

recent
no

Lyssna på Georgiens fem alternativ

Ikväll presenterades de fem bidrag som tävlar om att bli det som internvalda Nika Kocharov & Young Georgian Lolitaz tar med sig till Stockholm i maj för Georgiens räkning!

Jag hade väl vissa förhoppningar på det här sedan Kocharov meddelat att man önskade sig antingen en alternativ- eller indierocklåt med melodisk struktur innehållande elektroniska beats, synthar och/eller samplingar eller en klubborienterad version av post-disco dansmusik - men jag får väl konstatera att man inte riktigt lyckats infria dem.

Med lite god vilja kan jag väl tycka att Kocharov & Co genremässigt fått vad de önskade i låtväg, men knappast på ett sätt som kommer att kunna leda någonstans alls inom ramen för Eurovision Song Contest i sin brist på hookar och direkthet. Då fyra av bidragen låter som tre väldigt långa minutrar av samma sak lägger jag min röst på det femte, Weagree, som Kocharov själv varit delaktig i skrivandet av. Lite lägre tempo, något mer tillgängligt och med en liten nerv där någonstans - men knappast något med större utsikter varken i mina lurar eller hos eurovisionröstarna.

Härmed inleds en omröstningsperiod där de georgiska tittarna under elva dagar kan rösta på sin favorit. Därefter läggs rösterna ihop med rösterna från en internationell jury och samma dag, den 15 februari, kommer vinnarlåten att presenteras i tvshowen Communicator. Här har du de fem:

Nika Kocharov & Young Georgian Lolitazs fem alternativ

1. Sugar And Milk
(Gia Iashvili)


2. Midnight Gold 
(Kote Kalandadze)


3. Right Of Wrong
(Sandro Sulakvelidze)


4. Pain In My Heart
(Giorgi Sikharulidze)


5. Weagree
(Nika Kocharov and Vazha Marri)

Lyssna på Georgiens fem alternativ Reviewed by Pierre on 00:12:00 Rating: 5

2 kommentarer:

  1. Jag tror inte heller att det går så bra för Georgien i år men jag anser att ALLA länder ska skicka något som speglar deras land och jag HATAR när band/artister vill skicka något som är anpassat till Eurovision och därför älskar jag detta! precis som jag älskade Georgien 2014(fortfarande en av mina favoritlåtar någonsin) Jag hoppas de väljer Sugar and Milk men oavsett vilken de väljer är alla dessa låtar bättre än samtliga 6 klara bidrag hittills.

    SvaraRadera
  2. @Johanna: Jag håller helt med om att jag gärna ser bidrag med tydlig nationell färg, med fördel framförd på det egna språket. Däremot måste jag medge att jag helt missat att färglös indierock skulle vara något som speglar just Georgien. Det har jag alltid tänkt som en betydligt mer västerländsk företeelse. Då kändes 2014 års bidrag betydligt mer eget och originellt.

    Sedan är ju faktiskt ALLA eurovisionbidrag mer eller mindre anpassade till Eurovision. Gilla det eller inte, men hela formatet kräver en anpassning redan när det tvingar att hålla sig inom en treminutergräns. Däremot håller jag helt med om de som tolkar en sådan anpassning till att det måste låta och vara på ett visst sätt. Vilket t.ex. var anledningen till att jag tokdissade Victorious med Xuxo Jones i den spanska uttagningen nyligen för att ta ett aktuellt exempel - ett typexempel på en låt som känns utstuderat anpassad till hur man tror att det "ska" låta.

    SvaraRadera

All Rights Reserved by Pierre's Schlager © 2014 - 2015
Powered By Blogger

Kontaktformulär

Namn

E-post *

Meddelande *

Använder Blogger.