Top Ad unit 728 × 90

Senaste nytt

recent
no

Melodifestivalen 2016: Inför deltävling 1 i Göteborg

Det är dags, ikväll drar äntligen årets upplaga av Melodifestivalen igång på riktigt - och trots de nedslående konsekvenserna av Anna Books diskning så har jag lyckats riktigt bra med att ladda om med hjälp av deltävlingens låtar som jag lyssnat in mig på nu under eftermiddagen! Efter ett gäng varv med dem i lurarna känner jag mig redo att tycka till och tippa om utgången ikväll!

Efter att ha hört rapporterna från genrepen får jag dock medge att jag faktiskt är mer sugen på själva showen än på de tävlande bidragen - som ärligt talat känns lite ljumma som helhet. Programledarskap av Gina Dirawi och Petra Mede försedda med ett redan hyllat manus av Edward af Sillén och Daniel Rehn, överdådiga shownummer som mellanakter och återkomst för Jonas Gardells schlagerskola låter hur smarrigt som helst i mina öron! På toppen av det blir det ju dessutom ett känsloladdat framförande utom tävlan för stackars Anna Book och hennes Himmel för två

På förhand verkar Samir & Viktor tillsammans med Ace Wilder vara storfavoriter till de båda finalplatserna, men jag tänker hoppas att Robin Bengtsson lyckas skrälla sig in bland dem! I övrigt kan det bli en riktigt jämn och spännande omröstning! Se förresten till att ladda ner hjärt-appen redan nu om du inte redan gjort det - är det något vi inte behöver just nu så är det ännu en skandal...

Ungefär så här tror och tycker jag om kvällens sex - därunder kan du säga ditt genom att rösta på din favorit och kommentera i kommentarsfältet! (Lyssningslänkarna nedan går till 2,30-klippen på SVTPlay).

1.
Samir & Viktor – Bada nakna

(Fredrik Kempe, David Kreuger, Anderz Wrethov)
Jag älskar att SVT valt att starta med en fet smäll och lägga ribban direkt - nu är det dags för fest! När Samir & Viktor nu är tillbaka efter förra årets succé med Groupie så känns de väl igen - det är allsångskörer till ett taktfast beat och en skönt bekymmerslös känsla av att ingenting är så viktigt att det inte kan tas med en klackspark.

Konceptet är dock taget till nästa steg den här gången med en starkare låt och, minsann, starkare sång i en låt med referenser till Gå & Fiska och Magnus Ugglas brottarhits - och (halv)nakenbad på scenen! Trots att det här inte riktigt är min grej så är det svårt att värja sig - jag ser gärna det här i final och det mesta talar för att de tar sig direkt dit den här gången.

Rösta

Ring 099-202 01 eller sms:a 01 till 722 11 (3,60 kr)
Ring 099-902 01 eller sms:a 01 till 729 99 (9,90 kr)

2.
Pernilla Andersson – Mitt guld

(Pernilla Andersson, Fredrik Rönnqvist)
2011 tog sig Pernilla Andersson och hennes röda gitarr vidare till Andra Chansen när hon tävlade med Desperados - där hon åkte ut mot The Moniker i den andra omgången.

Den här gången tävlar hon med en avskalad visa om moderskap, skriven till sin son. Det känns varmt och genuint, men precis som om jag vore Carola och låten Ola Salo går den bara förbi utan att ens se mig och kvar står jag och längtar efter en refräng. Det är väldigt möjligt att du glömt, men visan har provats i tävlingen flera gånger förut på senare år utan större framgång - och jag tippar att Mitt guld går samma öde till mötes. Spiken i kistan kan vara att starta medan tittarna förtärande är partyrusiga efter nakenbad - det här är därmed en mycket möjlig jumbo ikväll.

Rösta

Ring 099-202 02 eller sms:a 02 till 722 11 (3,60 kr)
Ring 099-902 02 eller sms:a 02 till 729 99 (9,90 kr)

3.
Mimi Werner – Ain't No Good

(Mimi Werner, Göran Werner, Marcus Svedin, Jason Saenz)
Mimi Werner melodifestivaldebuterar med en låt hon skrivit med bland andra sin pappa Göran - vars bror Håkan är gift med Jill Johnson. Där hamnar vi på countryspåret - och det är precis där Mimi befinner sig ikväll!

Vi snackar dock snarare en uppdatering av det soundet, i samma skola som t.ex. Avicii använt det - men låten känns dock igen, det ekar nämligen rätt rejält av Dolly Partons gamla Jolene här! Med sig på scenen har Mimi Wall of Sex - dansarna som hjälpte Dinah Nah till final förra året - men jag tror inte det räcker den här gången. I bästa fall kan Mimi ta den sista platsen i Andra Chansen, men konkurrensen är hård om den!

Rösta

Ring 099-202 03 eller sms:a 03 till 722 11 (3,60 kr)
Ring 099-902 03 eller sms:a 03 till 729 99 (9,90 kr)

4.
Albin & Mattias Andréasson – Rik

(Albin Johnsén, Mattias Andréasson)
Albin och Mattias ser till att vi byter stil till P3-creddig urban pop med Albin på väldigt textrik rap i verserna och Mattias på sång i refrängen - vilket ger sköna bromance-vibbar när killarna sjunger så länge jag har dig känner jag mig rik.

Nog känns soundet igen från Albins megahit Min soldat, men jag tycker det här känns som en rätt blek uppföljare i skriande brist på en tydlig hook och ett lyft från säg, en Kristin Amparo. Låten kommer förmodligen att hamna i P3s spellistor så snart den åker ut - vilket riskerar att bli väldigt snart. Jag tippar att de slåss med Mimi om den där sista andra chansen ikväll.

Rösta

Ring 099-202 04 eller sms:a 04 till 722 11 (3,60 kr)
Ring 099-902 04 eller sms:a 04 till 729 99 (9,90 kr)

6.
Robin Bengtsson – Constellation Price

(Bobby Ljunggren, Henrik Wikström, Mark Hole, Martin Eriksson)
Förhandssnacket har handlat väldigt mycket om Samir & Viktor och Ace Wilder - men om tävlingen skulle handla mina favoriter och om längst liv i mina lurar så är det här utan tvekan kvällens vinnare!

Glädjande nog verkar det trots storfavoriterna faktiskt finnas en liten skrällchans för Robin att döma av såväl odds som publikundersökningar och omröstningen här nedan - och det vore han väl värd! Jag älskar den sköna munspelshooken och det svalt melankoliska stråket i den här moderna poplåten som kommer att ligger perfekt i min spellista nånstans i närheten av t.ex. Kygo. Jag håller alla tummar jag har för att det blir som minst en andra chans för Constellation Price ikväll!

Rösta

Ring 099-202 06 eller sms:a 06 till 722 11 (3,60 kr)
Ring 099-902 06 eller sms:a 06 till 729 99 (9,90 kr)

7.
Ace Wilder – Don’t Worry

(Joy Deb, Linnea Deb, Anton Hård af Segerstad, Ace Wilder)
Jag förstod absolut ingenting av den omtalade storheten i Ace Wilders comebacklåt när minutklippen släpptes i torsdags. Då kändes låten stötig och osammanhängande, och även om det intrycket delvis kvarstår när jag nu hört mer så inser jag åtminstone att Don't Worry har potential att lyfta om det får sällskap av ett riktigt schysst scennummer.

Jag är dock rädd att jag aldrig kommer lyckas att bli BFF med det här utan hoppas det dyker upp hetare kandidater till slutsegern framöver. I mina öron låter det här som flera låtar disharmoniskt ihoptryckta i en och även om det i slutändan låter både modernt och dansant så går jag liksom inte igång. I kvällens konkurrens känns den dock som en solklar finalist.

Rösta

Ring 099-202 07 eller sms:a 07 till 722 11 (3,60 kr)
Ring 099-902 07 eller sms:a 07 till 729 99 (9,90 kr)


Vilken är din favorit i den första deltävlingen? Rösta!


Läs mer!

Melodifestivalen 2016: Publikundersökning deltävling 1
Melodifestivalen 2016: Oddsen inför den första deltävlingen
Anna Book diskvalificeras från Melodifestivalen!
Melodifestivalen 2016: Minutklipp från Göteborg
Skaffa stenkoll inför Melodifestivalen 2016!
Melodifestivalens hjärtröstnings-app är tillbaka!
Melodifestivalen 2016: Inför deltävling 1 i Göteborg Reviewed by Pierre on 17:06:00 Rating: 5

5 kommentarer:

  1. Jag var också lite tveksam till Ace först, men är nu helt med på tåget. Den blir bara bättre och bättre under låtens gång, och älskar att den är så dansant! Sen vill jag som du att Robin går vidare, direkt, hellre än S&V, de kan få gå till AC, med A&M. Lustigt att jag tänkte att Mimis låt skulle gjorts av Jill istället, så säger du att de är "släkt". Mimi och Pernilla ut alltså. Är också väldigt spänd på själva programmet, tror det är jättebra men man ska väl inte ha för höga förväntningar, då blir man ofta bara besviken... Nu kör vi!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Är väldigt nöjd med resultatet, då det var exakt vad jag hoppades på!

      Radera
  2. Mimi Werner-överlägset bäst ikväll. Jag fattar inte storheten i varken Ace Wilders eller Robin Bengtssons låt. Robins låt är enbart bra pga munspelet och Ace Wilders låt är en ocean sämre än "Busy doin nothing" Är ändå rätt säker på att både Ace och Robin går vidare till minst andra Chansen. Håller alla tummar för att Mimi tar sig in där också. Samir och Viktor känns som självklara finalister.

    SvaraRadera
  3. Här är min ranking:
    1. Pernilla Andersson (4 av 5)
    2. Robin Bengtsson (3,5 av 5)
    3. Samir och VIktor (3,5 av 5)
    4. Mimi Werner (3,5 av 5)
    5. Albin och Mattias (3 av 5)
    6. Ace Wilder (2 av 5)

    SvaraRadera
  4. Bara för skojs skull, kan du också säga vad för betyg och recension Anna Book hade fått om hon hade fått tävla?

    SvaraRadera

All Rights Reserved by Pierre's Schlager © 2014 - 2015
Powered By Blogger

Kontaktformulär

Namn

E-post *

Meddelande *

Använder Blogger.