Top Ad unit 728 × 90

Senaste nytt

recent
no

Melodifestivalen 2016: Oscar Zia och Lisa Ajax till final!

Så, nu har jag lämnat Himmelstalundshallen i Norrköping och sansat mig tillräckligt mycket för att skriva av mig lite! Det var ju första gången live på plats för mig den här säsongen och det dröjer nog en stund innan jag hämtat mig helt - det var som vanligt en överväldigande helhetsupplevelse, på ett helt annat sätt en den man får hemma i soffan!

Kanske bidrar den känslan till att jag faktiskt tycker veckans startfält är årets hittills starkaste. I startfältet fanns inget bidrag jag inte gillar alls - och när Oscar Zia framförde sin Human kom jag på mig med att fundera över om det inte är honom vi ska skicka till Eurovision Song Contest i år. Den tanken behöver nog mogna, men jag älskar det supersnygga och innovativa numret med alla sina mörka klipp och ännu mer att låten faktiskt har en historia att berätta. Det var inte svårt att dela hans uppenbara glädje under vinnarreprisen!

Jag förstår dock fortfarande inte riktigt storheten i Lisa Ajax låt, även om jag tycker den växer med lyssningarna. Det stör mig massor att det känns som ett uppenbart försök att klona Zara Larsson - jag hade mycket hellre sett en alldeles egen Lisa än en vattnig kopia. Desto roligare att Boris René får en andra chans! Han känns som en genuin entertainer och var precis vad som behövdes för att lyfta den sköna men väl repetitiva låten det där extra steget. Att SaRaha gör honom sällskap till Halmstad känns närmast som en lättnad efter gårdagens publikomröstning, särskilt som alternativet vore den bleka stekar-EDM-låten från Smilo.

På tal om dem måste vi prata om det skvallrande hjärtat i rutan. Exakt vad är poängen med det? Tack vare det visste vi nästan allt långt innan resultatet avslöjades ikväll; att Oscar och Lisa kammat hem flest röster och att After Dark och Swingfly feat. Helena Guttara fått minst, medan Smilo överraskande skrällt sig vidare. Trots en ruskigt svårtippad deltävling med oväntade resultat uteblev spänningsmomentet helt - alldeles i onödan.

Ett tydligt röstningsmönster i år är att man lägger rösterna på låtarna som låter mest likt det som redan hörs mest i radio. Ikväll drabbade det After Dark hårt. Trots att de bjöd på årets största show hamnade de sist, vilket genast satt igång debatten om schlagerns eventuella död. Christer Lindarw själv förklarar nederlaget med att hans fans är för gamla för att ladda ner en app. Nog kan jag ge honom rätt i att yngre förmodligen röstar mer, men det är knappast hela förklaringen. Jag tror stenhårt på att schlagergenren funkar - om man förnyar den och lyckas träffa rätt. Jag tycker inte att team Lindarw lyckades med det den här gången. Jag älskar den klassiska schlagern, men låten kändes som en lätt blingad relik och det skitnödiga namedroppandet fick mig att vrida mig obekvämt i stolen - och då hjälper det inte att man bjuder på fantastisk show. Skillnaden mellan flopp och succé kan dock vara hårfin. Hasse Andersson lyckade ju oväntat träffa helt rätt så sent som förra året. Nästa vecka får vi se hur Linda Bengtzing lyckas med balansakten - jag tycker nog det finns gott hopp!

Här är hela resultatet - därunder kan du rösta på din favorit ikväll!

Resultatet av den tredje deltävlingen

Till final
Oscar Zia – Human
Lisa Ajax – My Heart Wants Me Dead

Till Andra Chansen
Boris René Put Your Love on Me

SaRaha Kizunguzungu

Utslagna
5.
6.
Swingfly feat. Helena Gutarra You Carved Your Name
7.
After Dark Kom ut som en stjärna

Vilken var din favorit i den tredje deltävlingen? Rösta!

Bild: Stina Stjernkvist/SVT
Melodifestivalen 2016: Oscar Zia och Lisa Ajax till final! Reviewed by Pierre on 23:50:00 Rating: 5

13 kommentarer:

  1. Jag är ändå ganska nöjd, förstod att Saraha förmodligen skulle trycka sig in nånstans, men att AD skulle komma sist, det trodde jag nog inte. Varför undrar man? Gillar folk inte klassiska shownummer längre...är han för gammal eller? Jaja, programmet var helt ok, men tycker nog att de två förra var bättre...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Angående det "skvallrande hjärtat", jag ser det inte och jag bryr mig inte...

      Radera
    2. Jag lade just till en kommentar om AD - förklaringarna är förmodligen flera! Och vad gäller det skvallrande hjärtat: jag lyckas inte undvika se det! Hemma i tvsoffan har jag till och med försökt sätta något framför så att jag inte ska se det, men i arenan funkade ju inte det. :) Frågan kvarstår dock: Vad är poängen med att det alls finns?

      Radera
  2. After Dark hade passat mycket bättre som mellanakt! Vem fan röstar på sånt i en musiktävling år 2016?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Och där fick vi ETT svar på frågan...

      Radera
  3. Men varför gör några namn det "skitnödigt"? Tror inte svennebanan tänker så... Kanske att drag-grejen blivit för vanlig och ointressant, folk blir kanske provocerade av att man inte är sig själv...? Inte vet jag, men hade gjärna sett dom i finalen...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej, jag menade inte att det är vad svennebanan tycker, den åsikten är min. Poängen är att små saker kan vara helt avgörande. Och jo, jag tycker det är krystat, de är liksom inklämda bara för att någon fick för sig att det var en bra idé. "Modig som Madonna"? Och enda gången jag hört "Gagalicious" förut så betydde det något HELT annat. :D

      Radera
    2. Berätta! Vad betydde det?

      Radera
    3. Jag testade att googla det nu och det var typ BARA den betydelsen som dök upp. http://sv.urbandictionary.com/define.php?term=gagalicious

      Radera
    4. "Lady Gagalicius, aldrig mera ordinär"... Haha jättefin text!

      Radera
  4. Har melodifestivalen någonsin varit sämre? Sex bidrag är klara och alla känns som de kommer från någon barntävling. Sicken fruktansvärd skit som levereras i år. Vad har hänt med vår fantastiska tävling?

    SvaraRadera
  5. Fruktansvärt dålig deltävling, sämsta i år och en av de sämra någonsin tror jag. Det enda bra bidraget var Swingfly och det åkte ut direkt? Och det borde sättas 20-årsgräns på appen så inte låtar som typ SaRaHa går vidrae. Nej tur jag har Wiktoria och Robin i finalen att heja på. Och tur att två sämre låtar kom till Andra Chansen så att de andra fyra som är där har en bättre chans att ta sig till finalen (där vissa av de verkligen redan borde ha varit)

    SvaraRadera

All Rights Reserved by Pierre's Schlager © 2014 - 2015
Powered By Blogger

Kontaktformulär

Namn

E-post *

Meddelande *

Använder Blogger.