Top Ad unit 728 × 90

Senaste nytt

recent
no

Resultatet i Ukrainas första semifinal

Igår kväll låg ju allt fokus på Melodifestivalen här på hemmaplan - men vi vår långt ifrån ensamma om att skicka vidare bidrag i vår nationella uttagning! Samtidigt pågick deltävlingar i fem av våra konkurrentländer - och det är dags att kika lite närmare på hur det gick hos dem!

Vi börjar i Ukraina som liksom vi drog igång sin uttagning igår kväll. Där handlade det om den första semifinal av två där nio bidrag tävlande om tre platser i finalen om två veckor. De båda programledarna Dimitri Tankovich och Aleksander Pedan ledde oss genom showen där de tävlande varvades med kommentarer från en tremannajury i studion som också stod för hälften av poängen i semin.

Två av jurymedlemmar känner du säkert igen, 2004 års eurovisionvinnare Ruslana och Andrei Danilko alias Verka Seduchka som ju slutade tvåa 2007 med sin Dancing Lasha Tumbai medan den tredje jurymedlemmen, producenten och kompositören Konstantin Meladze åtminstone för mig är mindre bekant.

Såväl juryn som tittarna gick helt i spinn på Jamala och hennes 1944 som fick den högsta poängen av båda grupperna - och sett till framträdandet kan jag hålla med. Jamala lyser som en stjärna, men den dramatiska låten, som är inspirerad av den tragiska historian om hennes gammelmormor som liksom många andra krimtatarer tvångsförflyttades till Uzbekistan och Kazakstan av Stalin under andra världskriget, har jag svårare att ta till mig. För min del gillade jag balladen I'm Insane med X Factor-finalisten Vladislav Kurasov bäst i semin - men han skickades hem, bland annat med motiveringen att han med sina 20 år är för ung. Ett missat tillfälle för ukrainarna - nu blev det istället The Hardkiss och Brunettes Shoot Blondes som tog de sista finalplatserna.

Vi kollar in semivinnaren, därunder hittar du hela resultatlistan med länkar till samtliga bidrag!

Resultatet i Ukrainas första semifinal



Jurypoäng
Tittarröster
Totalt
Resultat
Procent
Poäng
1.
Jamala - 1944
9
49,22%
9
18
Till final
2.
The Hardkiss - Helpless
7
16,03%
8
15
Till final
3.
Brunettes Shoot Blondes - Every Monday
8
6,74%
5
13
Till final
4.
Svetlana Tarabarova - Never Again
6
7,24%
6
12
Utslagen
5.
Aida Nikolaychuk - Inner Power
2
10,41%
7
9
Utslagen
6.
Vladislav Kurasov - I'm Insane
3
3,91%
4
7
Utslagen
7.
Anastasia Prikhodko - I Am Free Now
4
2,89%
3
7
Utslagen
8.
Tonya Matvienko - Tin Whistle
5
2,83%
2
7
Utslagen
9.
Lavika - Hold Me
1
0,73%
1
2
Utslagen
Resultatet i Ukrainas första semifinal Reviewed by Pierre on 11:45:00 Rating: 5

4 kommentarer:

  1. Brunettes shoots Blondes var bäst enligt mig. Det andra var ju en enda lång snoozefest.....Jamala är väl dock favoriten för vinsten. Och hypen bland fansen för Vladislav fattar jag inte så för mig var det skönt att han åkte ut redan nu(och Ukraina skickar ju nästan alltid kvinnor)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Verkar som om de delat upp bidragen väldigt snett! Alla ballader verkar ha varit med här, så ser det inte ut i den andra semin. Har helt missat att Vladislav var en fanfavorit! Jag läser faktiskt väldigt lite i fanforum och liknande - det är ofta alldeles för mycket påhopp och liknande och fansens tyckande är sällan särskilt representativt. Här hade tydligen rätt i alla fall. ;)

      Radera
  2. Håller med om att deras tyckande sällan är representativt (tack och lov!) Och skönt att nästa vecka verkar bli lite mindre långsam:-) Jag gillar visserligen ballader men det finns en gräns även för mig:-)

    SvaraRadera
  3. Jag tror också på att 1944 vinner.

    Vi behöver inte resten av tävlingen!

    Ukrinas vinnare är här! :-)

    SvaraRadera

All Rights Reserved by Pierre's Schlager © 2014 - 2015
Powered By Blogger

Kontaktformulär

Namn

E-post *

Meddelande *

Använder Blogger.