Top Ad unit 728 × 90

Senaste nytt

recent
no

Frans vann Melodifestivalen 2016!

Melodifestivalens final är över - och vi har ett resultat! Frans motsvarade favoritskapet och representerar Sverige på hemmaplan i maj med If I Were Sorry, skriven av honom själv tillsammans med Oscar Fogelström, Michael Saxell och Fredrik Andersson!

Vilken härlig final det blev, trots att de internationella jurygrupperna dödade den eventuella lilla spänning som fanns genom att bara ge Oscar Zia en enda poängs försprång till Frans vilket ju gjorde segern klar som den stora tittarfavorit vi redan visste att Frans är! Riktigt kul dock att Oscar, en av mina stora favoriter ikväll vid sidan om Frans, fick både juryns bekräftelse och en sammanlagd silverplats!

Jag sade före finalen att startfältet i årets final är det låtstarkaste och jämnaste jag minns, men jag hade trots det aldrig förväntat mig att poängen skulle fördela sig såhär rekordjämnt! Särskilt utmärkte sig tittarrösterna som ruskigt jämna, men samtidigt pekar de på Frans överlägsenhet hos svenska folket. Bara 17 poäng skiljde mellan David Lindgren som fick minst antal och Wiktoria som fick näst flest - och sedan var det ett hopp på 23 poäng upp till Frans! Därmed blev också de internationella gruppernas röster mer elle mindre avgörandet för placeringarna bakom Frans - vilket till exempel innebär att Samir & Viktor lite oväntat blev kvällens jumbo efter att ha nollats av juryn! Jag gissar att det jämna resultatet är en direkt följd av hjärtappen - många röstar och man röstar på många låtar vilket gör att röstantalet jämnas ut mellan bidragen. Detta lär man behöva se över inför nästa år!

Nu börjar Frans inte särskilt långa resa mot Globen på allvar! Jag tycker det finns all anledning att vara hoppfull inför det tävlandet! Låten kommer att sticka ut i ett eurovisionstartfält som redan pekar mot samma trend som det svenska finalfältet - det ska låta som det gör i radio och på listorna - och där ligger If I Were Sorry helt rätt som en felande länk mellan Justin Bieber och Ed Sheeran, två av dominanterna på världens listor just nu. Det har ju faktiskt redan börjat bubbla omkring låten på europeiska listor!

Det må vara så att vi skickar ett bidrag som skiljer sig kapitalt både mot vad vi och andra brukar skicka och vad som brukar vinna - men jag provar mycket hellre något nytt med ett bidrag jag verkligen gillar än spelar safe. För min del är det ingen tvekan om att det blev rätt vinnare ikväll! Vad tror du om Frans chanser i Eurovision Song Contest? Rösta längst ner på sidan - här är årets svenska bidrag i Eurovision Song Contest. Du hittar alla Frans konkurrenter i Eurovision Song Contest här!

Resultatet i Melodifestivalen 2016



Juryn
Tittarna
Totalt
Röster
Procent
Poäng
1.
Frans If I Were Sorry
(Oscar Fogelström, Michael Saxell, Fredrik Andersson, Frans Jeppsson Wall)
88

14,4%
68
156
2.
Oscar Zia Human
(Oscar Zia, Victor Thell, Maria Smith)
89

9,1%
43
132
3.
Ace Wilder Don’t Worry
(Joy Deb, Linnea Deb, Anton Hård af Segerstad, Ace Wilder)
83

7,4%
35
118
4.
Wiktoria Save Me
(Jens Siverstedt, Lauren Dyson, Jonas Wallin)
69

9,5%
45
114
5.
Robin Bengtsson Constellation Prize
(Bobby Ljunggren, Henrik Wikström, Mark Hole, Martin Eriksson)
40

9,1%
43
83
6.
Molly Sandén Youniverse
(Molly Sandén, Danny Saucedo, John Alexis)
39

7,8%
37
76
7.
Lisa Ajax My Heart Wants Me Dead
(Linnea Deb, Joy Deb, Anton Hård af Segerstad)
23

7,0%
33
56
8.
Panetoz Håll om mig hårt
(Jimmy Jansson, Karl-Ola Kjellholm, Jakke Erixson, Pa Modou Badjie, Njol Badjie, Nebeyu Baheru)
14

8,2%
39
53
9.
SaRaha Kizunguzungu
(Anderz Wrethov, Sara ”SaRaha” Larsson, Arash Labaf)
11

7,6%
36
47
10.
Boris René Put Your Love on Me
(Boris René, Tobias Lundgren, Tim Larsson)
6

7,4%
35
41
11.
David Lindgren We are Your Tomorrow
(Anderz Wrethov, Sharon Vaughn, Gustav Efraimsson)
11

5,9%
28
39
12.
Samir & Viktor Bada nakna
(Fredrik Kempe, David Kreuger, Anderz Wrethov)
0

6,6%
31
31

De internationella jurygruppernas poäng


AUS
BOS
CYP
EST
FRA
ISR
ITA
NDL
NOR
SLO
BLR
Totalt
Human
10
10
10
6
2
10
8
1
10
10
12
89
If I Were Sorry
12
12
12
12
8
10
10
6
6
88
Don't Worry
12
8
2
8
1
4
12
12
4
12
8
83
Save Me
8
2
1
8
12
2
6
12
8
10
69
Constellation Prize
4
4
8
1
10
4
8
1
40
Youniverse
6
6
4
10
1
2
8
2
39
My Heart Wants Me Dead
2
2
6
6
1
6
23
Håll Om Mig Hårt
6
4
2
2
14
Kizunguzungu
1
4
6
11
We Are Your Tomorrow
1
2
4
4
11
Put Your Love On Me
1
4
1
6
Bada Nakna
0

Vad tror du om Frans chanser i Eurovision Song Contest? Rösta!

Frans vann Melodifestivalen 2016! Reviewed by Pierre on 22:48:00 Rating: 5

9 kommentarer:

  1. Det var ju självklart på grund av appen som det blev så jämt inom tittarpoängen. Man röstar ju på fler än ett bidrag nu ;) PLaceringarna tror jag dock hade varit likadana utan appen.

    SvaraRadera
  2. "Låtstarkaste som någonsin varit".

    Kan ju lugnt säga att vi inte är överens. För mig har detta varit året då vi slutligen gick över till barnmello. Dels det och dels detta att allt låter likadant i samma tempo, rytm och arrangemang. En låt gick utanför detta. Den låten är absolut ingenting för mig men den urskiljde sig ur smeten så att säga. Den vann och jag tror det handlade just om det. Folk kom ihåg den för allt annat var ju samma låt som började strax efter 20.00 och höll på fram till att Gina sa att nu var det paus.

    Men nu är det i alla fall ett år till nästa barnmello. Men vem vet kanske farbror Björkman har vaknat upp. För mig ren skit men grattis till en förhoppningsvis trevlig kväll för er som tyckte om det

    SvaraRadera
    Svar
    1. Alltså man kan ju bara skratta åt alla som snackar om "barnmello" och liknande och vägrar acceptera att musik utvecklats och Melodifestivalen med den. Ni låter precis som folk som tycker alla kineser ser likadana ut bara för att du själv inte har minsta koll, eller som farmor som tjatar om hur bra allt var när hon var ung. Du kanske inte tycker det är bra, men det betyder INTE att det inte är bra.

      Radera
  3. Du verkar ha noll koll på musik och bör inte yttra dig i sammanhanget! Tönt!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Riktat till anonym, 07.57.

      Radera
  4. Oj vilka fina ord du kan. Har du lärt dig dem på förskolan?

    Har ingen respekt för dig så jag lämnar det här. Svarar Sanna istället. Ber om ursäkt om jag lät för gnällig Sanna det var inte min mening. Jag är bara så jädra besviken på att variationen på musik och generation har försvunnit i mello. Hela grejen för mig faktiskt. Ser absolut inte ned på den här musiken egentligen men jag saknar blandningen ungt och gammalt.

    Åter igen ber om ursäkt Sanna. Inte min mening att vara otrevlig

    SvaraRadera
  5. Man ska aldrig glömma att ta med sitt förnamn också när man presenterar sig

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är ditt mellannamn i kubik!

      Radera

All Rights Reserved by Pierre's Schlager © 2014 - 2015
Powered By Blogger

Kontaktformulär

Namn

E-post *

Meddelande *

Använder Blogger.