Top Ad unit 728 × 90

Senaste nytt

recent
no

Melodifestivalen 2016: Dags att tippa finalen!

Det är dags för lilla julafton i min värld (den stora infaller ju som bekant i maj) - i kväll väljer Sverige bidrag för Eurovision Song Contest i finalen av Melodifestivalen 2016!

För min del blir det dessutom en av de låtstarkaste finalerna någonsin. Bland de tolv finns nämligen ett helt knippe bidrag jag redan vet jag kommer att bära med mig länge - och inte ett enda bidrag jag inte står ut med alls. Jag minns faktiskt inte när det hände senast!

Däremot känns det samtidigt som en mer ospännande final än på länge. Hur man än vänder och vrider på det så känns möjligheterna att stoppa Frans bara som teoretiska. Jag är övertygad om att han får överlägset flest röster av folket och då är det bara de internationella jurygrupperna som kan stoppa honom - och de kan bara göra det om de enas omkring en av konkurrenterna som hamnar precis bakom Frans i tittarnas omröstning, samtidigt som de genomgående ger Frans få eller inga poäng. Jag  kommer att bli mycket överraskad om det händer!

Här är alla mina tips, betyg och slutomdömen inför finalen - längst ner kan du rösta på din favorit och kommentera i kommentarsfältet! Nuuuu kör vi!

Startfältet i finalen av Melodifestivalen 2016

1.
Panetoz – Håll om mig hårt

(Jimmy Jansson, Karl-Ola Kjellholm, Jakke Erixson, Pa Modou Badjie, Njol Badjie, Nebeyu Baheru)
Jag älskar hur SVT jobbar med dynamiken mellan bidragen! Det blir fullt drag från start med superenergiska Panetoz som får sätta tonen för finalen av Sveriges längsta fest!

I resultatlistan tror jag dock inte de kommer att göra något större väsen av sig, trots att låten ju faktiskt är en hit. Det blir nedre halvan, men inte sist - det ser tittarna till!

2.
Lisa Ajax – My Heart Wants Me Dead
(Linnea Deb, Joy Deb, Anton Hård af Segerstad)
Jag var inte särskilt nådig när vi först stötte på låten i Norrköping, men jag tycker den har tagit sig sedan dess, även om jag fortfarande tycker den känns som något man plockat med som ett blekt substitut när nu inte Zara Larsson själv ville ställa upp.

Med startfältets hopplösaste startnummer kommer det här att drunkna i mängden (av konkurrenter, inte dasspapper). Nästa år vill jag se en Lisa med egen identitet - rösten finns ju där. I år blir det en placering långt ner i listan, kanske till och med längst ner.
3.
David Lindgren – We are Your Tomorrow
(Anderz Wrethov, Sharon Vaughn, Gustav Efraimsson)
Det här är startfältets onödigaste bidrag i en hel rad bemärkelser! Det här är platsen Isa borde ha haft i finalen - jag har fortfarande inte förlåtit att ni hellre valde David, särskilt som ni har struntat helt i låten sedan ni skickade den till Friends Arena!

Dessutom var låten mycket bättre förra året när den hette Sun is Shining. Det här blir liksom årets minitrend att-låta-som-något-annat dragen ett steg för långt. Sist!
4.
SaRaha – Kizunguzungu

(Anderz Wrethov, Sara ”SaRaha” Larsson, Arash Labaf)
Ännu en låt jag avfärdade lite väl snabbt när den tävlade i Norrköping! Kizunguzungu är årets hjärnmask. Den GÅR liksom inte att stänga av! De senaste veckorna har den gått på rundgång i mitt huvud, hur mycket jag än letat efter en mental off-knapp - och än mer så verkar det vara hos kidsen.

Ett sådant lite lyckopiller får inte underskattas, särskilt inte som den går bra på listorna. En schysst mittplacering blir det ikväll!

5.
Oscar Zia – Human
(Oscar Zia, Victor Thell, Maria Smith)
Hade det inte varit för Frans så hade det här varit min vinnarfavorit i finalen! En snyggt uppbyggd modern ballad som faktiskt har något att berätta på riktigt och dessutom i årets eurovision-snyggaste nummer - Oscar har verkligen vuxit till sig sedan sist!

Övre halvan blir det ikväll, men konkurrensen är stenhård så det kanske inte riktigt blir de höjder den faktiskt förtjänar. Jag utesluter dock inte att de internationella jurygrupperna ser hur bra det här är - då kan det bli pallen.

6.
Ace Wilder – Don’t Worry
(Joy Deb, Linnea Deb, Anton Hård af Segerstad, Ace Wilder)
Nej, jag har gett upp försöken att bli vän med den här. Den känns fortfarande som en sönderklippt Busy Doin' Nothin' slarvigt hoplimmad med ett housepiano - stötigt, osammanhängande och utan en refräng värd namnet.

Ace fick också lida svårt av att Robin Bengtsson stal rampljuset i den första deltävlingen - trots att hon hade det stora scennumret och startade sist. Sedan dess har buzzet varit obefintligt - ikväll resulterar det i en placering på nedre halvan.
7.
Robin Bengtsson – Constellation Prize
(Bobby Ljunggren, Henrik Wikström, Mark Hole, Martin Eriksson)
Robin ja, i den första deltävlingen i Göteborg blev han den första indikationen på att en viss mättnad infunnit sig inför de stora gesterna med flådiga scennummer och avancerade effekter som regerat i den är världen de senaste åren.

Det enkla är just nu det vackraste och med ett par intensivt blåa ögon och en oemotståndlig munspelshook kommer Robin att plocka en topplacering även ikväll. Jag tippar pallplats för en av mina största favoriter i år!

8.
Molly Sandén – Youniverse
(Molly Sandén, Danny Saucedo, John Alexis)
Något slog väldigt fel här. Inför Melodifestivalen handlade allt buzz om Molly. Hon fick gälla som förhandsfavorit med en stor förväntan på sig hela vägen - ända tills vi fått se och höra tre minuter Youniverse. Det känns alldeles för gjort förut, som ett taskigt försök att göra Euphoria en gång till fast utan magin och värmen.

Tajmingen är ju dessutom kass när tittarna så tydligt visar att tiden är inne för något annat. De flesta indikationer tyder på en hygglig placering ikväll trots allt, men jag blir inte överraskad om den inte kravlar sig över mittstrecket.

9.
Boris René – Put Your Love on Me

(Boris René, Tobias Lundgren, Tim Larsson)
Nu blir det temperaturskillnad! Jag smälter snabbt när Boris ler, ber och bönar om vår kärlek till ett smittande housepiano och hoppas få se och höra mycket mer av honom framöver!

Jag hoppas att just kontrasten mellan värmen här och kylan i låten före hjälper Boris ikväll, men jag är rädd att det blir tufft i konkurrensen av bidrag med samma målgrupp - grundtipset får bli en placering bland de tre sista för en av låtarna jag faktiskt spelat mest i år.

10.
Frans – If I Were Sorry
(Oscar Fogelström, Michael Saxell, Fredrik Andersson, Frans Jeppsson Wall)
Så har vi då vinnaren! Jag har som sagt väldigt svårt att se att det här skulle kunna sluta på något annat sätt än med en fjärde rak melodifestivalseger för Skåne ikväll - frågan är snarare hur stor segermarginalen blir. Visst kan de internationella jurygrupperna teoretiskt fälla Frans, men jag kan inte se någon anledning till att de skulle göra det när man får något som låter som det ultimata mötet mellan världens just nu bäst säljande artist Justin Bieber och den mer jordnära hitmakaren Ed Sheeran i ett paket som sticker ut genom att kännas rakt och uppriktigt i en värld av tillgjorda krumbukter.

Just därför är jag inte heller rädd för bemötandet i Eurovision Song Contest. Gilla det eller inte, men så här låter en världshit just nu och jag ser hellre att vi misslyckas med något nytt och modigt som så många uppenbarligen gillar än får en safe mittplacering med ett fegt och kalkylerat val. För min del är det här i alla fall årets låt och jag kommer stolt att backa upp Frans i maj, bära eller brista.

11.
Wiktoria – Save Me
(Jens Siverstedt, Lauren Dyson, Jonas Wallin)
Här har vi ännu ett hype-tåg jag inte riktigt hoppat på! Visst är det alltid kul med nya stjärnor som tänds och styrkan här är utan tvekan Wiktorias sånginsats - men i Save Me hör jag bara en ganska platt radiolåt som rider på countryvågen utan att komma någonstans.

Här ställs dessutom de krystade sceneffekterna på sin spets. Vilken är egentligen kopplingen mellan låten, artisten och att en skärmsläckare tar sig ur genom sångerskans mage? Att döma av oddsen i sista stund är det här förste utmanare till segern ikväll vilket kanske är möjligt men i så fall obegripligt. Jag hoppas och tror på en plats strax utanför pallen.

12.
Samir & Viktor – Bada nakna

(Fredrik Kempe, David Kreuger, Anderz Wrethov)
Veckans Samir & Viktor-rubriker har introducerat ordet strippstrul i vår schlagervokabulär sedan killarna inte riktigt lyckats få av sig brallorna under repen i Friends Arena - vilket väl ganska väl sammanfattar hela det här paketet. Det handlar liksom inte om att rädda världen utan om att ha förbannat kul - och den festen tänker i alla fall inte jag missa.

Galet många, runt 9 miljoner, har redan accepterat nakenbadsinbjudan via Spotify vilket lär generera högvis med hjärtröster ikväll. Känslan är väl dock att hypen redan passerat och vi drar oss mot efterfest, men övre halvan lär det bli - om hjärtappen håller den här gången!

Hela resultatlistan? Det känns klurigt värre, men vi säger så här: 1. Frans 2. Robin Bengtsson 3. Oscar Zia 4. Wiktoria 5. Samir & Viktor 6. SaRaha 7. Molly Sandén 8. Ace Wilder 9. Panetoz 10. Boris René 11. Lisa Ajax 12. David Lindgren.

Vilken är din favorit i finalen? Rösta!

Melodifestivalen 2016: Dags att tippa finalen! Reviewed by Pierre on 12:53:00 Rating: 5

4 kommentarer:

  1. Aj då, endast två små discokulor till Ace? Det hjälper knappast mitt försök att hålla uppe förhoppningarna på "Don’t Worry" inför kvällen. ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha... nja, betyget är mitt personliga omdöme - men nej, jag tror nog det är ganska hopplöst för Ace. Även om hon skulle gå bra hos den internationella jurygrupperna så kommer inte tittarpoängen att räcka till.

      Radera
  2. Asså för att Frans inte ska vinna så krävs det ju minst 50 poängs försprång hos nån annan efter att den internationella juryn sagt sitt.. då kanske det kan bli lite spännande iaf x) jag har Molly, Robin och Frans i min topp : ) håller extra tumme för Youniverse

    SvaraRadera
  3. Jag har Oscar, Robin och Ace i vill-toppen, men tror ju Frans kniper förstaplatsen. Hoppas det blir lite spännande alla fall!

    SvaraRadera

All Rights Reserved by Pierre's Schlager © 2014 - 2015
Powered By Blogger

Kontaktformulär

Namn

E-post *

Meddelande *

Använder Blogger.