Top Ad unit 728 × 90

Senaste nytt

recent
no

Resultatet från den andra semifinalen i Stockholm

Även den andra semifinalen är till ända och de tio sista finalisterna är klara - och därmed är ju också hela startfältet i finalen klart! Jag har precis landat i presscentrat efter ännu en fantastisk show som att döma av såväl reaktionerna i arenan som av alla lyckliga fjärilar i min mage var ännu en stor succé! Publiken var väldigt med på noterna hela vägen - och särskilt tydligt är det att man älskar vår programledarduo!

Resultatmässigt då! Jag har hela tiden tyckt att den andra semin är den starkare - vilket ni kanske anade utifrån mina inför-betyg - med ett helt gäng bidrag att hålla tummarna för. Med blåa tummar konstaterar jag nu att det gick vägen och jag har med mig alla mina favoriter till final; Lettland, Bulgarien, Australien, Israel och Serbien är alla där! Överhuvudtaget höll mina tips riktigt bra den här gången med nio av tio rätt. Enda bommen var att jag missade Georgien, men å andra sidan innebar ju det att de tog platsen jag trodde den vitryska hologram-orgien skulle få. För min alldeles egna del och smak innebär det ett uppköp i slutändan trots plumpen i tippningsstatistiken!

Vi får också konstatera att Sverige blir ensam nordisk representant i finalen! I tisdags åkte Finland och Island ut och ikväll gick Norge och Danmark samma öde till mötes. Ett enda nordiskt land i final har faktiskt aldrig hänt förut, vilket är ett tråkigt rekord såklart - men det kan faktiskt vara en fördel för Frans: de nordiska länderna brukar ju flitigt dela poäng med varandra och nu har vi ingen konkurrens alls därifrån!

Vad tyckte du om semin och resultatet? Rösta på bidragen i omröstningen längst ned och kommentera i kommentarsfältet ännu längre ner!

Uppdatering: Under den påföljande presskonferensen lottades de nyblivna finalisterna in i en av finalens halvor. Resultatet blev följande:
Första halvan: Australien, Bulgarien, Belgien, Israel och Polen
Andra halvan: Serbien, Litauen, Ukraina, Georgien och Lettland

Resultatet i den andra semifinalen

Till final (i den ordning de avslöjades)
Lettland: Justs - Heartbeat
Georgien: Nika Kocharov & Young Georgian Lolitaz - Midnight Gold
Bulgarien: Poli Genova - If Love Was A Crime
Australien: Dami Im - Sound of Silence
Ukraina: Jamala - 1944
Serbien: ZAA (Sanja Vučić) - Goodbye (Shelter)
Polen: Michał Szpak - Color of Your Life
Israel: Hovi Star - Made of Stars
Litauen: Donny Montell - I've Been Waiting For This Night
Belgien: Laura Tesoro - What's the Pressure

Utslagna (utan inbördes ordning)
Slovenien: ManuElla - Blue and Red
Vitryssland: Ivan - Help You Fly
Danmark: Lighthouse X - Soldiers of Love
Irland: Nicky Byrne - Sunlight
Norge: Agnete - Icebreaker
Schweiz: Rykka - The Last of Our Kind
Albanien: Eneda Tarifa - Fairytale
Makedonien: Kaliopi - Dona

Vad tyckte du om de tävlande i den andra semifinalen? Rösta!

Resultatet från den andra semifinalen i Stockholm Reviewed by Pierre on 17:47:00 Rating: 5

12 kommentarer:

  1. Jag satte också 9/10. Georgien!?! Norge var värda en finalplats. Men kvällens stora vinnare var Australien, kross!! Tror det kommer att stå mellan Ryssland, Australien och Frankrike på lördag.

    SvaraRadera
  2. Detta måste vara första gången jag är 100% nöjd med ett semiresultat. Skulle nog inte byta ut NÅGON! Har aldrig hänt förr och kommer nog inte ske på länge.

    Lite fun fact även: farsan tyckte att Danmark var bäst (5 poäng) medans jag nollade. Riktig vattendelare där tydligen ;)

    SvaraRadera
  3. Är oxå rätt nöjd med resultatet, skulle vilja se mer av Kaliopi.. men men.. :) tror det står mellan Ryssland och Ukraina i finalen, håller alla mina tummar för Jamala!
    Även för Australien och Italien

    SvaraRadera
  4. 1957 var enbart Danmark med. 1956 och 1970 inget nordisk land med. 1976 och ett par ggr på 50 talet var bara två nordiska länder med. Sverige har aldrig varit helt själv i finalen förr dock.

    SvaraRadera
  5. Sant, jag borde ha formulerat mig annorlunda - mitt påstående gällde semifinal-eran. Vid tillfällena du nämner deltog inte alla nordiska länder av olika anledningar och hade således inte möjligheten att tävla i finalen.

    SvaraRadera
  6. När presenteras startordningen i finalen?? Rätt spänd på att se den :)

    SvaraRadera
  7. 01:41 släpptes det förra året ser jag nu..

    SvaraRadera
  8. Jag var tvungen att kolla up detta men klart man får nog dela in det historiskt före och efter semifinalerna infördes nuförtiden.

    SvaraRadera
  9. Wow, Petra och Måns! Vilket superpar och shownummer, värdigt en Oscar! Men var det verkligen live? Borde kanske ha textats så att man bättre kunde hänga med på alla ordvitsar osv... Riktigt nöjd med resultatet, åtta rätt. Hoppades på Norge lite grann, men det funkar nog inte om man inte ställer upp på ett enda event? I finalen är det ändå bara tre låtar det handlar om för mig: Australien, Frankrike och Ryssland. Så otroligt olika, men alla så bra! Spännande!

    SvaraRadera
  10. Men jisses! har vi någonsin sett ett andefattigare liveframträdande i esc än det som Australien stod för. Det var en av mina förhandsfavoriter till slutsegern men jag undrar om inte de tog död på sig själva efter det framträdandet. Hon såg ju för tusan ut som att hon skulle somna. det var väl tur då att hon satt ned under mesta tiden av framträdandet. I finalen fattas bara huvudkudden.

    Lasse

    SvaraRadera
  11. Jag älskar att Georgien tog sig till final. Fattar inte hur Australiens urtråkiga framträdande nu kan ligga tvåa enligt oddsen.....men annars väldigt nöjd med resultatet i semi 2!

    SvaraRadera
  12. Haha, du har gjort det igen: älskar det som ligger sist, tillsammans med Tyskland! Du är ju för rolig, men har rätt i att Australiens nummer var alltför tråkigt, det kan kosta dom vinsten tyvärr.

    SvaraRadera

All Rights Reserved by Pierre's Schlager © 2014 - 2015
Powered By Blogger

Kontaktformulär

Namn

E-post *

Meddelande *

Använder Blogger.