Top Ad unit 728 × 90

Senaste nytt

recent
no

Inför Melodifestivalens andra deltävling i Malmö

Benjamin Ingrosso - en av kvällens tävlande (Bild: Pelle T Nilsson)
Melodifestivalturnén har dragit vidare och stannar ikväll på sitt andra stopp i Malmö Arena där vi ska skicka ytterligare två bidrag vidare till finalen i Friends Arena!

Själv är jag rejält laddad för en intensiv kväll - förutom melodifestival här hemma blir också Spaniens och Italiens bidrag klara ikväll och en hel näve deltävlingar avhandlas Estland, Litauen, Ukraina och Ungern- kolla kalendern för all info!

Om årets första melodifestivaldeltävling var lättippad - jag tippade ju till exempel varenda placering rätt - så är den andra desto svårare! Två saker känns dock helt klara! Att ikväll handlar allt om tre bidrag som gör upp om de båda finalplatserna medan övriga fyra slåss på den nedre halvan - och därmed om den sista platsen i Andra Chansen. Det andra? Att jag känner mig rätt säker på att vi inte har någon blivande melodifestivalvinnare i kvällens startuppställning. Mariette, Lisa Ajax och Benjamin Ingrosso sitter alla på starka bidrag och jag blir inte alls förvånad om alla tre till slut hamnar i final - men hela orsaken till att det är så svårtippat dem emellan är just att ingen av dem har med sig DET - medan jag tycker att vi hade just ett sådant bidrag förra veckan.

Själv har jag hårdpluggat kvällens sju under eftermiddagen och försökt bena ut getingboet - här under hittar du mina betyg, tips och omdömen! Vad tycker du? Rösta i omröstningen längre ner och skriv i kommentarsfältet! Vi hörs på andra sidan deltävlingen - nu kör vi!

1. Mariette – A Million Years
(Thomas G:son, Johanna Jansson, Peter Boström, Mariette Hansson, Jenny Hansson)
Mariette gjorde ju succé direkt när hon efter en Idol-tripp melodifestivaldebuterade för två år sedan. Don't Stop Believing räckte ju ända till en pallplats. Det här gångar handlar det dock om något helt annat än en suggestivt gripande ballad - A Million Years är sofistikerad pop som bygger upp snyggt mot en refräng som låter brittisk listsuccé, allt inramat av et kreativt nummer med bungy-dansare.

Jag har svårt att vara helt opartisk här. Jag älskar Mariette, hennes röst och uttryck, och skulle SÅ gärna se henne som svensk eurovisionrepresentant. Dessutom är låten förmodligen den enda av kvällens sju jag helt säkert kommer bära med mig i lurarna när säsongen är slut. Men trots att hon vann gårdagens publikundersökning vågar jag ändå inte lita på att hon ens går direkt till final. Hjärtat säger det, men mitt rationella jag tippar Andra Chansen när tävlingen just nu premierar yngre artister och sena startnummer. Rösta Mariette ikväll!

Rösta!

Ring 099-208 01 eller sms:a 01 till 722 11 (3,60 kr)
Ring 099-908 01 eller sms:a 01 till 729 99 (9,90 kr)

2. Roger Pontare – Himmel och hav
(Thomas G:son, Alexzandra Wickman)
Den nu 65-årige Roger Pontare melodifestivaltävlar för fjärde gången, sjutton år efter att han för andra gången representerat Sverige i Eurovision Song Contest, då med När vindarna viskar mitt namn som slutade sjua.

Nog känns han väl igen här, även om han sedan senast verkar ha odlat en skön tomte-look, faktiskt som ett koncentrat av all den pampiga naturromantik vi associerar med just honom. Eller om man så vill, som om Enigma och Skara-Bert högst oväntat slagit sina påsar ihop någonstans högt uppe i norr. Jag älskar att han är med igen, men har svårt att se det som mycket mer än ett nostalgiskt inslag utan chans att utmana. Näst sist ikväll?

Rösta!

Ring 099-208 02 eller sms:a 02 till 722 11 (3,60 kr)
Ring 099-908 02 eller sms:a 02 till 729 99 (9,90 kr)

3. Etzia – Up
(Johnny Sanchez, Hanif Sabzevari, Simon Gribbe, Erica Haylett)
Etzia, eller Erica Latilda Haylett, är född och uppvuxen i Göteborg där hon förutom musiken också ägnar sig åt att hjälpa fram tjejer i musikbranschen genom organisationen Femtastic.

Det är nog fler än jag som kommer att associera till förra årets oväntade succé Kizunguzungu när Etzia intar scenen - för det här låter ungefär som en den fortsatt sin resa över världen för att nu göra ett stopp i Karibien. Jag gillar Etzias lite egna röst, men hade hellre hört den i något som lite mindre lättviktigt som till exempel den reggae eller dancehall som vanligtvis gör. Jag lutar trots associationerna åt att kidsens röster hamnar någon annanstans ikväll och att Etzia får nöja sig med att sluta femma!

Rösta!

Ring 099-208 03 eller sms:a 03 till 722 11 (3,60 kr)
Ring 099-908 03 eller sms:a 03 till 729 99 (9,90 kr)

4. Allyawan – Vart haru varit
(Masse Salazar, Samuel Nazari)
Allyawan är artistnamnet för Samuel Nazari som kanske är bekant för en del efter hans deltagande i TV4s Lyckliga Gatan där han gjorde Ann-Louise Hanssons Jag hade en gång en båt till något alldeles eget!

Efter år av inkrystat kvoterande gör i år rap debut i Melodifestivalen på riktigt! Vi fick redan förra veckan Amare med Adrijana och fortsätter nu med Allyawans lite mer urbana upplaga av genren. Jag tycker Vart Haru Varit låter helt ok i sin studioversion, men när den saknar allt av en refräng att hänga upplevelsen på i kombo med rapporter om både darriga och märkligt iscensatta rep är det svårt att tippa annat än att det här är kvällens jumbo.

Rösta!

Ring 099-208 04 eller sms:a 04 till 722 11 (3,60 kr)
Ring 099-908 04 eller sms:a 04 till 729 99 (9,90 kr)

5. Dismissed – Hearts Align
(Ola Salo, Peter Kvint)
Dags för ännu en debut! Rockbandet Dismissed brinner för HBTQ-frågor och fler än en Svensson där hemma i sofforna lär väl haja till över att bandets vilja att utmana normer bland annat tar sig uttryck i bandets val av klädsel ikväll!

Låten är skriven av The Arks Ola Salo tillsammans med Peter Kvint och redan där kan man göra sig en rätt hygglig bild av hur det här låter - dynamisk arenarock som utöver Ark-kopplingen också får mig att tänka på Muse. Jag gillar låten även om den kanske hade behövt en Ark för att nå sin fulla potential, men det är ett rockfattigt melodifestivalår och det kanske kan räcka för att hösta in röster nog för en andra chans - om ni nu står ut med en eller annan grabb i klänning.

Rösta!

Ring 099-208 05 eller sms:a 05 till 722 11 (3,60 kr)
Ring 099-908 05 eller sms:a 05 till 729 99 (9,90 kr)

6. Lisa Ajax – I Don’t Give A
(Ola Svensson, Linnea Deb, Joy Deb, Anton Hård af Segerstad)
Det har hunnit gå tre år sedan Lisa Ajax vann Idol och i höstas blev hon myndig - och för mig står det helt klart att hon fortfarande är på tillväxt mot en artist att verkligen räkna med under åren framöver!

Förra året tog hon sig till final med My Heart Wants You Dead efter att ha fått fler röster än något annat bidrag - fler än Frans, Oscar Zia och Wiktoria. Fler än alla. Räkna med att Ajax-armén är redo när hon nu är tillbaka med en riktigt snygg Ariana Grande-ballad (med en lite väl upphaussad fuckbomb i texten). Låten i sig är tillräckligt bra att plocka röster av egen kraft och Lisa själv är en ännu starkare sångerska än senast - men den riktigt starka faktorn här är att Lisa representerar någon man vill vara om man är barn eller tonåring. Och har en alldeles gratis röstningsapp. Den är svår att tippa emot, även om jag själv tycker en andra chans vore bra nog.

Rösta!

Ring 099-208 06 eller sms:a 06 till 722 11 (3,60 kr)
Ring 099-908 06 eller sms:a 06 till 729 99 (9,90 kr)

7. Benjamin Ingrosso – Good Lovin'
(Benjamin Ingrosso, Louis Schoorl, Matt Pardon)
Sist ut är nästa Wahlgren att inta en melodifestivalscen! Jag tänker fortfarande på Benjamins Hej Sofia från Lilla Melodifestivalen 2006 när jag hör hans namn - men tja... han har vuxit till sig sedan dess och till exempel vunnit Let's Dance för tre år sedan!

Här handlar det om amerikanskt soulig pop av den sort som gjort Justin Timberlake och Justin Bieber till världssuccéer de senaste åren, väldigt modernt och samtidigt fast förankrat i samma tradition som Michael Jackson och Stevie Wonder. Benjamin står dock fint på egna ben utan sådana referenser och även om låten må sakna det, så är helhetspaketet definitivt svårt att slå ikväll. Lägger vi därtill att låten som är sist ut alltid går till final - vi är faktiskt uppe i en svit som sträcker sig ända bak till den sista deltävlingen 2014 nu - så känns det ännu mer svårt att tippa annat än finalplats för Benjamin. Eller är det nu det är dags att bryta sviten? Gah, det är svårtippat idag - grundtipset får bli att han går till final ikväll!

Rösta!

Ring 099-208 07 Sms:a 07 till 722 11 (3,60 kr)
Ring 099-908 07 Sms:a 07 till 729 99 (9,90 kr)

Vilken är din favorit? Rösta!



Läs mer

Lyssna på den andra deltävlingens bidrag i längre versioner!
Oddsen inför Melodifestivalens andra deltävling
Mariette vann publikundersökningen inför den andra deltävlingen!
Melodifestivalen 2017: Minutklipp från Göteborg
Hjärtröstningsappen är tillbaka - men vill vi ha den?
Inför Melodifestivalens andra deltävling i Malmö Reviewed by Pierre on 17:23:00 Rating: 5

2 kommentarer:

  1. Jag tror absolut Mariette skulle kunna vara en vinnare av årets melodifestival! (skrev hjärnan eller hjärtat det där..?) Heja Mariette! x)

    SvaraRadera
  2. Tror kanske Ajax och Benji slåss lite om samma röster, och med ännu fler fans tack vare lilla mello, lets dance, mammas och syrras bloggar mm kan det va B som vinner. Det gynnar ju Mariette, som har sina egna fans och går också till final. A till AC med Dismission...

    SvaraRadera

All Rights Reserved by Pierre's Schlager © 2014 - 2015
Powered By Blogger

Kontaktformulär

Namn

E-post *

Meddelande *

Använder Blogger.