Top Ad unit 728 × 90

Senaste nytt

recent
no

Eurovision Song Contest 2007 - Israel

Teapacks - Push the button

På ett sätt känns det liite futtigt att komma dragande med att Israel haft det ganska tufft i Eurovision Song Contest sedan Dana International vann 1998 (två topp tioplaceringar på åtta försök, och senast blev de nästjumbo), när man vet hur det politiska läget är i landet. Men samtidigt tror jag att det är just där en stor del av dragningskraften i tävlingen ligger. Att den är en frizon som får vara lite glittrigare och vackrare än världen faktiskt egentligen är. Där man för åtminstone en liten stund kan få låtsas att det viktigaste som finns är att enas om vilken låt de deltagande länderna gillar mest. Eller möjligen ogillar minst. En av alla sanktionerad stunds verklighetsflykt.

Därför tycker jag det är trist att texten i Push the button är ett politiskt ställningstagande. Det har debatterats om huruvida texten är kritisk mot Irans kärnvapenpolitik och om det i så fall skulle leda till diskvalifikation. Den friades. Underligt tycker jag, eftersom EBU's regler inte tillåter texter av politisk natur och texten tveklöst är ett, om än sunt, ställningstagande mot kärnvapen. Det finns flera tidigare bidrag som också kan ifrågasättas utifrån samma argumentation, Rysslands från 2005 eller Ukrainas från samma år för att ta ett par exempel från senare år.

Teapacks, som gjort sig kända för att använda element från traditionell orientalisk musik och göra låtar med en humoristisk touch, utsågs internt att representera landet. Låten valdes sedan ut bland fyra alternativ i en tvsänd show. Push the button fick högsta poäng av alla fyra jurygrupperna, varav tre bestod av teleröster. Eftersom bandet består av sju medlemmar och reglerna bara tillåter sex på scenen(!) har de låtit lotten avgöra vem av dem som får avstå framförandet av låten. Synd det inte blev sångaren.

För för min del förstår jag inte låten alls, oavsett vilket perspektiv jag försöker se den ifrån. Jag ser och hör en fåntratt som försöker göra studentikos humor av världspolitik till ett osammanhängande hopkok av musikstilar. Samtidigt har jag den där otäcka känslan av att det här KAN vara den där sortens heterohumor och -musik som jag aldrig riktigt fattar. Nåja, oavsett hur det går - Israel kan mycket väl bli min jumbo när det blir dags att sammanställa.

Senaste fem: 2006: final 23e plats 2005: semi 7a, final 4a 2004: semi 11a 2003: 19e 2002: 12a

Vinnare: 1978, 1979, 1998.

Andra bloggar om: ,
Eurovision Song Contest 2007 - Israel Reviewed by Fred on 16:54:00 Rating: 5

Inga kommentarer:

All Rights Reserved by Pierre's Schlager © 2014 - 2015
Powered By Blogger

Kontaktformulär

Namn

E-post *

Meddelande *

Använder Blogger.