Top Ad unit 728 × 90

Senaste nytt

recent
no

Eurovision Song Contest 2007 - Danmark

DQ - Drama queen

När jag lyssnade igenom de senaste årens danska eurovisionbidrag som uppvärmning för det här inlägget slogs jag av hur mycket bättre jag tycker om de ursprungliga versionerna på danska - än om de engelska som skickades till Eurovision Song Contest (med undantag för förra årets Twist of love, som var på engelska redan från början). Dels för att jag faktiskt tycker om det danska språket, men kanske ännu mer för att de engelska texterna inte alls gjort låtarna rättvisa. Det gäller särskilt Jakob Sveistrups Tænder på dig som 2005 blev Talking to you (bara ändringen av titelordens betydelse säger en del), Tomas Thordarsons Si' det' løgn som blev Shame on you (Fy på dig??) året före, och kanske allra mest Malene Winther Mortensens Vis Mig Hvem Du Er (lägg in på YouTube någon!) som med titeln Tell me who you are fantastiskt orättvist hamnade allra sist 2002. Jag kan inte riktigt låta bli att leka med tanken på en dansk version av årets bidrag. Hmm...

I årets danska uttagning gick först vardera fyra låtar vidare från vars en semifinal. Samtliga förlorande låtar fick sedan tävla om två wildcards genom en omröstning i radio. Ett av dem gick till DQ med låten Drama queen - som sedan mycket överraskande gick hela vägen och vann finalen!

DQ heter Peter Andersen i det civila och arbetar som dragshowartist sedan tio år tillbaka. DQ är dock en ny gestalt, skapad för tävlingen. I vanliga fall uppträder han nämligen som sångare i ett coverband under artistnamnet Turner Peter. Om du inte redan gissat som vilken artist säger väl bilden en del...

Drama queen låter som en klassisk svensk schlager enligt mall 1A, vilket samtidigt är både dess styrka och dess svaghet. Den är omedelbar - men man har hört den tusen gånger förut. Jag älskade de flesta av de tusen gångerna, men frågan är hur mätta resten av Europa är. Jag har ett liiitet problem med texten dock. Jag vet inte om jag gått och blivit vuxen eller bara trist, men i min ordbok är en drama queen inte något jag vill ha en egen av i natt. Det låter mest jobbigt. Och hade jag haft en vore det rätt tveksamt om prylar skulle bli så himla alright. Jag säger som Mary; no more drama in my life.

Trots det, DQ gör en scenshow som sticker ut och hon kan sjunga som ingen dragqueen jag hört förut. Finns det någon rättvisa borde det åtminstone räcka för final. Väl där kan vad som helst hända. Oavsett hur det går i Helsingfors är jag dock säker på att vi lär få leva med Drama queen ett bra tag framöver, i radio, på schlagerdansgolven och med stor sannolikhet på en scen i Tantolunden i augusti - och jag tror att jag kommer att trivas rätt bra med det!

Senaste fem: 2006: final 18e 2005: semi 3a final 10a 2004: semi 13e 2003: - 2002: 24e

Vinnare: Två gånger; 1963 och 2000.

Andra bloggar om: ,
Eurovision Song Contest 2007 - Danmark Reviewed by Fred on 22:38:00 Rating: 5

Inga kommentarer:

All Rights Reserved by Pierre's Schlager © 2014 - 2015
Powered By Blogger

Kontaktformulär

Namn

E-post *

Meddelande *

Använder Blogger.