Top Ad unit 728 × 90

Senaste nytt

recent
no

8 x minutklipp från Göteborg

Äääntligen är de här, de minutlånga klippen av låtarna i melodifestivalens första deltävling i Göteborg. De har gått varma här under hela eftermiddagen, så nu börjar jag känna mig redo att ge ett första omdöme: (OBS:Minutklippen ligger bara tillgängliga hos SVT fram till kl. 19.50 ikväll!)

1. Nina SöderquistTick Tock (Johan Lyander, Matti Alfonzetti)
Upptempo rockpop med driv, men trots att jag närmar mig dussinet genomlyssningar av klippen vägrar den fastna. Jag gissar dock att ett glödande framträdande kommer att lyfta låten ett par snäpp till, och att samma publik som tog Poodles till final med Night of passion genast vaknar till här, även om jag under de här 60 sekunderna alltså inte finner samma hook som i den.

2. Jonathan FagerlundWelcome to my life (Samuel Waermö, Didrik Thott)
Strömlinjeformad och överpolerad radiopop där allt av originalitet och attityd slipats bort. Jag har svårt att inse meningen med den här typen av låtar. Vem ska beröras och rösta på det här? Trolig jumbo i morgon.

3. Shirley ClampMed hjärtat fyllt av ljus (Ingela Pling Forsman, Bobby Ljunggren, Henrik Wikström)
Ljunggrens säkra hantverk känns lätt igen, men klyschhaglandet i form av ljus, skuggor, stormar och drömmar som blir till grus förstör det lite för mig. Trots det; Shirley är som klippt och skuren för det här och vi får vad vi förväntar oss; en snyggt uppbyggd och säkert framförd ballad och det borde kunna räcka till final, eller åtminstone till andra chansen - och sedan ett långt liv i lycka på Svensktoppen.

4. ScottsJag tror på oss (Lars Dille Diedricson, Martin Hedström, Ingela Pling Forsman)
Det är inte svårt att tänka sig Linda Bengtzing sjunga den här som det var tänkt från början. Den går i rakt nedstigande led från Jag ljuger så bra och Hur svårt kan det va. I Scotts version känns den dansbandifierad i ordets sämsta bemärkelse (nej, jag vet inte om det finns en positiv eller om ordet alls finns), vilket kör trovärdigheten i botten. Det som i Lindas mun hade låtit charmigt och piggt känns bara töntigt. Och nej, jag köper inte alls att de per automatik lär gå till final efter Dansbandskampen. Andra Chansen? Och då tippar jag snällt.

5. EmiliaYou're my world (Emilia Rydberg, Fredrik "Figge" Boström)
Emilia gör en soulpoplåt som andas 60-tal och Motown, om nu Motown hade fått för sig att satsa på att nå schlagerälskarna när det begav sig. För tonartshöjningen och slutet för associationerna betydligt närmare Skara än till Detroit. Vilket inte nödvändigtvis är negativt i min bok, jag gillar det här! Gör hon bra ifrån sig i morgon kanske man får se henne i Norrköping om en månad.

6. AlcazarStay The Night (Anders Hansson, Mårten Sandén, Andreas Lundstedt, Therese Merkel, Lina Hedlund)
Den här måste ju gå till final! Sade jag när Alcazar tävlade med Not a sinner nor a saint och Alcastar. Och det gjorde de ju, men först efter att ha gått omvägen förbi Andra Chansen. Jag har precis samma känsla igen. Jag älskar det efter en minut och jag kommer att göra det ett bra tag framöver. Det är omöjligt att sitta stilla, handen greppar efter karaokemicken och armen drar i vädret under Knock-on-wood-trummorna. Vad är problemet Sverige? Rösta!

7. Caroline af UgglasSnälla, snälla (Caroline af Ugglas, Heinz Liljedahl)
Jag gillade inte Carolines försök för två år sedan, och förmodligen kommer jag inte att ta med mig Snälla snälla utanför den här bloggen heller, men de sköna soulvibbarna är ett försonande drag. Det kan nog tänkas att hon lockar fler röster den här gången, såå fel är det inte.

8. Marie SerneholtDisconnect me (Peter Boström, Tony Nilsson)
Det här är en besvikelse. En låt av typen som det gått tretton på dussinet av på de stora popdivornas album under senare år. Visst funkar stilen, men inte att applicera den på luft. Schysst utfyllnad, men inte är det sådant vi vill bidra med i Moskva. Tokflopp för Marie. Tyvärr, jag hade en hel del förhoppningar här.

Efter att redan ha hunnit med ett gäng av våra motståndarnationers uttagningar är det med viss stolthet jag lyssnar på det här startfältet. Redan här i den första semin finns flera låtar som förmodligen sopat mattan hos ett stort antal konkurrenter, och då är jag ändå rätt tveksam till att vår vinnare finns med här.

Andra bloggar om: , , , , , , , ,
Media: Aftonbladet
8 x minutklipp från Göteborg Reviewed by Pierre on 17:38:00 Rating: 5

6 kommentarer:

  1. Som jag sagt innan:
    Nina:s låt växer efter ha sett den på pressvisningarna, men det som gör mig orolig är att Tobbe på Aftonbladet gillar den och det är inget bra betyg....
    Svenskarnas betyg är oftast lika illa som Tobbes fast tvärtom så ja den går vidare, Scotts tar hem något som 3:a eller direkt till final (något anat är just helt otänkbart)

    Alcazar, poppigt, ryskt!? inte svenskt, inte brittiskt utan mer italiensk, ryskt - europeiskt tjafs som inte svenskarna fattar. Andra chansen chansning. Uglla - jadu efter att fortsatt krångel och likt blondinbella:s stapplande steg på halt golv stapplar hon på - utanför tävlan. Marie - sorry bruden, vacker som morot - men har en besk eftersmak.

    Jonathan, smålands stolthet - har redan hunnit 3 av 4 klyschor likt "vi är alla vänner" och " vi är alla vinnare" tippas hamna i soptunnan snabbare än kvickt. Glömt, väck och borta men SR p4 kommer spela han ett tag framöver. Shirley tar nästa plats till finalen.

    Fram med chipsen nu börjar 6 månaders terror i massmediafokus på gladpop, dun (plockade från döda fåglar) och glitterbollar och bögarnas högtid n:o 1 (sorry Europride)

    SvaraRadera
  2. Vi tycker någorlunda lika... Jag är inte lika fäst vid Alcazar som du men det är Jinn! Mina omdömen har du på min blogg och låtarna går varma här hemma. Imorgon smäller det.
    Kram kram

    SvaraRadera
  3. Hoppas verkligen inte att den slutliga vinnaren finns i det här startfältet. Vill ha något mycket bättre att skicka till Mockba.

    Annars tycker vi relativt lika den här veckan utom på ett par små punkter. Jag diggar verkligen Caroline...

    SvaraRadera
  4. Hej! Jag hoppas att du har rätt angående Scotts. Tyvärr så tror jag att deras fans kommer att ringa från det att slussarna öppnar tills att de stänger och på så sätt "fördärva" hela uttagningen. Förhoppningsvis tar sig Alcazar vidare till finalen på något sätt ändå. :)

    SvaraRadera
  5. Tänk att man dras till din schlagersida nu i dessa tider, vad kan det bero på?

    Jag erkänner, jag gillar Scotts och är bergsäker på att den går rakt till final! Det du...(;-)

    SvaraRadera
  6. Härligt att se att ni har vaknat, jättekul med lite kommentarer! :)

    SvaraRadera

All Rights Reserved by Pierre's Schlager © 2014 - 2015
Powered By Blogger

Kontaktformulär

Namn

E-post *

Meddelande *

Använder Blogger.