Top Ad unit 728 × 90

Senaste nytt

recent
no

Inför final i Grekland

Ikväll har vi möjlighet att förgylla måndagkvällen med en nationell eurovisionfinal - då väljer nämligen Grekland sitt bidrag i Eurosong 2013 a MAD Show under ledning av Despina Vandi och Yiorgos Kapoutzidis i Gazi Music Hall i Aten. Fyra bidrag gör upp om att få tillräckligt många poäng av tittarna och den röstande juryn för att få representera grekerna i Malmö.

Trots att jag inte är särskilt imponerad av de fyra tävlande bidragen har vi mycket att se fram emot ikväll i form av en rejäl godispåse fylld av gästartister. Bland annat kommer sex tidigare eurovisionvinnare att framföra duetter tillsammans med inhemska artister; vi får höra Vicky Leandros tillsammans med Helena Paparizou, Alexander Rybak med Kostas Martakis, Ruslana med Eleni Foureira, Dima Bilan med Demy och Marija Šerifović tillsammans med bandet Vegas. Dessutom gästar Cyperns representant Despoina Olympiou som fram sin tävlingslåt An me thimase.

Du kan se finalen live via eurovision.tv med start kl. 20.00 - och här har du det tävlande bidragen tillsammans med mina omdömen och länkar till förhandsvideorna:

1. Thomai Apergi - One Last Kiss (Giorgos Gekas, Agis Nikolakopoulos)
Startfältet inleds med det mest lättillgängliga av bidragen, souligt jazziga One Last Kiss som påminner mig en hel del om förra årets italienska bidrag med Nina Zilli. Att döma av förhandsvideon har Thomai både utstrålning och glimt i ögat, vilket lär krävas för att lyfta det här tillräckligt högt ikväll för i sig själv saknar låten det där lilla extra även om den är rätt trevlig.

2. Alex Leon featuring Giorgina - Angel (Alex Leon, Riskykid)
Bidrag nummer två är betydligt mer udda och intressant med Giorgina sjungande en svävande ballad omgiven av ett electroblippande ljudlandskap signerat Alex Leon - en idé som hade kunnat resultera i något riktigt spännande men som i praktiken inte når ända fram. Första halvan av låten inger löften som resten av låten inte ens anstränger sig för att leva upp till.

3. Koza Mostra & Agathonas Iakovidis - Alcohol Is Free (Ilias Kozas, Stathis Pachidis)
Att döma av antalet spelningar på YouTube är det här favoriten inför kvällen, traditionella tongångar i vad killarna Koza Mostra beskriver som en dubbeltydig låt - den handlar om en festkväll ute med kompisarna samtidigt som den metaforiskt beskriver den pågående krisen i landet. Texten är på grekiska med undantag för titelraden som repeteras till förbannelse i refrängen - och någonstans just där tappar de mig. Med rätt små justeringar hade jag kunnat ge ett bra högre betyg.

4. Aggeliki Iliadi - Hilies Kai Mia Nychtes (Kyriakos Papadopoulos, Ilias Philippou)
Det låter grekiskt även i det sista bidraget, om än på ett helt annat sätt. Temat är klassiskt, Aggeliki beskriver den stora kärleken som plötsligt tar slut och önskan att vinna det förlorade tillbaka. Jag tycker det börjar bra, nästan intressant, men jag saknar en refräng eller åtminstone något slags klimax. Något sådant kommer dock aldrig utan låten plöjer bara på innan den till slut går i mål med ett jaha.
Inför final i Grekland Reviewed by Pierre on 16:50:00 Rating: 5

13 kommentarer:

  1. One last kiss och Angel är de två klart vassaste låtarna, jag hoppas lite extra på Angel.

    SvaraRadera
  2. Har sagt det förut och säger det igen. Vi har definitivt inte samma smak Pierre :-) Vi är dock överens om en sak och det är att första låten är den mest lättillgängliga. Men sen skiljer vi oss åt. Det är just därför jag tycker den är absolut tråkigast av de fyra men tyvärr tror jag den vinner.

    1. Thomai Apergi - One Last Kiss - Ja du tar man lite tyska lene och blandar det med lite jazzigare tongångar kan man kanske nå framgång precis som Lene gjorde 2009. Personligen hoppas jag dock inte på det. 2/5

    2. Alex Leon featuring Giorgina - Angel - Håller med dig om att första halvan av låten får en att hoppas på att detta ska bli något. Mitt i låten får dock Alex ett spel och spårar ur fullständigt. När han har hämtat sig hittar han tillbaka men då är det försent och inget nytt händer. 2+/5

    3. Koza Mostra & Agathonas Iakovidis - Alcohol Is Free - Fullständigt underbar är det första jag kommer på och lovorden skulle kunna fylla hela spalten. Avgudar det här. Har alltid älskat när man tar folkbaserad musik från Irland, Grekland mm och rockar upp det. Når ju inte upp till Pogues och Flogging Molly när det handlar om irländskt givetvis. Vilka når dit. Men jag älskar detta. Min absoluta favorit av alla låtar från alla länder tillsammans med Rise above the night, Falco Luneau - Österrike som tyvärr ratades i deras tävling och hamnade först trea. Måtte inte detsamma hända denna pärla från Grekland. 5+/5

    4. Aggeliki Iliadi - Hilies Kai Mia Nychtes - Härliga grekiska tongångar som givetvis är chanslöst i ESC men det skiter väl jag i. Jag gillar låten, att man vågar gräva i sin egen musikskatt och med det egna språket. 3/3

    SvaraRadera
  3. @Fille: Skönt att det finns folk med smak. ;-)

    @Anonym: Haha... de har rockat upp den folkbaserade musiken? Har vi hört samma låt? Jag tycker det låter väldigt traditionellt rakt igenom, det rockigaste här är väl Koza Mostras basketskor. :-D Men visst, jag tror det är mycket möjligt att den vinner ikväll.

    SvaraRadera
  4. Det är definitivt traditionellt men faaaaan så mycket mer svängigare. Kul med folk som har humor i såna låtar och i sina liv överhuvudtaget. Sen finns det ju också folk som alltid ska tala om för andra vad som är bra och dåligt, vilket vi tyvärr har tvingats bevittna under i synnerhet MF deltävling tre. Men alla kan ju inte vara gudomligheter. Jag som de flesta andra är bara vanliga människor med fel och allt vad det innebär. Jag är dock jäääävligt glad att jag kan ta charmiga låtar både i ESC och MF utan att behöva utöva gudomlighet. Skäms för att tillhöra mänskligheten efter all skit som sagts om Körberg och polarnas låt.

    Jag i min mänsklighet avgudar Alcohol is free och håller alla tummar och tår ikväll :-)

    SvaraRadera
  5. @Anonym: Jag tycker det är en väldig skillnad på att tala om vad man tycker och på att tala om vad andra ska och får tycka.

    SvaraRadera
  6. Absolut håller med dig till 100%. Tyvärr har det verkligen inte varit så under årets MF och jag undrar var alla självutnämnda gudar kommer ifrån som vet bättre än alla andra.

    Handlar inte om dig detta Pierre men fan så många andra. Säger bara väx upp. Om man inte får med sin låt då är det ju tråkigt men vad kommer allt detta överdrivna reaktioner ifrån.

    "Skandal", "Hela tävlingen har tappat allt mitt intresse", "gamla föredettingar förpestar festivalen", and soooooooo on.

    Blir så jävla trött på sånt. Tror inte folk fattar vad detta handlar om i så fall. ESC ska vara en tävling för alla det står tom inskrivet. Om äldre människor inte kan ta det gå då nånannanstans och lyssna på er musik. Om yngre inte kan ta det så finns det fan så många topplistor för er. Själv är jag 30 år och har hängt med ett tag i detta och detta åldersfixerade blir bara värre och värre.

    DEt är ju det som är kul med tävlingen för tusan att den är för alla. Tro mig om jag vill lyssna på min favoritmusik då går jag definitivt inte till ESC och än mindre till MF. Men jag tycker det är kul men det börjar fördärvas av alla självutnämnda gudar.

    Flera av mina låtar i ESC har försvunnit och det är fan så tråkigt men det är väl bara att gå vidare. Använder man ord som skandal då är man definitivt en självutnämnd Gud.

    Var tvungen att skriva av mig för jag är så jävla less på allt sånt här. Nu ska jag skriva lugnt och sansat igen :-)

    SvaraRadera
  7. Bara fylla i med att jag är njd med kvällen så länge nån av de två låtarna som sjungs på grekiska vinner. De är helt överlägsna de andra

    SvaraRadera
  8. @Anonym: Haha... ärligt talat läser jag rätt lite av folks reaktioner på Melodifestivalen, så jag är faktiskt inte helt säker på vilka reaktioner du syftar på.

    Men Melodifestivalen har ALLTID väckt stora känslor och ibland onödigt stora ord. Jag tar dem med en nypa salt. Min egen syster konstaterar ofta att melodifestivalen var så dålig den eller den gången att hon aldrig kommer att se den igen - men när det kommer till kritan gör hon det ändå. Igen och igen. Ja, det ÄR en stor del att tävlingen är för alla, men att den engagerar till den grad är också en viktig del. Klart man tycker det är skandal när ens favoriter åker ut! Låt folk rasa och gnälla! Låt dem överdriva och spela över. Herregud, tävlingen slår tittarrekord! Allt det där är bara ord - en rätt skön storm i ett vattenglas. För mig går gränsen när det kommer till rena personangrepp annars tycker jag folk kan få kräkas över låtar och framföranden bäst de vill.

    Det som stör mig mest är när det kommer till det klassiska "lägg ner hela skiten" - för DÅ har man missat hela grejen - att folk faktiskt VILL ha det här att samlas omkring i gemensam hatkärlek.

    SvaraRadera
  9. Underhållning och ett viktig budskap i samma låt gör "Alcohol is free" min favorit också.

    SvaraRadera
  10. Ursäkta att jag lägger mig i diskussionen, men där håller jag helt med dig Pierre! Det är ju ashäftigt hur hela folket verkar tycka att det absolut viktigaste som finns alla kategorier är att rätt låtar går till final i mello, vecka efter vecka! För samtidgt är jag helt säker på att alla rätt enkelt kan ta ett steg tillbaka och se att det bara är en storm i ett vattenglas som du säger. Det finns betydligt sämre sätt att få ut veckans frustration på än att kräkas upp den på ett mellobidrag! :D

    SvaraRadera
  11. Först så tycker jag det skitkul att det blivit så mycket kommentarer och diskussioner här hos dig! Ännu mer min favoritblogg nu! <3 Ska försöka kommentera mer oxå! Sen tycker jag man får tycka hur man vill om melodifestivalen så länge det inte blir näthatstongångar. När man läser på en del ställen blir man ju helt mörkrädd!

    Om man ska hålla sig lite till ämnet också är jag skitbesviken på Greklands låtar. Gillar INGEN och jag brukar alltid gilla grekiska bidragen!

    SvaraRadera
  12. En liten uppdatering av mitt omdöme.

    Låten "One Last Kiss" har växt väldigt mycket hos mig, så jag kan tänka mig att se den låten vinna också.

    SvaraRadera
  13. Kollade just på tävlingen live

    ALCOHOL IS FREE RULES!!!!!!!!!!!

    SvaraRadera

All Rights Reserved by Pierre's Schlager © 2014 - 2015
Powered By Blogger

Kontaktformulär

Namn

E-post *

Meddelande *

Använder Blogger.