Top Ad unit 728 × 90

Senaste nytt

recent
no

Melodifestivalen - Deltävling I Göteborg

Melodifestivalens första deltävling är till ända! Trots gårdagens kaos satt det mesta på rätt ställe i kväll. Jag tycker att Petra Mede gjorde en klart godkänt insats i sin debut. De flesta lagom bitska kommentarerna och vitsarna satt där de skulle, och snabbgenomgången av hennes klänningar var kul. Hur många var de? Åtta..? Det här kan bli kanon!

Charlotte Perrelli och Martin Stenmarck kändes helt ok som publikfångande inledning och även artistporträtten funkade, småputtrigt trevliga utan att ta för mycket plats. Värre då med pausunderhållningen. Grotesco fattade jag nada av. Låtarna då? I motsats till Mede sätter jag dem i fokus här:

1. Nina SöderquistTick Tock
Som jag gissade lyften låten när man fick den visuella delen av paketet. Nina lyste på scenen och hennes välkoreograferade dansare gav en perfekt inramning till låten. Jag håller dock fast vid att låten i sig är för beige, den behöver sin show för att funka.

2. Jonathan FagerlundWelcome to my life
Jonathan och hans tonårsbrudsfejkband kändes som ett mimnummer framför spegeln med hopprep i hand, och det gjorde hans platta låt än mer hjälplös. Läge att gratulera till att han lyckades undgå jumboplatsen. I mitt tycke borde den ha varit gjuten.

3. Shirley ClampMed hjärtat fyllt av ljus
Nog fick Shirley fler än en tupp i halsen efter höjningen, och låten hör inte till team Forsman/Ljunggrens främsta mästerverk, men inte förtjänade hon en jumboplats? Som jag skrev igår tycker jag Pling klämt in alltför många metaforer den här gången, men gåshudshöjningen fanns där, trots att Shirley släppte in en hel hönsgård till gåsen. Dessutom var det direkt oschysst av SVT att välja just biten där hennes röst sprack till snabbgenomgången. Fy skäms! Det här var orättvist!

4. ScottsJag tror på oss
Jag fick rätt: Framgångarna i Dansbandskampen leder inte automatiskt till en finalplats när man inte har en låt som håller måttet. Det finns hopp trots allt! Jag tycker inte att Scotts ens förtjänade en plats i andra chansen, men det är åtminstone en halv seger att de blev snuvade på finalplats med det här svennedebaclet till låt.

5. EmiliaYou're my world
Wow! Jag måste erkänna; jag trodde inte att Emilia var kapabel att gå genom rutan som hon gjorde ikväll. Med stor närvaro lyfte hon sin jazz/soulhybrid högre än den klarat i egen kraft, och även om inte rösten kändes helt hundra är hennes finalplats klart välförtjänt. Det är härligt att bli positivt överraskad!

6. AlcazarStay The Night
Yes, där satt den! Äntligen fick Alcazar gå direkt till Globen! Jag var rädd att det skulle bli samma visa igen; att de svenska röstarna skulle skrämmas av Alcazars böjelse för lite too much. Skönt att få fel! För mig var det här kvällens givna vinnare - en catchy låt, ett stensäkert framträdande och det här var dessutom Alcazars vokalt säkraste framträdande i mello hittills.

7. Caroline af UgglasSnälla, snälla
Hoppsan! Jag hade en känsla av att Caroline skulle lyckas bättre än förra gången, men det kändes tufft i sällskapet. kanske har Svensson hunnits vänja sig vid och börja uppskatta Carolines personliga stil, kanske har hon åtminstone delvis Amy Winehouse och Duffy att tacka för framgången ikväll? Det senare kan vara en anledning till att hon blev den internationella juryns val ikväll.

8. Marie SerneholtDisconnect me
Ok, i treminutersversion med hela scenpaketet kändes Disconnect me starkare, och jag förstår nu låtskrivarnas prat om ambitionen att skriva en internationellt gångbar låt. För visst fanns det ekon från förra årets framgångsrika Secret combination och Shady lady här, men jag håller fast vid att det här är en blek kopia.

Jag är riktigt nöjd med kvällens resultat! Främst med tanke på att Alcazar och Emilia är i Globen, men också för att Scotts inte är där. Kul dessutom att vi fick en skräll i Caroline. Plumpen i resultatprotokollet är helt klart att Shirley dumpades på jumboplats.

Resultat:

Vidare till omgång två:
Alcazar, Emilia, Scotts, Nina Söderquist och Caroline af Ugglas
Utslagna:
6. Marie SerneholtDisconnect me
7.
Jonathan FagerlundWelcome to my life
8.
Shirley ClampMed hjärtat fyllt av ljus

Vidare till dueller om finalplats:
Scotts vs. Alcazar
Emilia vs. Caroline af Ugglas

Till final:
AlcazarStay The Night
EmiliaYou're my world
Till Andra Chansen:
ScottsJag tror på ossCaroline af UgglasSnälla, snällaInternationella juryns val:
Caroline af UgglasSnälla, snälla
Andra bloggar om: , , , , , , , , ,
Media: Aftonbladet, Aftonbladet, Aftonbladet, Expressen, DN,
Melodifestivalen - Deltävling I Göteborg Reviewed by Pierre on 22:31:00 Rating: 5

4 kommentarer:

  1. Visst var det så att en av duellerna skulle vara ettan mot fyran, och den andra tvåan mot trean? Det är ganska uppenbart att det måste ha varit Scotts som var fyran och Alcazar ettan...

    SvaraRadera
  2. Trollhare: Det stämmer! Ettan ställdes mot fyran och tvåan mot trean!

    SvaraRadera
  3. Tyckte att Petra skulle ha varit mer påläst på sitt manus.
    Annars var väl första programmet ok.

    SvaraRadera
  4. Tyckte att det var idel platta låtar i går..
    ingen föruton Shirley Clamp var värd en plats i globen..

    Jag totalälskar Petra Medes idiotsjuka humor, men även hon var kass i går.
    Låt oss hoppas på bättre klass nästa vecka

    SvaraRadera

All Rights Reserved by Pierre's Schlager © 2014 - 2015
Powered By Blogger

Kontaktformulär

Namn

E-post *

Meddelande *

Använder Blogger.