Top Ad unit 728 × 90

Senaste nytt

recent
no

Ryssland: Dina Garipova - What If

Dina Garipova - What If

Bland länderna som varje år måste kvala till Eurovision Song Contests final har Ryssland just nu den längsta pågående sviten av platser i finalen. I tretton år på raken har vi nu hört ryska bidrag i eurovisionfinalen! Grekland följer strax efter i den statistiken med tolv gånger medan Rumänien har elva och Ukraina tio raka finaler bakom sig. Inte undra på att det känns svårt att tippa emot en fjortonde rysk finalplats i vår...

Det ryska tvbolaget Channel One bestämde sig i år för att inte ha någon öppen uttagning till Eurovision Song Contest. För att kompensera för det utsåg man internt Dina Garipova, den färska vinnaren av ryska The Voice, som sin representant i Malmö. På det viset menade man att man visserligen gjort ett internt val, men att det samtidigt är ett val med stort stöd från folket. Den 22-åriga sångerskan försågs sedan med What if, en ballad till två tredjedelar skriven av svenskar; Gabriel Alares och Joakim Björnberg.

What if är en sällsynt kladdig variant på ett välkänt eurovisiontema - att tillsammans skapa en bättre värld, företrädelsevis med hjälp av banaliteter som att ta varandra i händerna. Det känns som om upphovsmännen brainstormat om vad som kan tänkas klämma fram en tår i ögonvrån hos lyssnaren och sedan knökat in precis allt på tre minuter. Klyschor som nergrävda vapen, öppna armar och nyskrivna blad haglar, täcks med articifiellt sötningsmedel och trycks brutalt ned i halsen tills kräkreflexerna är triggade till max lagom till låtens crescendo. Och då har jag ändå inte nämnt den extremt skitnödiga videon på samma tema. Nog blir det ännu en rysk final, inte minst för att Dina faktiskt är en duktig sångerska, men jag hoppas och tror att Europa genomskådar floskelorgien och håller det här borta från topplaceringarna.

Bidragets upphovsmän: Gabriel Alares, Joakim Björnberg och Leonid Gutkin
Bidragets startnummer: Nummer 6 i semifinal I.
Bidragets låttext, liveframförandevideo.
Så säger oddsen: Enligt Oddschecker är Ryssland just nu femte favorit till segern i Malmö

Rysslands fem senaste bidrag:
2008: Dima Bilan - Believe (semi 3a, final 1a)
2009: Anastasiya Prikhodko - Mamo (final 11a)
2010: Peter Nalitch & Friends - Lost and forgotten (semi 7a, final 11a)
2011: Alexej Vorobjov - Get You (semi 9a, final 16e)
2012: Buranovskiye Babushki - Party for everybody (semi 1a, final 2a)

Rysslands bästa placering:
Trots en lång rad fina placeringar genom åren har det hittills bara blivit en seger - för fem år sedan genom Dima Bilan och hans Believe.

Läs även andra bloggares åsikter om
Ryssland: Dina Garipova - What If Reviewed by Pierre on 19:59:00 Rating: 5

10 kommentarer:

  1. När Ryssland släppte första videon på låten tyckte jag det var en stark, mysig låt. Senare släppte de en ny video och jag har inte riktigt hämtat mig än. Rent ut sat: Varför i helvete gjorde de en ny video när den första var så bra och om de nu ändå gör det varför släpper de då ett så äckligt hallelujastuk som vi normalt bara får se i något amerikaniserat. Så vidrig så ord inte räcker till.

    SvaraRadera
  2. Jag kan hålla med dig om att det är finns många klyschor i låten, nått jag kan förstå att man kan störa sig på. Men jag tycker att den här låten är "skön" och stark. Om man hade tävlat enbart med första minuten av låtarna hade det här varit en topp kandidat för mig. Men den blir lite tjatig mot slutet men ändå en väldigt bra låt. Den hamnar på plats 8 av 39. Betyg 4 av 5

    SvaraRadera
  3. Nae Fille... jag hade inte gillat den ens med en annan text, jag tycker den känns platt och repetitiv. Ett av årets svagaste bidrag för min del.

    SvaraRadera
  4. 2/5. Den är helt OK, men långt ifrån all that. En ballad som är tidlös men som misslyckas totalt att beröra mig. Det finns betydligt bättre ballader i årets startfält. En finalplats blir det nog, men är inte alls säker på det.

    SvaraRadera
  5. Pierre: ett av de svagaste bidragen i år... nej det finns ju så många värre :)

    SvaraRadera
  6. Pierre: Hur många disco kulor kan en låt få som minst av dig?

    SvaraRadera
  7. @Fille: Det finns ett par sämre... men inte mycket mer. ;) En överkryssad discokula är det lägsta betyget! Sedan går skalan i halvsteg från en halv upp till 5!

    SvaraRadera
  8. haha okej :) Kommer det komma några överkryssade kulor?

    SvaraRadera
  9. @Fille: Haha... nu ska vi inte gå saker i förväg! Men vi kan säga så här: Förra året delade jag ut tre överkryssade kulor. Så många blir det inte i år - jag hävdar bestämt att årets låtar är starkare än förra årets. ;)

    SvaraRadera
  10. Håller med Anonym. Vidrigare och sliskigare video har sällan skådats. Hur tänkte de egentligen????????

    SvaraRadera

All Rights Reserved by Pierre's Schlager © 2014 - 2015
Powered By Blogger

Kontaktformulär

Namn

E-post *

Meddelande *

Använder Blogger.