Top Ad unit 728 × 90

Senaste nytt

recent
no

Inför deltävling ett i Norge

Ikväll går startskottet för vad som blivit min favorit bland de nationella uttagningarna - Norges Melodi Grand Prix. Med start klockan 20 kommer sju bidrag att slåss om två finalplatser och två platser i Siste sjansen i sändningen från Ørland.

Eftersom bidragen redan finns tillgängliga har jag gjort en genomlyssning, plockat fram spåkulan och dammat av mina betyg inför kvällen:

1. Carina Dahl - Guns & boys
Carina säger själv att hennes låt skrevs i ett tillstånd av förnöjsamhet över var hon är i tillvaron. Det verkar inte ha varit den bästa förutsättningen för att skriva en låt med girl power. En hel del girl blev det, men power hade det behövts ett gäng mer av - resultat blev ett stycke ganska tam pop med electroambitioner.

2. Use Me - Daisy
Tonåringarna i Use Me lyckas i Daisy få till den motsägelsefulla kombinationen tillbakalutad punkpop. Jag tycker det här är ganska sympatiskt, men killarna hade tjänat på att inte gå åt sin låt så hårt med sandpapper ett. Det här är lite för väl putsat och tillrättalagt för att bli mycket mer än småtrevligt.

3. Helene Bøksle - Vardlokk
Nu blir det ett ordentligt genrebyte - och betydligt mer intressant. Helene ger tävlingen nationell färg då hon här vill förmedla känslan av valssteg, snöänglar och drama i fyra akter med hjälpen av kraften och magin hon finner i musiken - precis sådär etnoflummigt som genren kräver. Riktigt snyggt utan att hålla hela vägen, men borde vara en given finalist ikväll.

4. Sie Gubba - Alt du vil ha
Sie Gubba beskriver sig som ett dansband som tycker om att sjunga om kvinnor och fest, vilket inte riktigt är vad jag vill höra för att få bra vibrationer. Nu låter inte Alt du vil ha fullt så mycket dansband som jag befarat, istället finns här också en rätt trevlig spelmanston som förmildrande omständighet. Nu hjälper det inte särskilt mycket - det är så klämmigt och billigt att jag får utslag.

5. Gatas Parlament - Jobbe litt mindre og tjene litt mer
Hoppsan - vänsterradikal hiphop med dragspel var ett otippat inslag. Ingen lär i alla fall kunna anklaga NRK för att vara enkelspåriga... Bandet säger sig skriva om uppror, förtryck och kapitalismens dåliga sidor, teman som går igen även här. Politik i eurovision, särskilt om den serveras med en rejäl portion populism, går bort helt för min del.

6. Sichelle - Tranger mer
Det gick inget vidare när Sichelle deltog i tävlingen för två år sedan, men skam den som ger sig. Nu är hon tillbaka med tre minuter dansorienterad pop på norska. Efter ett par genomlyssningar tycker jag det här känns helt ok, särskilt just som den sjungs på norska. Om inte Sichelles nerver spökar lika mycket som sist tänker jag hålla en av mina tummar för henne ikväll.

7. Åste & Rikke - Not that easy (Ah-åh-ah-åh)
Sist ut blir det r&b-duett med wailande och brösttoner tillsammans med soulsystrarna Åste och Rikke. Här verkar finnas röstresurser så det räcker och blir över, men låten är alltför anonym och slätstruken för att ge avtryck. Kanske kan de ta fördel av att vara sist ut, men jag tror de får det tufft.

Det känns svårtippat - en hel del hänger på artisternas status där borta i Norge. Helene Bøksle borde vara en given finalist som startfältets i särklass starkaste kort, men jag är rädd att behöva vrida mig i frustration när våra grannar lyfter fältets lågvattenmärken till platserna bakom henne.

För den som är sugen sänds delfinalen över nätet via NRK med start kl 19.55.

Media: VG, VG, VG, VG.
Inför deltävling ett i Norge Reviewed by Pierre on 17:06:00 Rating: 5

2 kommentarer:

  1. carina dahl is as agly as her agly dad is.

    SvaraRadera
  2. jeg ler så jeg skriker værste dritten jeg har hørt, musikk smaken er som stemmene i politikken her i landet det går til helvete og jeg ler så jeg skriker .jeg sier bare en ting ola normann er så dum som f. og det gjendspeiler musikk som politikk heia sverige

    SvaraRadera

All Rights Reserved by Pierre's Schlager © 2014 - 2015
Powered By Blogger

Kontaktformulär

Namn

E-post *

Meddelande *

Använder Blogger.