Top Ad unit 728 × 90

Senaste nytt

recent
no

Resultatet från den första semifinalen i Stockholm

Nu är jag sådär galet lyckorusig som man bara blir en enda gång på året - jag har precis lämnat ståplatsen mitt framför scenen i Globen och landat i presscentrat efter att ha sett den första semifinalen. Eller ja, landat är att ta i - jag har faktiskt svårt att överhuvudtaget sitta stilla! Jag är bara så lycklig över att vara här!

Med adrenalinflödet jag har i kroppen just nu är jag såklart väldigt partisk, men jag tycker vi bjöds på grym show ikväll! Måns och Petra är kanon som programledarduo och deras manus är helt i min smak, med både humor och intelligens kryddat med ett lagom stort bett. Det enda som inte riktigt funkade för mig var den grå mellanakten med modern dans - men hey, den här tävlingen ska ju vara något för alla!

Resultatmässigt då? Det var ingen lättippad semi direkt, men även om inte mina förhandstips var hundraprocentiga (jag tror jag satte åtta av tio) så fick vi inte heller några större överraskningar och i den mån de inte stämde så var det faktiska resultatet bättre än mina förväntningar! Ett knippe unika resultat kunde vi i alla fall räkna in; Tjeckien har välförtjänt nått sin första eurovisionfinal någonsin, medan både Grekland och Bosnien Hercegovina lika välförtjänt missar finalen för första gången sedan semifinalerna introducerades. Kul att fanfavoriten Zoë från Österrike lyckades ta sig vidare, att de röstande inte skrämdes bort av kroatiska Nina Kraljics spejsiga outfit och att Azerbajdzjans Samra fått riktigt hygglig ordning på sin röst efter veckans sjuka! Än så länge är Sverige ensam nordisk representant i finalen - ikväll åkte både Finlands Sandhja och Islands Greta Salóme ut ur tävlingen!

Fick vi några hintar om det kommande finalresultatet då? Well, om reaktionerna i arenan är en indikator så ligger Ryssland väldigt bra till... Här nedan har du hela resultatet ikväll - nu ska jag ut och fira med alla fans och med stor sannolikhet ett gäng av de tävlande! Happy Eurovision - vi hörs i morgon!

Uppdatering: Under den påföljande presskonferensen lottades de nyblivna finalisterna in i en av finalens halvor. Resultatet blev följande:
Första halvan: Ungern, Nederländerna, Tjeckien och Azerbajdzjan.
Andra halvan: Kroatien, Armenien, Ryssland, Cypern, Österrike och Malta.

Resultatet i den första semifinalen

Till final (i den ordning de avslöjades)
Azerbajdzjan: Samra - Miracle
Ryssland: Sergey Lazarev - You Are The Only One
Nederländerna: Douwe Bob - Slow Down
Ungern: Freddie - Pioneer
Kroatien: Nina Kraljić - Lighthouse
Österrike: Zoë - Loin D'ici
Armenien: Iveta Mukuchyan - LoveWave
Tjeckien: Gabriela Gunčíková - I Stand
Cypern: Minus One - Alter Ego
Malta: Ira Losco - Walk On Water

Utslagna (utan inbördes ordning)
Finland: Sandhja – Sing It Away
Moldavien: Lidia Isac – Falling Stars
San Marino: Serhat - I Didn't Know
Estland: Jüri Pootsmann - Play
Grekland: Argo – Utopian Land
Montenegro: Highway - The Real Thing
Island: Greta Salóme - Hear them Calling
Bosnien Hercegovina: Dalal & Deen feat. Ana Rucner and Jala - Ljubav Je

Vad tyckte du om de tävlande i den första semifinalen? Rösta!



Resultatet från den första semifinalen i Stockholm Reviewed by Pierre on 23:15:00 Rating: 5

10 kommentarer:

  1. Som fd dansare kan jag säga att den "grå mellanakten" var helt otroligt bra! Benke är en superduktig koreograf, och till skillnad från många andra moderna dansakter där man inte fattar nånting, så gjorde man verkligen det här, tycker jag. Programmet var helt ok, trodde det skulle va lite mer lustigheter i manuset... Resultatmässigt nöjd, åtta rätt, tråkigt att varken Island eller Finland gick vidare men de var inga favoriter så det är också ok. Härligt, nu peppar vi för torsdag!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha... dra inte för stora växlar på mitt omdöme om dansakten. Att jag kallade det för den gråa mellanakten var inte nedlåtande utan på att numret heter "The Grey People" i programmet. Det var utan någon som helst tvekan väl genomfört - men det talade inte till mig. Men som sagt - nu peppen inför torsdag!

      Radera
    2. Jag tog det inte som nedlåtande heller, vad som förvånar mig är att du inte blev berörd, det blev jag.

      Radera
  2. Jag har aldrig blivit så berörd av ett dansnummer någonsin, satt med tårar i ögonen :) tyckte det var jättefint! :) lika bra som hela kvällen! Har lite av ruset som du har Pierre även om jag bara sett allt framför tvn :D btw.. Rysslands nummer alltså.. shit blir svårslagna i år.. dessutom med en startplats på andra halvan i finalen oxå..finns bara en som kan hindra Ryssland från segern nu I think..

    SvaraRadera
    Svar
    1. Samma här, Benke är helt otrolig! Även Ryssland, fan va bra det var...!

      Radera
    2. Ja nummer var grymt men själva låten.. har ett antal jag hellre vill se som vinnare

      Radera
    3. Tror det blir Ryssland, Frankrike och Australien som står i topp!

      Radera
    4. Jag tror Jamal och Ukraina kommer blanda sig i toppstriden oxå! :)

      Radera
  3. Men förresten, visst blev det väl en miss ikväll, när Petra stod i Green room och pratar och så plötsligt tillbaka till Måns kommentarer, och tillbaka igen, och hon upprepar samma sak...?

    SvaraRadera
  4. Jag vill verkligen gratulera Tjeckien till sin välförtjänta finalplats!! Och även min favorit Nederländerna. Även om jag förlordae tre va mina topp 10-favoriter är jag ändå glad att de tog sig till final! Och att Österrike trots allt klarade sig. DE var bara min plats 11 i semin men fortfarande bättre än majoriteten i semi 2 så kul!

    SvaraRadera

All Rights Reserved by Pierre's Schlager © 2014 - 2015
Powered By Blogger

Kontaktformulär

Namn

E-post *

Meddelande *

Använder Blogger.