Top Ad unit 728 × 90

Senaste nytt

recent
no

Inför deltävling två i Göteborg

Efter att ha umgåtts intensivt med minutklippen från Melodifestivalens andra deltävling under större delen av det senaste dygnet känner jag mig redo att sammanfatta intrycken och tippa hur det går i Göteborg i morgon.

Låt oss först konstatera att den andra deltävlingen inte lyckas hålla kvar ribban på samma höga nivå som den första i Luleå lade den på. Med reservation för att mycket kan hända när man får höra låten i sin helhet och artisten ställs på scenen och det verkligen gäller - men det känns faktiskt tveksamt om något av de nya bidragen ens skulle ha lyckats ta sig till Andra Chansen om de tävlat förra veckan istället. Fältet känns dock jämt och därmed ordentligt svårt att tippa, men så här tror och tycker jag (Länkarna går till liveklippen från Smyglyssna med Elsa som är tillgängliga fram till lördag kl 21.30):

1. Brolle - Seven Days And Seven Nights (Brolle)
Jag har inte precis följt Brolle genom karriären, men det första som slår mig är hur säker Kjell 'Brolle' Wallmark känns på scenen. Det har onekligen hänt en hel del sedan han slog igenom i Popstars för tio år sedan, och musikalrollerna i Footloose och Buddy Holly lär ha gjort sitt för den där säkerheten på scenen. Musikaliskt har det inte hänt lika mycket. Seven Days And Seven Nights är rock satt i schlagerskola, försedd med en refräng som sitter mitt i krysset. För mig känns det här alltför mycket nostalgisk relik i just musikalform, men jag har svårt att se Brolle missa en plats i Globen i morgon.

2. Loreen - My Heart Is Refusing Me (Moh Denebi, Björn Djupström, Loreen)
Även Loreen hörde vi första gången via talangjakt i tv, i hennes fall Idol 2004 där hon slutade fyra. Efter ett bra tag utanför de stora strålkastarna tävlar hon i Göteborg med My Heart Is Refusing Me, en elektrisk danslåt där hon iförd en garnhärva efter softare verser kan ta ut svängarna och visa vad rösten går för i refrängen. Jag gillar det här ett helt gäng, men tror det blir riktigt tufft för Loreen. Genren är relativt oprövad i tävlingen, men introvert ångest i musikalisk form känns som ett möjligt upplägg för en jumboplats, hur snyggt gjort det än är.

3. Babsan - Ge mig en spanjor (Larry Forsberg, Sven-Inge Sjöberg, Lennart Wastesson)
Det blir sällan större stilbrott i den här tävlingen än när vi nu fortsätter med en rosa kaskad glittrig umpaschlager av en sort som, jag sade nästan tack och lov där, bara finns i Melodifestivalen. Nu tycker jag dock att ytliga shownummer utan större anspråk än tre minuter gala har en självklar plats i tävlingen, det är bara det att vi sett det här utfört så väldigt mycket bättre förut. Babsans spanjor känns alltför trött och skitnödig för att det ska bli så där La Dolce Vita-kul. Jag tippar att Babsan åker ut direkt i morgon.

4. Elisabeth Andreassen - Vaken i en dröm (Lars "Dille" Diedricson, Calle Kindbom, Kristian Wejshag)
Den som hängt med här ett tag vet att jag håller Bettans eurovisionballader I evighet och Duett väldigt högt bland alla tiders bidrag i tävlingen och lär därför inte bli överraskade över att jag går igång när hon nu är tillbaka med ännu en nordisk folkhemsballad. Jag måste dock medge att jag ännu inte alls blivit lika knockad av Vaken i en dröm som av föregångarna även om jag gillar det jag hör. I ett Sverige som älskat sönder närbesläktade Gabriellas sång och som för mindre än ett år sedan efter en lång kärlekshistoria skickade ut Malena Ernmans Min plats på jorden från Svensktoppen känns det naivt att tippa mindre än Andra Chansen för Bettan i morgon.

5. Sanna Nielsen - I'm In Love (Bobby Ljunggren, Thomas G:son, Irini Michas, Peter Boström)
Precis som förra veckan serveras vi en riktig popschlagermacka med ambitionen att låta modern. Det gav då en plats i Andra Chansen för Jenny Silver och Something in your eyes. I'm in love har inte riktigt lika smarriga pålägg som den, men å andra sidan är konkurrensen som sagt inte lika hög i Göteborg och dessutom har Sanna något Jenny saknar; en stor och trogen fanbas. Det börjar faktiskt kännas rimligt att kalla Sanna folkkär - och jag hör definitivt till dem som slutat att bara smygälska Sanna. Sanna har fem finalplatser i Melodifestivalen på lika många försök på meritlistan. Det kan mycket väl bli en till i morgon.

6. The Moniker - Oh My God! (Daniel Karlsson)
Dags för ännu lite mer Idol-historia! För Daniel Karlssons del handlar det om 2007 års upplaga där han länge sågs som favorit innan han överraskande åkte ut som fyra. I Melodifestivalen tävlar han under artistnamnet the Moniker och med en både svårdefinierad och svårtippad låt. Om du försöker pussla ihop de trademarks vi förknippar med Mika, the Beatles och Thomas Di Leva på ett och samma ställe kan du komma ganska nära vad vi får höra i Oh My God!. Resultatet känns helt galet, och utgången i morgon lär bero helt på vilken ton han lyckas slå an hos tittarna. Vansinnigt eller genialt? Jag lutar åt det senare och utfärdar skrällvarning! Minst Andra Chansen.

7. Anniela - Elektrisk (Johan Alkenäs, Tim Larsson, Tobias Lundgren, Johan Fransson)
För min del är skånska Anniela ett helt oskrivet kort, men hennes bidrag har vi hört förut - i sprittande popschlagerversioner med Drömhus och Linda Bengtzing. Ironiskt nog saknar Elektrisk energin som kännetecknade de versionerna. Jag sträcker mig till en poäng för svensk text i den här typen av pop, men sammantaget låter det här alltför mycket som om batterierna är på upphällningen och jag tror inte att några defibrillatorer i världen kan hålla Anniela ovanför botten i morgon. Näst sist - om inte allra sist.

8. Christian Walz - Like Suicide (Fernando Fuentes, Henrik Janson, Tony Nilsson)
Att få starta sist i en deltävling brukar innebära att SVT har en viss tilltro till bidragets potential i tävlingen, men här undrar jag om inte den tilltron i så fall är tilltagen i överkant. Like suicide låter snyggt, välpolerat och P3-vänligt lagompretto på ett sätt jag fallit för mången gång förut och mycket väl kan göra igen, men mellopotentialen känns begränsad. Risken är att det uppfattas som alltför tillrättalagt - och frågan är hur mycket Christian egentligen kan rida på sitt namn sju år av relativ tystnad efter Wonderchild? Andra Chansen borde det i alla fall bli, men närmare totalbom än en finalplats

Läs även andra bloggares åsikter om
Media: Aftonbladet, Expressen, SvD.
Inför deltävling två i Göteborg Reviewed by Pierre on 19:10:00 Rating: 5

Inga kommentarer:

All Rights Reserved by Pierre's Schlager © 2014 - 2015
Powered By Blogger

Kontaktformulär

Namn

E-post *

Meddelande *

Använder Blogger.