Top Ad unit 728 × 90

Senaste nytt

recent
no

Inför final i Finland

Lördagen den här veckan är vad som i eurovisionfankretsar brukar kategoriseras som en superlördag - den är nämligen fullknökad av nationella deltävlingar och finaler. Tre av dessa ustpelar sig i våra nordiska grannländer. Efter tre deltävlingar är det till exempel dags för final i den finska eurovisionuttagningen Euroviisut. Tio bidrag tävlar - tre som gått den långa vägen från den inledande webjokertävlingen, ytterligare sex som tagit sig vidare från deltävlingarna, samt en som tagit sig dit som juryns wildcard.

De finska teleröstarna brukar vara väldigt oförutsägbara, och jag kan på rak arm inte påminna mig när jag senast lyckades pricka in rätt vinnare i Finland, men jag gör ett försök. Så här tippar och tycker jag:

1. Eveliina Määttä - Dancing in the dark
Eveliina gick till final som juryns wildcard bland de bidrag som kommit utanför de tre finalplatserna i deltävlingarna. Lite förvånande tycker jag, det fanns flera bidrag som förtjänade platsen bättre och som borde ligga närmare vad en professionell jury går igång på. Dancing in the dark är nämligen ett försök att göra en modern poplåt, men ett som landar i en karbonkopia av standardformatet 1A. Ohyggligt ospännande.

2. Sami Hintsanen - Täältä maailmaan
Sami Hintsanen tävlar i Euroviisut för andra gången, femton år efter debuten 1996, år som han bland annat ägnat åt musikalroller, för närvarande spelar han i Chicago. Sin återkomst i tävlingen sker med en ballad som låter som de gjorde i eurovision för 25 år sedan. Inte det sämsta för mig som följt tävlingen länge och gärna hänger mig åt nostalgiska djupdykningar i dess historia. Sami levererar habilt, men särskilt spännande - det är det inte.

3. Milana Misic - Sydämeni kaksi maata
Mer spännande blir det i nästa bidrag, fältets mest exotiska. Det framförs av Milana, dotter till Laila Kinnunen, Finlands allra första tävlande i Eurovision Song Contest. Sydämeni kaksi maata är en ganska udda fågel som låter en ballad, österländska toner och en smula disco mötas i en och samma låt. Jag tror inte att Milana får chansen att liksom mamma få representera Finland i Europa, åtminstone inte den här gången, men hennes låt hör till fältets bättre.

4. Paradise Oskar - Da da dam
Paradise Oskar har lånat sitt artistnamn från Astrid Lindgrens sagovärld. Du minns kanske luffaren i Rasmus på luffen? I passet står det i stället Axel Ehnström och låten som han tävlar med i Euroviisut har han skrivit själv. Musikalist låter det inte helt olikt James Blunts hits, medan framförandet är avskalat med Axel ensam med en gitarr där låten, en påminnelse om hur illa vi behandlar jorden, får tala för sig själv. I mina öron borde det här vara den självklara vinnaren och jag håller alla mina tummar för att jag för en gångs skull tippar rätt.

5. Cardiant - Rapture in time
Dags för det första av de tre bidragen som började sin resa i tävlingen redan i höstas som ett av 277 bidrag i webjokeruttagningen - och som alla lyckades ta sig vidare från respektive delfinal till finalen. Tanken att tre bidrag skulle kunna göra samma sak i vår egen melodifestival svindlar...  Rapture in time är tung men melodisk rock med ett stråk av drama - och en refräng jag faktiskt kan sjunga med i vid det här laget. Finländarna skulle kunna göra sämre val, men jag är mätt på rockbidrag från våra grannar i öst, så jag hoppas det inte räcker för vinst.

6. Johanna Iivanainen - Luojani mun
Vi gör ett tvärt kast och går från rock till en stillsam jazzig vaggvisa. Precis som i Sverige så lottas inte startordningen utan sätts samman för största möjliga variation, dramaturgi och underhållningsvärde. Luojani mun behöver inte mycket hjälp för att sticka ut, men här får den onekligen draghjälp av att ligga mellan två låtar av helt annan karaktär. Det är en skön låt, men det är tveksamt om den har vad som krävs för att gripa tillräckligt tag i det här sammanhanget - såvida inte detta något sitter i texten som jag ju inte förstår.

7. Father McKenzie - Good enough
Halvsvenska bandet Father McKenzie, frontade av sångaren Tobias Granbacka är den andra av de där tre framgångsrika webjokrarna. De fyra medlemmarna träffades när de alla pluggade vid Musikhögskolan i Örebro, där halva bandet ännu bor kvar. Tillsammans spelar de musik som sträcker sig från indiepop till som här, synthpop med omisskännligt 80-talssound. Syntharna som får mig att tänka på hur gamla Ratata lät när det begav sig ger poäng från mig - och jag hoppas de får ett gäng av finländarna också i morgon.

8. Marko Maunuksela - Synkän maan tango
Vad vore ett finskt finalfält utan en tango! I år finns den här i bidrag nummer åtta, framförd av tangokungen Marko Maunuksela. Med tanke på den dramatiska tangon i låten och den nämnda titeln Marko vann i somras var framförandet i delfinalen märkligt stillastående och trist. Jag gillade låten när den släpptes för förhandslyssning innan tävling, men med ett sådant nummer känns det helt felpaketerat och går bort för mig.

9. Saara Aalto - Blessed with love
Tredje och sista webjokern levereras av Saara Aalto form av en enkel och avskalad ballad men en ganska stor nypa disneykänsla. Vi snackar ett klassiskt snitt som funkat mången gång förut - och skulle kunna göra det igen. Den är onekligen, tillsammans med Paradise Oskars låt, den som har bredast internationell appeal - men frågan är om den har vad som krävs för att utmärka sig från mängden föregångare. Jag är tveksam.

10. Stala & So - Pamela
Fältet avslutas med glamrock av Stala & So, ett band som rymmer två eurovisionvinnare! Två av medlemmarna är nämligen forna medlemmar i Lordi; basisten Kalma och trummisen Kita. Nu låter inte Pamela mycket Lordi alls. Latexmaskerna har bytts ut mot fjädrar och paljetter och grymtandena är Hard rock hallelujah är utbytt mot en svårdefinierbar variant av engelska. Inte min kaka, men det händer i alla fall lite på scenen.
Inför final i Finland Reviewed by Pierre on 22:03:00 Rating: 5

Inga kommentarer:

All Rights Reserved by Pierre's Schlager © 2014 - 2015
Powered By Blogger

Kontaktformulär

Namn

E-post *

Meddelande *

Använder Blogger.