Top Ad unit 728 × 90

Senaste nytt

recent
no

Frankrike: Amaury Vassili - Sognu

Amaury Vassili - Sognu 

Vi är snart framme vid final - det är hög tid att titta närmare på de fem bidragen som är direktkvalificerade dit! Först ut är bidraget som spelbolagen under större delen av våren pekat ut som favorit till segern på lördag. Bakom fransosernas favoritskap har det både varit tätt och böljat fram och tillbaka mellan olika bidrag, men nu när det drar ihop sig på riktigt är det trion Irland, Azerbajdzjan och Storbritannien som ligger närmast där bakom, medan Sverige rör sig runt tiostrecket. I år tror jag att spelbolagen har valt helt fel favorit - jag är faktiskt tveksam till att Frankrike ens når topp tio med årets bidrag.

I januari tillkännagav det ansvariga franska tvbolaget France 3 att de tänkte skicka den 21-årige operaskolade tenoren Amaury Vassili,vars debutalbum Vincero sålde dubbel platina hemma i Frankrike för två år sedan, till Düsseldorf - och när vi sedan fick höra hans tävlingslåt Sognu i mars visade det sig att Frankrike i år kommer att representeras av en boleroinspirerad ballad sjungen på korsikanska.

Jag tycker att den pampiga Sognu är vacker och spännande med sin i sammanhanget exotiska ravelska ton, även om Vassili i mina öron överanvänder sitt vibrato ganska rejält. Trots att jag gillar låten har jag alltså väldigt svårt att tro på en topplacering. Om vi ser tillbaka på vinnarna sedan tvtittarnas röster släpptes in i tävlingen är det tydligt att det för seger krävs en riktigt bred låt, något som går hem i alla åldrar, i öst och väst - och jag kan inte se att Sognu hamnar ens i närheten av att uppfylla detta. Jag tippar en hygglig placering i mitten, men definitivt ingen seger.

Bidragets upphovsmän: Daniel Moyne, Quentin Bachelet, Jean-Pierre Marcellesi och Julie Miller
Bidragets startnummer: Nummer 11 i finalen.

Frankrikes fem senaste bidrag:
2006: Virginie Pouchain - Il était temps (final 22a)
2007: Les Fatals Picards - L'amour à la française (final 22a)
2008: Sébastien Tellier - Divine (final 18e)
2009: Patricia Kaas - Et s'il fallait le faire (final 8a)
2010: Jessy Matador - Allez! Ola! Olé! (final 12a)

Frankrikes bästa placering:
Frankrike har tagit hem segern i Eurovision Song Contest fem gånger, men det är länge sedan sist: André Claveau med Dors, Mon Amour 1958, Jacqueline Boyer med Tom Pillibi 1960, Isabelle Aubret med Un Premier Amour 1962, Frida Boccara med Un Jour, Un Enfant 1969 och Marie Myriam med L'oiseau et l'enfant 1977.

Läs även andra bloggares åsikter om
Frankrike: Amaury Vassili - Sognu Reviewed by Pierre on 22:19:00 Rating: 5

3 kommentarer:

  1. Det blir definitivt inte "en hygglig placering kring mitten". Även om jag inte är lika övertygad som spelbolagen om vinst så känns i alla fall en topp 3-placering ganska given.
    Att det skulle krävas en "bred låt" för att gå vidare är bara trams. Varken Finland eller Serbiens vinnare var speciellt breda. Det gäller snarare tvärt om att sticka ut och vara ensam i sin kategori så att man inte behöver dela upp rösterna från sin målgrupp.

    SvaraRadera
  2. @Christian: Nja, trams är det absolut inte, jag hävdar ganska bestämt att både Serbiens och Finlands vinnare står för en sådan bredd, och båda grep dessutom tittarna med sina framföranden på ett sätt jag inte sett Amaury lyckas göra under repen. Nåja, ikväll vet vi vem som har rätt. :)

    SvaraRadera
  3. Är benägen att hålla med Christian här så till vida att jag både hoppas och tror du har fel Pierre angående Frankrike. Jag tror faktiskt att det franska bidraget kommer falla en bred publik i smaken även dom liksom jag i normala fall tycker väldigt illa om opera. Topp tre placering är given.

    SvaraRadera

All Rights Reserved by Pierre's Schlager © 2014 - 2015
Powered By Blogger

Kontaktformulär

Namn

E-post *

Meddelande *

Använder Blogger.