Top Ad unit 728 × 90

Senaste nytt

recent
no

Italien: Raphael Gualazzi - Madness of love

Raphael Gualazzi - Madness of love

Säkert jublade många eurovisionnostalgiker när Italien förra året tillkännagav att man tänkte göra comeback i årets upplaga av Eurovision Song Contest efter fjorton års frånvaro. Då, 1997, var man inte nöjd med resultaten man uppnådde i tävlingen och dessutom tyckte man att man att hade en både större och bättre tävling på hemmaplan - San Remofestivalen, tävlingen som en gång stod som förebild när Eurovisionprojektet drogs igång. När man nu bestämde sig för att återkomma beslutades också att man skulle plocka sitt bidrag just ifrån de tävlande i San Remo.

Valet föll på vinnaren i klassen för unga artister, den snart trettioårige Raphael Gualazzi och låten han tävlade med, den jazziga Follia d'amore som sedan skrevs om till den italiensk-engelska version vi kommer att få höra på lördag - Madness of love.

Jag är i ärlighetens namn besviken på italienarnas comebacklåt. Vem som helst med ett musiköra kan ju höra att det här är väldigt kompetent gjort, men ett aldrig så välgjort jazznummer är varken något som får mig att gång igång för fullt eller vad jag förväntar mig från Italien. Det är alldeles för bra för den absoluta botten av resultatlistan, men undre halvan lär det bli, särskilt som Raphaels introverta blundande vid pianot inte precis är publikfriande.

Bidragets upphovsman: Raphael Gualazzi
Bidragets startnummer: Nummer 12 i finalen.

Italiens fem senaste bidrag:
1990: Toto Cutugno - Insieme: 1992 (1a)
1991: Peppino di Capri - Comme E' Ddoce 'o Mare (7a)
1992: Mia Martini - Rapsodia (4a)
1993: Enrico Ruggeri - Sole D'europa (12a)
1997: Jalisse - Fiumi di parole (4a)

Italiens bästa placering:
Två segrar hann det bli innan Italien drog sig ur, först 1964 då Gigliola Cinquetti tog hem segern med klassikern Non Ho L'étà och sedan orsaken till det var just i Rom Carola vann 1991 - Toto Cutugnos seger 1990 med Insieme: 1992.

Läs även andra bloggares åsikter om
Italien: Raphael Gualazzi - Madness of love Reviewed by Pierre on 23:07:00 Rating: 5

1 kommentar:

  1. Jag tillhör dem som jublade när jag hörde att Italien skulle komma tillbaka till ESC. Men jag blev också besviken när jag hörde italienarnas tävlingsbidrag. Jag kan för allt i världen inte förstå hur den kunde komma tvåa, särskilt ett år då det var så många andra bra bidrag. Förmodligen fick den flest röster av juryerna. Men jag tycker inte att kompositionen är särskilt märkvärdig. Och Raphaels sångröst är medioker och utstrålning saknar han ju totalt. Jag har svårt för att se vilka kvalitéer man har röstat för. Dessutom är ju låten så hopplöst mossig. Om man nu ska tävla med jazz i ESC så finns det väl betydligt mer spännande och modern jazz än det här.

    SvaraRadera

All Rights Reserved by Pierre's Schlager © 2014 - 2015
Powered By Blogger

Kontaktformulär

Namn

E-post *

Meddelande *

Använder Blogger.