Top Ad unit 728 × 90

Senaste nytt

recent
no

Irland: Jedward - Lipstick

Jedward - Lipstick

När jag får frågan om vilket land jag gillar sämst i eurovisionsammanhang (jodå, omges man av tillräckligt många eurovisionnördar så är det en fullt rimlig fråga), så brukar jag svara Irland - landet som nästan alltid skickar varianter av samma låt varvat med en eller annan kalkon. Därför känns det extra kul att just Irland i år valt ett fullständigt annat spår, och jag håller alla tummar jag har för att det premieras, för får jag höra en enda tin whistle till från det hållet så lär jag ge upp ett primalskrik och spontanvomera.

För att komma till den här nya inriktningen valde irländarna också ett nytt sätt att plocka fram ett bidrag i år. Man utmanade fem framträdande personligheter i den irländska musikbranschen att ta fram vars ett färdigt och konkurrenskraftigt paket med en artist och ett tävlingsbidrag att tävla i en nationell final. Resultatet blev i en möjligen en smula hårddragen sammanfattning tin whistle, tin whistle, tin whistle, tin whistle - och Jedward, varav de senare vann.

Bakom artistnamnet Jedward finns de nittonåriga tvillingarna John och Edward Grimes som slog igenom i X Factor för två år sedan där de blev sexa - vilket ju gör att vi får dubbel uppsättning tvillingpar i den andra semifinalen. Jag var rejält skeptisk till Lipstick till en början, men har faktiskt svängt helt. Eric Saade må skryta om att han deltar med tävlingens första riktiga popakt, men modernare än det låter i årets irländska bidrag låter det ingenstans i årets startfält och killarnas hysteriska charm och lätt övertända spelglädje förlåter lätt att sång inte är deras starka sida. Jag är inte säker på att Europa är redo att tänka i de här banorna, faktum är att det känns som att det lika gärna kan bli seger som fullständig pannkaka - men Jedward hör till mina största favoriter i år så jag tippar solklar finalplats.

Bidragets upphovsman: Daniel Priddy, Lars Halvor Jensen och Martin Michael Larsson
Bidragets startnummer: Nummer 19 i semifinal II.

Irlands fem senaste bidrag:
2006: Brian Kennedy - Every Song Is A Cry For Love (semi 9a, final 10a)
2007: Dervish - They Can't Stop The Spring (final 24a)
2008: Dustin The Turkey - Irlande Douze Pointe (semi 15e)
2009: Sinéad Mulvey & Black Daisy - Et Cetera (semi 11a)
2010: Niamh Kavanagh - It's For You (semi 9a, final 23a)

Irlands bästa placering:
Ingen har väl missat att Irland är landet som vunnit Eurovision Song Contest flest gånger? Först Dana med All kinds of everything 1970, sedan Johnny Logan med What's another year 1980 och Hold Me Now 1987, Linda Martin med Why Me? 1992, Niamh Kavanagh med In your eyes 1993, Paul Harrington & Charlie McGettigan med Rock'n'Roll Kids 1994 och senaste Eimear Quinn med The Voice 1996. Sju segrar - men det var ett tag sedan sist.

Läs även andra bloggares åsikter om
Irland: Jedward - Lipstick Reviewed by Pierre on 16:00:00 Rating: 5

3 kommentarer:

  1. Betyg: 4/5. Det gör inget att de varken kan dansa eller sjunga för det här tror jag kan bli en framtida eurovisionklassiker. Modernt, uppfriskande och bra för tävlingen. Tippar på en 5e plats ikväll.

    SvaraRadera
  2. Här håller jag inte med alls. Du skrev "landet som nästan alltid skickar varianter av samma låt varvat med en eller annan kalkon", och just kalkon är vad jag klasser Lipstick som. Inget bidrag i hela tävlingen är i närheten av lika jobbigt att lyssna på.
    De tar sig säkert till final men jag tror inte det blir någon top10 plats när de väl är där.

    SvaraRadera
  3. Dom här killarna alltså. Blir helt lycklig att läsa det här inlägget. Tänk att det var så länge sedan nu, är så otroligt stolt över hur långt dom har kommit sen det här skrevs. Säga vad man vill om deras sång eller dans, men dom är lätt dom trevligaste, charmigaste, speciellaste och snällaste människorna jag har träffat.

    SvaraRadera

All Rights Reserved by Pierre's Schlager © 2014 - 2015
Powered By Blogger

Kontaktformulär

Namn

E-post *

Meddelande *

Använder Blogger.