Top Ad unit 728 × 90

Senaste nytt

recent
no

Malta: Glen Vella - One Life

Glen Vella - One Life

Julafton, nyårsafton eller midsommarafton hamnar förmodligen i topp hos de flesta om man frågar om vilken dag som är årets höjdpunkt. Det är möjligen en smula illa, men jag måste medge att de för min del alla hamnar i bakvattnet jämfört med dagen för Eurovision Song Contests final. Den dagen borde utlysas till allmän helgdag. Eller åtminstone till flaggdag. Den dagen läggs allt annat åt sidan och genom åren har jag gjort alla möjliga bortprioriteringar de flesta skulle se som bra underliga - bara för att få bänka mig i tv-soffan för Eurovision Song Contest.

Därför känner jag väldigt mycket med maltesiske Glen Vella då han i alla intervjuer inför tävlandet i Düsseldorf framstår som en sexåring på julaftons morgon - helt överlycklig över att nu få göra det han drömt om hela livet och så fylld av förväntan att han inte kan stå stilla utan kissnödigt steppar när han får berätta hur han känner. Därför hade jag också väldigt gärna velat tycka om det han gör på scenen när han nu äntligen är där - men det går bara inte.

Efter fyra tidigare försök vann han i år den maltesiska uttagningen med bara två poängs marginal tack vare stort stöd hos de röstande tvtittarna. Hans One Life är en livsbejakande uppmaning till att leva och låta leva och stå upp för vem man är - och det är väl gott så. Om det inte vore för att inramningen är hopplöst daterad europop av samma sort som Magnus Carlsson hade den dåliga smaken att länge spotta ur sig under tiden post-Alcazar. Hemsnickrad umpa-pop har väl möjligen haft sin guldålder, men aldrig i så här pass ostig version - och den kommer definitivt inte nu.

Bidragets upphovsmän: Paul Giordimaina och Fleur Balzan
Bidragets startnummer: Nummer 11 i semifinal I.

Maltas fem senaste bidrag:
2006: Fabrizio Faniello - I do (final 24a)
2007: Olivia Lewis - Vertigo (semi 25a)
2008: Morena - Vodka (semi 14e)
2009: Chiara - What If We (semi 6a, final 22a)
2010: Thea Garrett - My Dream (semi 12a)

Maltas bästa placering:
Maltas eurovisionframgångar stavas hög utsträckning Chiara. Först blev hon trea 1998 med The one that I love 1998, Maltas dittills bästa placering, och poängmässigt det närmaste de hittills varit en seger trots att man sedan dess också blivit tvåa två gånger; 2002 med Ira Loscos 7th Wonder och sedan återigen via Chiara 2005 i Angel.

Läs även andra bloggares åsikter om
Malta: Glen Vella - One Life Reviewed by Pierre on 09:00:00 Rating: 5

3 kommentarer:

  1. När jag bara lyssnar på låten och ser en stor negressa sjunga så älskar jag den... när jag tittar på videon och ser den tråkiga och bistra sanningen så hatar jag den... men shit vilken röst killen har! Låten är inte heller så pjåkig egentligen...

    SvaraRadera
  2. @Markus: En stor sångerska hade säkert kunnat lyfta låten - men för min del skulle de inte räcka när låten är så illa producerad - det låter bara för billigt. Det finns egentligen ett grundmaterial med viss potential i låten, men det har helt slarvats bort här.

    SvaraRadera
  3. Betyg: 1/5. Vi är ganska samstämmiga i det mesta märker jag :) Usch och fy! Precis som du skriver känns den omodern och hemmasnickrad. Avskyvärt! Vad som räddar den från att få en nolla är att den ändå har en tydlig melodi och att det är glatt och ESC-aktigt. Tippar på att den kommer näst sist (18:e plats) i semin.

    SvaraRadera

All Rights Reserved by Pierre's Schlager © 2014 - 2015
Powered By Blogger

Kontaktformulär

Namn

E-post *

Meddelande *

Använder Blogger.