Top Ad unit 728 × 90

Senaste nytt

recent
no

Schweiz: Sinplus - Unbreakable

Sinplus - Unbreakable

Schweiz har börjat göra till en vana att vara först av alla ur Eurovision Song Contests startblock. Precis som ifjol var de nämligen först av alla att bli helt klara med sitt bidrag den här säsongen - finalen av deras nationella uttagning Die grosse Entscheidungsshow gick ju av stapeln redan den 10 december.

Finalfältet rymde eurovisionglans från fornstora dagar i form av den allra första eurovisionvinnaren Lys Assia, nu 87 år gammal tävlande med Ralph Siegel-balladen C'était ma vie. Den föll inte de röstande tvtittarna på läppen utan hon fick nöja sig med en åttondeplats. Segern gick istället med knapp marginal till den relativt omeriterade brödraduon Sinplus bestående av 29-årige gitarristen Gabriel Broggini och den fem år yngre brodern Ivan som står för sången.

Om det rumänska bidraget som jag recenserade nyss är en låt jag inte gillar men tror kommer att gå bra så är det precis tvärtom med schweizarnas Unbreakable. Den raka poplåten med ett sound inte helt fjärran the Killers, om än i fattigmansversion, ligger inte långt ifrån vad jag lyssnar på och uppskattar i världen utanför eurovisionbubblan - och trillar därmed rakt ner i min påse. Även om jag hade önskat en vassare produktion och lite mindre kackig engelska. Jag tror dock att låten är alltför rak och alltför mainstream för att funka i eurovision och därmed kommer att lida drunkningsdöden i Baku bland konkurrenter som tagit ut kurvorna lite hårdare. Jag är rädd att det inte blir någon final för Schweiz i år.

Bidragets upphovsmän: Gabriel Broggini och Ivan Broggini
Bidragets startnummer: Nummer 7 i semifinal I.
Bidragets text.

Schweiz fem senaste bidrag:
2007: DJ Bobo - Vampires Are Alive (semi 20e)
2008: Paolo Meneguzzi - Era Stupendo (semi 13e)
2009: Lovebugs - The Highest Heights (semi 14e)
2010: Michael von der Heide - Il Pleut de L'Or (semi 17e)
2011: Anna Rossinelli - In love for a while (semi 10a, final 25a)

Schweiz bästa placering:
Schweiz fick en flygande start i Eurovision Song Contest då Lys Assia som ju gjorde comeback i den nationella uttagningen i år vann den allra första upplagan 1956 med Refrain. Efter det har det dock bara blivit ytterligare en seger för Schweiz. Det var dock inte vem som helst som vann den gången, utan den blivande världsartisten Céline Dion - låten hette Ne partez pas sans moi och året var 1988.

Läs även andra bloggares åsikter om
Schweiz: Sinplus - Unbreakable Reviewed by Pierre on 20:01:00 Rating: 5

2 kommentarer:

  1. 1/5 från mig. Irriterande tjatigt. Och kackig engelska brukar jag tycka är charmigt men här är det inte det. Jag gillar the Killers och håller med om att det finns likheter, men jag tycker att Sinplus mer låter som ett sånt där blekt "rock-band" som spelas i collegefilmer (minus det hemska uttalet). Jag tror inte heller att det blir final.

    SvaraRadera
  2. @Elias: Ouch! Det var hårt! :P

    SvaraRadera

All Rights Reserved by Pierre's Schlager © 2014 - 2015
Powered By Blogger

Kontaktformulär

Namn

E-post *

Meddelande *

Använder Blogger.