Top Ad unit 728 × 90

Senaste nytt

recent
no

Alla finalisterna är klara på Island

I gårdagens stora nordiska eurovisionkanalkrock valde jag att spara den andra semifinalen i Islands uttagning Söngvakeppnin till idag. Med facit i hand är jag rätt glad att jag sparade den frustrationen till idag - islänningarna lyckades ju rösta helgalet och plockade bort ett av sina starkaste bidrag ur tävlingen.

I den andra semin fanns ju bara ett bidrag jag tyckte kändes som en solklar finalist, Erna Hrönn Ólafsdóttirs etnoorgie Augnablik - men så tyckte alltså inte de röstande islänningarna. Till final ville de istället ha en duett mellan Jógvan Hansen och Stefanía Svavarsdóttir som i mina öron bara känns som en blek kopia av förra årets isländska bidrag, en helt menlös ballad med komp på akustisk gitarr framförd av Haraldur Reynisson och den småcharmiga Ég syng! med Unnur Eggertsdóttir.

Jag tröstar mig med att juryns wildcard till finalen delades ut till Magni Ásgeirsson och hans Ekki Líta Undan som ju bommade finalen i fredagens semi - och att resultatet bör stärka Birgitta Haukdals chanser till slutseger.

Härmed är allt klart för finalen nu på lördag! Där får teleröstarna dela lika på röstningsmakten med en jury i en första röstningsomgång med alla de sju finalisterna varefter en superfinalduo kristalliseras ut. I superfinalen ligger det helt i tittarnas händer att bestämma vilket bidrag som blir Islands representant i Malmö. Jag tänker rata andra semins finalister och sätter i stället spotlighten på juryns wildcard, här är Magni Ásgeirsson och Ekki Líta Undan:

Till final (utan inbördes ordning):
Jógvan Hansen & Stefanía Svavarsdóttir - Til þín
Haraldur Reynisson - Vinátta
Unnur Eggertsdóttir - Ég Syng!

Utslagna:
Klara Ósk Elíasdóttir - Skuggamynd
Sylvía Erla Scheving - Stund Með þér
Erna Hrönn Ólafsdóttir - Augnablik

Wildcard till finalen:
Magni Ásgeirsson - Ekki Líta Undan

Finalisterna från fredagens semifinal hittar du här.
Alla finalisterna är klara på Island Reviewed by Pierre on 13:36:00 Rating: 5

1 kommentar:

  1. För mig var "Augnablik" och "Skuggamynd" i en viss särklass. Obegripligt att ingen av dem gick vidare medan detta årets i särklass sämsta bidrag från Island "Eg syng" fick en finalbiljett. Jisses sicken dynglåt.

    SvaraRadera

All Rights Reserved by Pierre's Schlager © 2014 - 2015
Powered By Blogger

Kontaktformulär

Namn

E-post *

Meddelande *

Använder Blogger.