Top Ad unit 728 × 90

Senaste nytt

recent
no

Tre finalister klara på Island

Ikväll var det dags för den första semifinalen i Islands eurovisionuttagning Söngvakeppni Sjónvarpsins där sex bidrag gjorde upp om de tre första finalplatserna. Vi bjöds på ett stilmässigt brett men dessvärre rätt sömnigt startfält med få höjdpunkter - även om de fanns där!

Själv föll jag framför allt för Birgitta Haukdals storslagna etniska ballad - trots att det säkert hade varit enkelt att avfärda den. Den bjuder intet nytt under solen, konceptet har använts i Eurovision Song Contest mången gång förut (och bara där) - men jag älskar de där snyggt uppbyggda och proffsigt framförda eurovisionballaderna med lagom skitnödigt inklämda etniska element, hur förutsägbara de än må vara. Ikväll kändes Meðal Andanna överlägsen och islänningarna gillade den tillräckligt mycket för att skicka den till final. Jag blir inte förvånad om den till slut håller hela vägen till Malmö och ett nytt eurovisionäventyr för Birgitta.

Med sig till finalen fick hon den fantastiskt illa stylade duon Svavar Knútur Kristinsson & Hreindís Ylva Garðarsdóttir Hólm med den småsöta Lífið Snýst och ännu en ballad, Ég á Líf med Eyþór Ingi Gunnlaugsson - två val som jag inte hade gjort. Lite överraskande bommade eurovisionmeriterade Yohanna finalen, men framför allt sörjer jag att Magni Ásgeirsson inte tog sig dit. Redan i morgon är det dags för semifinal nummer två - men först kollar vi Birgittas Meðal Andanna en gång till!

Till final (utan inbördes ordning):
Birgitta Haukdal - Meðal Andanna
Svavar Knútur Kristinsson & Hreindís Ylva Garðarsdóttir Hólm - Lífið Snýst
Eyþór Ingi Gunnlaugsson - Ég á Líf

Utslagna:
Magni Ásgeirsson - Ekki Líta Undan
Edda Viðarsdóttir - Sá sem Lætur Hjartað Ráða För
Jóhanna Guðrún Jónsdóttir (Yohanna) - Þú
Tre finalister klara på Island Reviewed by Pierre on 22:27:00 Rating: 5

4 kommentarer:

  1. Plus för Island. Klart bäst i Norden hittills. Norge det vi hört och Danmark är nästan patetiskt dåligt.

    Jag hade tre låtar jag gillade starkt i semifinal 1 och två av dem gick vidare:

    Birgitta Haukdal - Meðal Andanna
    Eyþór Ingi Gunnlaugsson - Ég á Líf
    Magni Ásgeirsson - Ekki Líta Undan

    SvaraRadera
  2. Ojsan, här hade vi väldigt olika uppfattningar. Själv tyckte jag att det var ett ovanligt starkt startfält där speciellt "Lífið Snýst" stod ut från mängden. Jag har dock en svag aning om att det inte är första gången vi har delade åsikter om isländska ukulele-bidrag. ;)

    SvaraRadera
  3. @Anonym: Hoppsan, jag tycker att Danmark har ett riktigt starkt finalfält i år!

    @Schalgerpinglan: Haha jo jag vill nog minnas att vi diskuterat isländska ukelelebidrag förut! Var det inte ett med Sjonni Brink? Men nae, de går inte hem hos mig. :)

    SvaraRadera
  4. Själv tycker jag att Eyþór Ingi Gunnlaugsson - Ég á Líf låter som en självklar vinnare.

    SvaraRadera

All Rights Reserved by Pierre's Schlager © 2014 - 2015
Powered By Blogger

Kontaktformulär

Namn

E-post *

Meddelande *

Använder Blogger.