Top Ad unit 728 × 90

Senaste nytt

recent
no

Årets eurovisionbidrag på iTunes

Så här dags förra året fick vi en ganska god indikator på vad som komma skulle då Loreens Euphoria redan hunnit bli en hit på iTunes i flera av våra konkurrentländer. Vilket givetvis gör att man bli nyfiken på hur det ser ut i år. Visar något av årets bidrag tecken på att kunna dra iväg till storseger i Malmö? Jag bestämde mig för att dammsuga världens iTuneslistor på eurovisionbidrag för att ta reda på det!

Svaret blir dock ett rungande nej. Bara åtta av årets bidrag har en placering på iTunes överhuvudtaget just nu och av dem har tre blygsamma placeringar i andra länder än sitt eget. Flera av bidragen var uppe och nosade på topplaceringar på hemmaplan i samband med att de valdes, men i de flesta fall har stjärnglansen falnat även där. Bara ett enda av årets bidrag sitter fortfarande på en förstaplats - nämligen vårt eget. Robin Stjernbergs You toppar fortfarande listan här hemma i Sverige. Faktum är att Euphoria ännu övertrumfar alla årets bidrag med topp 20-placeringar i Estland, Lettland, Cypern, Malta, Litauen och Slovenien just nu - tio månader efter segern i Baku.

Eurovision Song Contest 2013 ser med andra ord fortfarande ut att vara en helt öppen historia! Här är alla iTunesplaceringar just nu för årets bidrag:

Danmark: Emmelie de Forest - Only Teardrops
#70 i Danmark

Ryssland: Dina Garipova - What If
#3 i Ryssland
#27 i Moldavien

Nederländerna: Anouk - Birds
#14 i Nederländerna

Malta: Gianluca Bezzina - Tomorrow
#27 på Malta

Norge: Margaret Berger - I Feed You My Love
#26 i Norge

Tyskland: Cascada - Glorious
#98 i Tyskland
#275 i Vietnam
#340 i Österrike

Sverige: Robin Stjernberg - You
#1 i Sverige

Italien: Marco Mengoni - L'essenziale
#3 i Italien
#97 på Malta
#107 i Schweiz
Årets eurovisionbidrag på iTunes Reviewed by Pierre on 14:02:00 Rating: 5

4 kommentarer:

  1. Ja det tyder väl kanske lite på det som jag tror. Nämligen att årets svenska bidrag kommer att floppa i ESC. Synd för Robin men med en så usel låt så.

    SvaraRadera
  2. @Anonym: Hmm... hur får du ihop det resonemanget med placeringarna på iTunes?

    SvaraRadera
  3. Om jag förstod dig rätt är det bara i Sverige den spelas och det är väl lite så jag känner att den inte kommer att funka så där kanonbra utanför Sveriges gränser.

    I Sverige och MF verkar vi vara helt fokuserade på låtar där en ensam kille flankeras av ett gäng dansare som svärmar runt omkring. Hur många såna bidrag finns det i ESC? Jag kan ha fel men jag tror inte alls det konceptet är så lockande för folk i övriga Europa.

    SvaraRadera
  4. @Anonym: Poängen i inlägget är ju att läget är exakt detsamma för samtliga bidrag - de spelas än så länge bara i sina respektive hemländer om ens det.

    Och jo, jag tror nog faktiskt du har fel. Dels tror jag inte man ser You som ett dansnummer av typen du syftar på, tvärtom tycker jag inte att låten liknar särskilt mycket alls som hörts i Eurovision - och dels har reaktionerna på låten överlag varit positiva i internationella forum. Kanske inte vinnarmaterial, men jag tror stenhårt på en bra placering.

    SvaraRadera

All Rights Reserved by Pierre's Schlager © 2014 - 2015
Powered By Blogger

Kontaktformulär

Namn

E-post *

Meddelande *

Använder Blogger.