Top Ad unit 728 × 90

Senaste nytt

recent
no

Vilken rysare! Robin Stjernberg vann Melodifestivalen!

Jag har precis lämnat Friends Arena - och är så galet lycklig! Och vilken rysare det blev sedan! Efter att ha fått flest poäng av de internationella jurygrupperna höll min favorit Robin Stjernberg en ledning när det var dags att dela ut folkets röster - med en marginal som räckte till seger trots att det visade sig att Yohio som väntat fått flest poäng av tvtittarna. Skrällen jag flaggade för men knappt vågade hoppas på var ett faktum.

Jag kan förstå om ni som röstade må känna er en smula överkörda, men för min egen del kan jag inte säga annat än att det trots allt blev rätt den här gången. Åtminstone om man ser det ur eurovisionsynpunkt - och det är ju just för att få de ögonen som vi använder jurygrupperna. De låga jurypoängen till Yohio bekräftar det jag hävdat under de senaste veckorna - Yohio må vara fantastisk - men låten håller inte måttet. Nu har vi valt ett bidrag jag tror har goda chanser till en bra placering i Malmö, och vinken vi fick ikväll var ju att vi dessutom valde bidraget med allra bäst chanser. Grattis Sverige!

Robins seger innebär att vi för första gången fått en segrare som tvingats kvala via Andra Chansen, något som mig veterligen bara hänt en enda gång i något land; 2007 när DQ gjorde det i Danmark med sin Drama Queen. Här är årets svenska bidrag i Eurovision Song Contest 2013, You med Robin Stjernberg:

Resultat (jurypoäng + tittarpoäng):
1. Robin Stjernberg - You 91 + 75 = 166 poäng
2. Yohio - Heartbreak Hotel 30 + 103 = 133
3. Ulrik Munther - Tell The World I'm Here 82 + 44 = 126
4. Anton Ewald - Begging 49 + 59 = 108
5. Louise Hoffsten - Only the dead fish follow the stream 36 + 49 = 85
6. Sean Banan - Copacabanana 37 + 41 = 78
7. Ralf Gyllenhammar - Bed on fire 33 + 40 = 73
8. David Lindgren - Skyline 57 + 12 = 69
9. State of Drama - Falling 50 + 18 = 68
10. Ravaillacz - En riktig jävla schlager 8 + 32 = 40
Vilken rysare! Robin Stjernberg vann Melodifestivalen! Reviewed by Pierre on 22:32:00 Rating: 5

5 kommentarer:

  1. Jag var väldigt orolig när Yohio hade fått så låga poäng av internationella juryn och när Robin bara hade 9 poängs försprång på Ulrik. Men så fick Ulrik bara 9 procent av telerösterna... Vilken lättad, nu stod det mellan de två bästa låtarna och eftersom Yohio fått så dåliga poäng av int.juryn så var det verkligen helt rätt låt som vann. En väldigt stark låt och den fantastiska personen Robin han verkar vara så himla äkta, unnar honom verkligen segern.

    SvaraRadera
  2. Det här trodde jag aldrig... men är jätte glad nu! Trodde lätt att det skulle stå mellan Yohio och Ulrik.

    SvaraRadera
  3. Aldrig i hela mitt MF-liv har jag varit mer besviken. Vi har skickat flertalet dåliga bidrag genom åren men jag har ändå hållt tummarna för dem när väl ESC kommit igång. Tyvärr kan jag inte göra det i år då detta fårliknande läte ska representera oss. Förlåt alla svenskar men jag kommer att hålla alla tummar som går för att detta bidrag ska komma jumbo. Sicken skitlåt

    SvaraRadera
  4. @Anonym: Vad man tycker om låten är ju så klart en smaksak, men jag har svårt att tro att det skulle bli någon bottenplacering för Robin, tvärtom tippar jag att den lätt hamnar på övre halvan!

    SvaraRadera
  5. Vilken final den bästa bäst vilket ös i friends arena oj och så denna rysare oj oj lycka till robin bra låt och härligt go i låten

    SvaraRadera

All Rights Reserved by Pierre's Schlager © 2014 - 2015
Powered By Blogger

Kontaktformulär

Namn

E-post *

Meddelande *

Använder Blogger.