Top Ad unit 728 × 90

Senaste nytt

recent
no

Ungern: ByeAlex - Kedvesem (Zoohacker Remix)

ByeAlex - Kedvesem (Zoohacker Remix)

Förra året vågade jag inte riktigt tro på Ungerns låt, trots att den hörde till mina stora favoriter i startfältet - ingen blev dock gladare än jag när den lågmält electroblippande Sound of our hearts med Compact Disco ju trots allt tog sig till final även om jag gärna sett att den fått en högre placering där än den tjugofjärdeplats den till slut landade på. Den finalplatsen gör i alla fall att jag känner lite större hopp i år när Ungern åter skickar ett bidrag som ber om tystnad och kräver att du lyssnar.

Årets upplaga av den ungerska uttagningen A Dal fick, mycket tack vare det annorlunda röstningsupplägget, en oväntad upplösning. I en första röstningsomgång röstade nämligen en jury bestående av fem individuella medlemmar på egen hand fram fyra superfinalister - varefter två av fältets mer namnkunniga artister visade sig vara stora favoriter hos juryn. I superfinalen nollställdes räkneverken och hela röstningsmakten lades i stället på tittarna som överraskande valde bidraget juryn plockat in sist, den scen-ovane 29-årige hobbymusikern Alex Márta i skepnad av sitt artistalias ByeAlex och hans Kedvesem (Zoohacker Remix).

Sålunda får vi höra lågmäld minimalistisk hipster-indie från Ungern i år, i en poetisk kärleksförklaring till titelns Älskling, dessutom i den första renodlade remixversionen som tävlat i Eurovision Song Contest, en remix som tillför beat och skönt blipp till den akustiska gitarren från originalet. Jag gillar verkligen det här, musikaliskt faller Kedvesem snyggt ner i samma påse som musik jag lyssnar på utanför eurovisionbubblan och de vackra orden på ungerska berör utan att jag förstår vad de betyder. Även om jag inte tror att ByeAlex lyckas få 40% av tittarnas röster i maj som han gjorde hemma i Ungern så hoppas och tror jag att tillräckligt många låter sig fångas för att det ska kunna bli ungersk final för tredje året på raken.

Bidragets upphovsmän: Alex Márta och Zoltán Palásti Kovács
Bidragets startnummer: Nummer 12 i semifinal II.
Bidragets låttext, originalversionliveframförandesvensk-ungersk versionengelsk versionvideo
Så säger oddsen: Enligt Oddschecker är Ungern just nu tjugosjunde favorit till segern i Malmö.

Ungerns fem senaste bidrag:
2007: Magdi Rúzsa - Unsubstantial Blues (semi 2a, final 9a)
2008: Csézy - Candlelight (semi 19e)
2009: Zoli Ádok - Dance With Me (semi 15e)
2011: Kati Wolf - What about my dreams? (semi 7a, final 22a)
2012: Compact Disco - Sound of our hearts (semi 10a, final 24a)

Ungerns bästa placering:
Ungern var en lyckosam debutant 1994 då Friderika Bayer tog sig ända upp till fjärdeplatsen med Kinek Mondjam El Vétkeimet - en placering de ännu inte lyckats överträffa.

Läs även andra bloggares åsikter om
Ungern: ByeAlex - Kedvesem (Zoohacker Remix) Reviewed by Pierre on 16:35:00 Rating: 5

6 kommentarer:

  1. Fantastisk låt, men jag gillade det akustiska originalet bättre.

    SvaraRadera
  2. Underbar låt, precis som du säger så berör den här låten mig även fast jag inte fattar orden. Fint, plats 7 av 39. Betyg 4 av 5

    SvaraRadera
  3. Hade gärna sett att den gått till final........från första semifinalen. Det finns så många otroligt starka låtar i andra semin så det finns tyvärr ingen plats för Ungern i min final :(

    SvaraRadera
  4. 4/5. Åh vad den här har växt. Så himla söt låt. Älskar versionen när han sjunger på svenska i slutet, mitt hjärta smälter. Är fundersam på hur det skå gå dock. Tror faktiskt Ungern bommar finalplats i år. Tyvärr.

    SvaraRadera
  5. För avskalat och trist. Hade den inte låtit exakt likadant i tre minuter så hade jag kanske kunnat ta till mig låten.

    SvaraRadera
  6. Är det någon som vet vem som har tecknat videon i bakgrunden. Gillade verkligen figurerna!
    Mvh Anci

    SvaraRadera

All Rights Reserved by Pierre's Schlager © 2014 - 2015
Powered By Blogger

Kontaktformulär

Namn

E-post *

Meddelande *

Använder Blogger.