Top Ad unit 728 × 90

Senaste nytt

recent
no

Rumänien: Cezar - It's My Life

Cezar - It's My Life

Vi är framme vid den andra semifinalens sista låt, där jag skulle kunna välja en ingång om de statistiska fördelarna med att vara sist ut eller det faktum att Rumänien aldrig misslyckats med att kvala sig till eurovisionfinal i det nuvarande systemet. Men jag berättar istället att jag tidigt under säsongen spred ett klipp på ett bidrag från Rumäniens uttagning - en sällan skådad orgie i eurovisionkitsch med en överspelande dramatisk sångare som ackompanjerad av ett eurobeat tar sig igenom sin låt i galen falsett - och att jag blev rejält förvånad när låten till slut gick och vann den rumänska finalen.

Finalen av den rumänska uttagningen Selecția Națională där tolv bidrag tävlade om segern fick en spännande upplösning i en jämn omröstning där varken jurymedlemmarna eller tvtittarna sinsemellan var eniga om sin favorit. När röken skingrats stod till slut den klassiskt skolade countertenoren Cezar Florin Ouatu och hans It's My Life som segrare med bara en poängs marginal ner till tvåan efter att fått tolvpoängaren av tvtittarna och placerats som trea av juryn.

Nej, det här är ju inte bra i någon av ordets mer allmänt vedertagna meningar. Tur då att jag skapat mig en alldeles egen kategori - eurovisionbra - för där passar It's My Life perfekt. En av anledningarna till att jag en gång lärde mig älska Eurovision Song Contest var de där bidragen som är så hisnande over the top att man krampaktigt klamrar sig fast i soffans armstöd som om låten vore tre minuters berg-och-dal-banefärd med osäker utgång. Det här är precis en sådan låt, som hämtad ur ett parallellt eurovisionuniversum där för mycket av allt är norm. En del av mig kan inte låta bli att hoppas att det faktum att det här är det sista som hörs i semi två kan bli faktorn som knuffar rumänerna mot ännu en final, men nä, jag måste allt tippa att det här stannar i semin - och låtens betyg... får nog ses som ett kluvet försök att vara sansad.

Bidragets upphovsman: Cristian Faur
Bidragets startnummer: Nummer 17 i semifinal II.
Bidragets låttextliveframförandepresentationsvideo
Så säger oddsen: Enligt Oddschecker är Rumänien just nu tjugotredje favorit till segern i Malmö.

Rumäniens fem senaste bidrag:
2008: Nico & Vlad - Pe-o Margine De Lume (semi 7a, final 20e)
2009: Elena - The Balkan Girls (semi 9a, final 19e)
2010: Paula Seling & Ovi - Playing With Fire (semi 4a, final 3a)
2011: Hotel FM - Change (semi 4a, final 17e)
2012: Mandinga - Zaleilah (semi 3a, final 12a)

Rumäniens bästa placering:
Rumänien har så här långt ingen seger men väl två bronsplatser på meritlistan; den ena nådde Paula Seling & Ovi för tre år sedan med Playing with fire, medan Luminita Anghel & Sistem nådde sin 2005 med Let Me Try.

Läs även andra bloggares åsikter om
Rumänien: Cezar - It's My Life Reviewed by Pierre on 13:05:00 Rating: 5

3 kommentarer:

  1. 3/5. Haha! Åh vad skön han är. Så ska en falsett tas :) Det är så vedervärdigt och så kul på ett sånt där Ranelid-sätt. Den är både en nolla och en femma. Väljer mellanbetyget 3 och hoppas på final. Tror också att den skulle kunna nå dit.

    SvaraRadera
  2. Jag kan säga att jag tycker att Rumänien är en av de allra bästa ECS-nationerna. Kommer nästan alltid med bra låtar. I år är låten sådär men ändå väldigt intressant och underhållande. En härlig falsett som belönas med 3 av 5. Plats 21 av 39

    SvaraRadera
  3. johan.oscarsson@telia.com19 maj 2013 kl. 01:46

    vart har folk fått det ifrån att han är kastrerad och hur kan man folk sprida sådant utan att ha fakta? Hörde TV-hallåan säga samma sak.

    SvaraRadera

All Rights Reserved by Pierre's Schlager © 2014 - 2015
Powered By Blogger

Kontaktformulär

Namn

E-post *

Meddelande *

Använder Blogger.