Top Ad unit 728 × 90

Senaste nytt

recent
no

Serbien: Moje 3 - Ljubav Je Svuda

Moje 3 - Ljubav Je Svuda

Jag har hört sägas fler än en gång att vi har ett låtmässigt svagt eurovisionår i år. Jag håller faktiskt inte med alls. Faktum är att mina betyg på årets låtar snittar en bit högre än förra årets uppsättning. Vi må inte ha någon ny Euphoria i startfältet, men vi har en hög riktigt bra låtar och jag tycker lägstanivån är klart högre den här gången jämfört med ifjol. Då delade jag ut det lägsta betyget tre gånger - den här gången blir det bara ett sådant. Det är dags att kika på bidraget som jag gillar minst bland årets 39.

Tvtittarna hade hela röstningsmakten i den serbiska finalen i mars, vilket kanske förklarar årets serbiska val. Finalen vanns nämligen av trion Moje 3 bestående av hela prispallen från serbiska The Voice som gick i mål bara en dryg månad innan serberna gjorde sitt eurovisionval - Mirna Radulović tog hem segern där följd av Nevena Božović och Sara Jovanović i den ordningen. Deras tävlingslåt Ljubav Je Svuda (Kärlek finns överallt) är dessutom skriven av en av jurymedlemmarna i The Voice - Saša Milošević Mare.

Jag gillar nästan alltid Serbiens bidrag, men den här gången blev det helt galet när serberna gick till val. Känslan när jag hör Ljubav Je Svuda är att tjejerna fortfarande tävlar mot varandra snarare än uppträder som en grupp. Tre vibratomissbrukande solister som under tre minuter battlar om vem som är röststarkast i en substanslös och billigt producerad wailfest medan de åmar sig till en ursäkt till melodi. Tjejerna har ju rösterna, men efter den inledande halvminuten orkar jag bara inte lyssna vidare på det omotiverade gapandet. Med flera goda grannar och sista startnumret i semin finns en del som talar för dem, men nä, jag vill inte tro att det här eländet når final.

Bidragets upphovsmän: Saša Milošević Mare och Marina Tucaković
Bidragets startnummer: Nummer 16 i semifinal I
Bidragets låttextliveframförandevideo
Så säger oddsen: Enligt Oddschecker är Serbien just nu tjugonde favorit till segern i Malmö.

Serbiens fem senaste bidrag:
2008: Jelena Tomašević - Oro (final 6a)
2009: Marko Kon & Milaan - Cipela (semi 10a)
2010: Milan Stanković - Ovo je Balkan (semi 5a, final 13e)
2011: Nina - Čaroban (semi 8a, final 14e)
2012: Željko Joksimović - Nije Ljubav Stvar (semi 2a, final 3a)

Serbiens bästa placering:
I böcker om tävlingen kan man läsa att Serbien är det enda landet som vunnit tävlingen på allra första försöket - även om det ju är en sanning med modifikation. 2007 vann Marija Šerifovic och den pampiga balkanballaden Molitva - men då hade ju Serbien redan tävlat länge under både Jugoslaviens och Serbien-Montenegros flagga.

Läs även andra bloggares åsikter om
Serbien: Moje 3 - Ljubav Je Svuda Reviewed by Pierre on 11:30:00 Rating: 5

5 kommentarer:

  1. Precise som du så har jag också väldigt ofta gillat Serbien bidrag, men i år var det mycket svagare än vanligt. Men jag tycker inte alls det är så dåligt som du tycker, men jämfört med övriga serbiska låtar så är det här i underkant men får ändå ett godkänt. Plats 32 av 39. Betyg 2 av 5

    SvaraRadera
  2. 3/5. Oj, vilka hårda ord :) Gillar denna slynpopiga euro-trash bagatell. Inget fantastiskt men blir glad både av låten och av framträdandet, även om jag fattar att det är bad taste. Tror att det räcker till final tack vare det tjusiga startnumret.

    SvaraRadera
  3. Haha nae Elias... jag gillar verkligen slynpopig eurotrash som t.ex. Ani Lorak eller Svetlana Loboda - men det här är bara plågsamt kasst. :)

    SvaraRadera
  4. Plats 38/39 för mig. Finns det någon rättvisa i världen så går den här inte vidare. Provocerande uselt.

    SvaraRadera
  5. Ett av ytterst få fullkomligt urusla bidrag i år. Till råga på allt så levereras det av Sebien det land som man normalt oftast kan lita på skickar kanonbidrag. Uruselt och plats 36/39

    SvaraRadera

All Rights Reserved by Pierre's Schlager © 2014 - 2015
Powered By Blogger

Kontaktformulär

Namn

E-post *

Meddelande *

Använder Blogger.