Top Ad unit 728 × 90

Senaste nytt

recent
no

Webjokern - nio bidrag kvar

Webjokeruttagningen har gått in på upploppsrakan! Från och med idag fram till fredag plockas ett bidrag om dagen bort från tävlingen och på måndag om precis en vecka är det dags för tvsänd final med de fem återstående bidragen.

Med viss besvikelse konstaterar jag att det blev Succubus rockschlager Raise your hands som först fick stryka på foten under finalveckan, vilket lämnar oss med nio återstående bidrag. Under rådande tävlingsförhållanden (läs gärna här) tänker jag inte försöka låtsas som om det här är en tävling om den bästa låten, men det hindrar mig inte ifrån att hålla tummarna för de bidrag jag gillar bäst: Om jag fick bestämma skulle de fem vi möter på måndag utan inbördes ordning bli Engla, Julia Alvgard, Fredrik och Magnus, Trison och Jonas Matsson.

Vidare i tävlingen:
1. (6) Billy - Tusen nätter 15'253 röster (+4'606 röster sedan igår)
2. (1) Jonas Matsson - On my own 15'078 (+2'101)
3. (5) Engla - Don't stop 14'135 (+3'426)
4. (2) Anton & Dejo - I wanna be with you 13'335 (+2'231)
5. (4) Madeleine Jangklev - Stay with me 13'247 (+2'428)
6. (3) Björn Hasselquist - Beautiful world 12'908)(+1'930)
7. (7) Julia Alvgard - Better or worse 11'869 (+1'971)
8. (8) Fredrik och Magnus - Get out 11'694 (+1'850)
9. (9) Trison - Lovar & svär 11'034 (+1'221)

Utslagen:
10. (10) Succubus - Raise your hands
Webjokern - nio bidrag kvar Reviewed by Pierre on 14:19:00 Rating: 5

15 kommentarer:

  1. Saknar Center av attention. Man kan tycka vad man vill om låten, men den beskrev vad det handlade om, att få visa upp sig och sin musik. Att sedan folk tyckte den var överdrivet teatralisk visar bara att man inte förstod lite av ironin, den hade åtminstone varit rolig att få se i direktsändning.

    SvaraRadera
  2. @Anonym: Smaken är som baken! Själv tycker jag att Center of attention var direkt plågsam. Att ursäkta ett taffligt hantverk med att man vill vara ironisk håller inte. Jag tycker låten känns ohyggligt konstruerad och att den möjligen hade funkat som en passus i en lokalrevy - i Melodifestivalen vore den helt hopplös. :)

    SvaraRadera
  3. Har någon hackat SVTs Webbjokersite, eller är det bara SVT som inte kvailtésäkrar tävlingen som omsätter miljoner kronor?
    Anledningen till att jag undra är följande:
    Idag månd 1nov 16:58 går jag in i listan "Aktuell ställning" finner jag att "Lovar och Svär" är på 9:e plats med 11815 röster.
    Klickar jag på den så kommer inte bidraget upp utan "länken" leder är till Succubus bidrag vilket det mycket riktigt står Utslagen på.

    Ja säger någon det har väl ingen betydelse dem som vill lyssna på bidraget kan ju leta reda på det via någon annan site eller söka på bidragen under bokstäverna J-L. Dessutom är det ju inte allmänheten som röstar utan bara........ aj det där slank bara ur mej ;-)

    Tony Andersson och Martin Johansson borde vara heligt förbannade om dom känner till detta.
    Jag förmodar ett det varit så sedan klockan 14.00 vilket jag inte kan bekräfta Men det har iallafall varit så sedan jag testade klockan 16:30.
    "Anonym"

    P.S.
    Det har ju varit en del teknisk strul tidigare i tävlingen, på rak arm kommer jag ihåg att 122 "Burn" trots att dom inte var utslagna låg under utslagna i listan för utslagna bidrag.

    SvaraRadera
  4. Skulle köpa ett kontantkort, men dom var slut.... undrar vart dom har tagit vägen??

    SvaraRadera
  5. Tony Andersson och Martin Johansson är förlagda av Warner! Det är därmed fusk och inte de som ska va heligt förbannade utan dem som slogs ut av dem istället! Har de fått hjälp av sitt förlag Warner med röster???

    SvaraRadera
  6. @Anonym: Det låter ju klantigt värre, men nu när jag kollade var det åtgärdat i alla fall, länken leder till Trison.

    @Anonym: Kan du verifiera detta på något sätt? Jag googlade lite, och det enda jag hittade var en artikel som bekräftar att TA var förlagd hos Warner för två år sedan.

    SvaraRadera
  7. Ger mig in i "Warner-debatten". Inte så svårt att verifiera i detta fall. Går enkelt att kontrollera hos STIM.

    SvaraRadera
  8. @Anonym: Hmm... jag sökte faktiskt på STIM men fick ingen träff - med reservation för att jag gjorde fel på något sätt. :)

    SvaraRadera
  9. Jag sökte också på Stim på Lovar och svär (gick inte på Lovar & Svär) och fick upp Tomny Andersson (text & musik) och Martin Johansson (text & musik).

    SvaraRadera
  10. jag gick in på stim hemsida och sökte på Jag lovar och svär och där finns tony andersson och martin johansson i stim. det står ca på båda (text och musik) och e som står för förlag på warner/chapell music förlag. jag är medlem i stim och alla som är det kan söka på titel

    SvaraRadera
  11. Det verkar ju sannerligen som att Tony Andersson har givit ut låtar på skiva (fast SR kan ju förstås ha spelat upp outgiven musik):

    http://sverigesradio.se/sida/latlista.aspx?programid=207&date=2010-05-21

    http://hd.se/noje/2008/07/24/musik-haeromkring/

    SvaraRadera
  12. Ja Crazy med Tony Anderson:s grupp Round Here är även den förlagd på Warner ser jag.. Det står i länk anonym (ovan) skickat att läsa om Warner och i STIM:s register..

    SvaraRadera
  13. Gaaaaa vad Björn Hasselquist suger.... Läste hans kommentar i lokaltidningen -De är så kul att folk uppskattar min låt och röstar. Han har köpt upp hela Nv-Skånes kontantkort och kommer få be nån kirurgkollega att operera sina svårt sargade smstummar, sen får han spela Gitarr med gipsade tummar i finalen o då kommer de låta än jävligare........Skärpning SVT
    2 november 2010 11:18

    SvaraRadera
  14. @Kolle : Jag hittade artikeln i dagens lokaltidning "NorraSkåne" och tycker att den verkar saklig.
    Här berättar Björn bland annat att Marcus Ubeda producerat och arrangerat bidraget.

    http://www.nsk.se/article/20101102/NOJE/711019906/1125/*/bjorn-har-oga-for-schlager

    "Anonym"

    SvaraRadera
  15. Spelar inte nån roll om det så är Timbaland inblandad, låten hade aldrig varit där den är utan köpta röster.
    Å andra sidan har han lika mycket rätt som de andra som också röstar på sig själva .

    SvaraRadera

All Rights Reserved by Pierre's Schlager © 2014 - 2015
Powered By Blogger

Kontaktformulär

Namn

E-post *

Meddelande *

Använder Blogger.