Top Ad unit 728 × 90

Senaste nytt

recent
no

Danmark: Basim - Cliche Love Song

Det är dags att, till sist, titta närmare på bidraget från landet som ju är orsak till att Eurovision Song Contest den här gången går av stapeln i Köpenhamn! Emmelie de Forest bärgade ju en tredje eurovisionseger för Danmark i Malmö i våras då hon skrapade ihop flest poäng av alla med sin Only Teardrops - vilket gör att Danmark den här gången är direktkvalificerade för final i egenskap av värdland.

Årets upplaga av danska Melodi Grand Prix bestod av en enda storslagen final där tio bidrag fick göra upp om segern i ett fullsatt Arena Fyn i Odense. I en första röstningsomgång fick tittarna tillsammans med en femmannajury rösta fram tre bidrag till en superfinal - som blev helt odramatisk. Både tittarna och samtliga fem individuella jurymedlemmar var nämligen helt överens och delade ut sina högsta poäng åt Cliche Love Song med Basim - som därmed får äran att representera Danmark på hemmaplan.

21-årige Basim, vars fullständiga namn är Anis Basim Moujahid, är av marockansk härkomst men född och uppvuxen i Danmark. Han slog igenom när han som femtonåring deltog i danska X Factor 2008 där han åkte ut i kvartsfinalen, ett deltagande som ledde till en rätt knackig solokarriär som bland annat resulterat i två album och en räcka mer eller oftast mindre framgångsrika singlar - tills lyckan vände rejält den där lördagkvällen i mars.

Av någon anledning lyckas jag sällan komma helt överens med danska eurovisionbidrag - och årets bidrag är inget undantag. Låten är bubblande glad och sitter snabbt som ett plåster, utan tvekan en tillgång i den här tävlingen, särskilt som många av konkurrenterna i år satsat på andra uttryck. För min del ramlar den dock i diket, det oförställt glättiga blir enerverande och skuba-duba-dab-da-didi-daj-refrängen känns mest som en irriterande fluga man helst av allt vill vifta bort - eller slå ihjäl. Därmed inte sagt att Europa kommer att ta emot den som jag! Jag tror det här har förutsättningar att bli årets barnfavorit och tillräckligt många européer kan nog tänkas falla för en lättillgänglig och kliché kärlekssång för att ge danskarna, förlåt Danmark, ännu en oförtjänt hög placering. Jag tippar nedre delen av topp tio, men fasar för vad som kan hända om Europa får kollektivt hjärnsläpp och vill ha Bruno Mars-karaoke - det känns inte helt uteslutet.

Upphovsmän
Lasse Lindorff, Daniel Fält, Basim Moujahid och Kim Novak-Zorde
Startnummer
Direktkvalificerade för final
Versioner
Bidragets text
Enligt oddsen
Danmark rankas just nu på femte plats av Oddschecker


De fem senaste

Semifinal
Final
2009: Brinck - Believe Again
Åtta
Trettonde
2010: Chanée & N'evergreen - In a moment like this
Femma
Fyra
2011: A Friend in London - New Tomorrow
Tvåa
Femma
2012: Soluna Samay - Should've known better
Nia
Tjugotrea
2013: Emmelie de Forest - Only Teardrops
Etta
Etta


Bästa placering
Tre segrar: 1963 för Dansevise med Grethe & Jørgen Ingmann, 2000 för Fly on the Wings of Love med Olsen Brothers och 2013 för Only Teardrops med Emmelie de Forest.
Du hittar samtliga bidrag till Eurovision Song Contest 2014 här.
Danmark: Basim - Cliche Love Song Reviewed by Pierre on 15:27:00 Rating: 5

5 kommentarer:

  1. Håller verkligen med, den är såå barnslig, men det är ju kul att kidsen har nåt att rösta på då iofs, fast nån toppfight tror jag inte det blir. Lite roligt är också att man kan sjunga större delen av refrängen på Lisa Nilssons "Varje gång jag ser dig" genom HELA låten, både vers och refräng, så simpelt upplagt är det, och likt. Sen undrar jag: är det bara jag som tycker att Emmelie läspar i "Only teardropth"? ;)

    SvaraRadera
  2. 2/5
    Skriver under på allt du skriver, Pierre. Med ett undantag, nämligen att jag tror att detta är en stark contender till vinsten. Det är typiskt Danmark att vara mediokra och ändå lyckas bra i ESC. Tror som sagt att det kommer gå jätte-jättebra för Danmark i år. Må jag ha fel. Mycket, mycket fel.

    SvaraRadera
  3. Tycker det här är jättecharmigt! :D Den har faktiskt klättrat på min lista och har nu placeringen 11 av 37
    Betyg 7,4 av 10

    Bästa Danska bidrag... hm inte nån som jag verkligen älskar men måste väl kanske säga olsen brothers klassiker eller only teardrops

    SvaraRadera
  4. nej den här är inget vidare enligt mig men tror med all säkerhet att det kan gå riktigt bra! Utesluter inte heller vinst och refrängen sätter sig på hjärnan som ett tuggummi under skon! För mig är den plats 20/37 men kommer komma högre! Jag brukar gilla Danmarks bidrahg (dock inte vinnarlpåten förra året)

    Har tre favoriter:
    1.Olsen Brothers Fly on the wings of love (en av de bästa vinnarna någonsin)
    2. Jakob Sveistrups - Talking to YOu
    3. A friend in London - New Tomorrow

    SvaraRadera
  5. Har alltid varit årets hat-älska bidrag för mig. Men jag hoppas absolut inte att den vinner! 3+/5

    SvaraRadera

All Rights Reserved by Pierre's Schlager © 2014 - 2015
Powered By Blogger

Kontaktformulär

Namn

E-post *

Meddelande *

Använder Blogger.