Top Ad unit 728 × 90

Senaste nytt

recent
no

Måns Zelmerlöw vann Melodifestivalen 2015!

Melodifestivalens final är över! Vi börjar med det roliga - Måns Zelmerlöw motsvarade högt ställda förväntningar och tog hem en jordskredsseger med sin Heroes skriven av Anton Malmberg Hård af Segerstad, Joy Deb och Linnea Deb - såväl poängsumma som segermarginal är rekordstora!

Jag övertygad om att det innebär stora chanser till ännu en riktigt fin placering i Eurovision Song Contest - helhetspaketet av den stjärna Måns är, hans i iögonenfallande nummer och en modern låt med hög listappeal är precis vad som krävs för framgång i Wien! Jag är full av förväntan på hur vårt bidrag kommer att tas emot ute i Europa, särskilt med tanke på regnet av tolvor från de internationella jurygrupperna!

Att röstnings-appen stendog inför Jon Henrik Fjällgrens framträdande förtar dock en hel del av glädjen över Måns seger! Hur man än vänder på det så ställer haveriet ju förutsättningarna för resultatet helt på ända! Appen fick en rejält knackig start i den första deltävlingen, men har ju sedan följt med hela vägen mot finalen som enorm succé sett till antalet lagda röster. Det är säkert inte fel att anta att flera bidrag gynnats särskilt av röstning via appen - ett fundament som nu helt togs bort! Givetvis påverkades också de fem första bidragen ikväll av att man först efter dem uppmanade till att exklusivt rösta via telefon och sms. Det här blev inte rättvist för någon! Jag hoppas på en app nästa år också - men en som är genomtänkt. Och fungerar. En sådan hade vi inte i år.

Med tanke på röstningskaoset är jag glad att vi faktiskt hade en så stark förhandsfavorit och överlägsen segrare den här gången - det är svårt att ifrågasätta Måns seger - men övriga placeringar i årets final blir det betydligt svårare att ta på något större allvar. Ingen vet hur mycket appkaoset påverkade resultatet. Nåja, jag räknar med ett SVT tar lärdom och konsekvenser av det här - nu tänker jag se fram emot eurovisiontävlandet i Wien! Vill du kolla in Måns konkurrenter i Wien så hittar du dem alla här - här är Måns framträdande ikväll med årets svenska eurovisionbidrag Heroes:

Resultatet i Melodifestivalen 2015



Jury-
poäng
Andel tittar-röster
Poäng tittar-röster
Totalt
1.
Måns Zelmerlöw - Heroes
122
35,1 %
166
288
2.
Jon Henrik Fjällgren - Jag är fri (Manne Liem Frije)
51
18,6 %
88
139
3.
Mariette - Don't Stop Believing
74
5,8 %
28
102
4.
Hasse Andersson - Guld och gröna skogar
10
14,3 %
68
78
5.
Eric Saade - Sting
48
6,2 %
29
77
6.
Linus Svenning - Forever Starts Today
41
3,7 %
18
59
7.
Isa – Don’t Stop
38
3,9 %
18
56
8.
Samir & Viktor - Groupie
29
4,2 %
20
49
9.
Magnus Carlsson - Möt mig i Gamla stan
10
3,7 %
18
28
10.
JTR - Building It Up
21
0,9 %
4
25
11.
Jessica Andersson - Can't Hurt Me Now
15
1,7 %
8
23
12.
Dinah Nah - Make Me (La La La)
14
1,8 %
8
22

De internationella jurygruppernas poäng



Cyp
Mal
Arm
Fra
Isr
Slo
Cyp
Bel
UK
Ned
Öst
Totalt
1.
Måns Zelmerlöw – Heroes
12
12
12
12
6
12
12
12
8
12
12
122
2.
Mariette – Don’t Stop Believing
8
4
6
10
12
10
10
2
4
2
6
74
3.
Jon Henrik Fjällgren – Jag är fri (Manne Leam Frije)
2

8
8

1

4
12
8
8
51
4.
Eric Saade – Sting
1
1
10
4
10

2
6
2
10
2
48
5.
Linus Svenning – Forever Starts Today
4

2
2
4
6
6
1
6

10
41
6.
Isa – Don’t Stop
10
2



8


10
4
4
38
7.
Samir & Viktor – Groupie

8




4
10
1
6

29
8.
JTR – Building It Up
6


6
1


8



21
9.
Jessica Andersson – Can’t Hurt Me Now

6
4
1

4





15
10.
Dinah Nah – Make Me (La La La)

10


2

1


1

14
11.
Magnus Carlsson – Möt mig i Gamla Stan


1



8



1
10
11.
Hasse Andersson – Guld och gröna skogar




8
2





10

Vem var din favorit ikväll? Rösta!

Måns Zelmerlöw vann Melodifestivalen 2015! Reviewed by Pierre on 22:05:00 Rating: 5

4 kommentarer:

  1. Okej, att appen strulade måste varit den största floppen på länge.

    Men annars...JAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAA!!!!!!!!!!!!!!!!!

    SvaraRadera
  2. Nu kan jag ställa mig bakom Måns och verkligen heja på honom och låten :D inte min favorit mello i år men är känns verkligen ändå bra att skicka den här till Wien, kommer nog fungera utmärkt :) och ännu en svensk topp 5 placering kommer vi nog kunna glädjas över :)

    SvaraRadera
  3. Jippiiii! Så glad och nöjd över att Måns vann! Nu är jag övertygad om att vi kommer få ett bra resultat även i ESC, lite vinstchans tom. Bara de nu maxar numret med ännu mer animeringar och större skärm, men det tror jag nog de kommer göra...Sen tror jag du har fel i att appkaoset spelat så stor roll, man kunde ju smsa och ringa en lång tid efter det blev känt, varför skulle slutresultatet inte kunna tas på allvar pga det? Personligen har jag hatat appen från första stund, då den troligen skickade ut min favvo Molly, och tror snarare det blev mer rättvist utan den eftersom den gynnat vissa bidrag. Kanske därför Hasse kom på fjärdeplats...? Hursom, gissade i stort sätt ganska ok, men huvudsaken var ju att RÄTT LÅT VANN!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Pelle: Med tanke på hur mycket hjärtat glödde för Samir & Viktor jämfört med Dinah Nah och JTR så tror jag de förlorade massor för att ta ett exempel - och jag tror inte att deras röstare röstar i samma omfattning utan appen. Annars är jag helt för en app - om den har ett vettigt upplägg och den fungerar som den ska.

      Radera

All Rights Reserved by Pierre's Schlager © 2014 - 2015
Powered By Blogger

Kontaktformulär

Namn

E-post *

Meddelande *

Använder Blogger.