Top Ad unit 728 × 90

Senaste nytt

recent
no

Estland: Elina Born & Stig Rästa - Goodbye to Yesterday

Redan i januari, innan Estland ens hunnit välja sitt bidrag, var esterna spelarnas favorit till segern i Eurovision Song Contest 2015. Frågan var bara om låten skulle vinna den nationella uttagningen i Estland - och om favoritskapet i så fall skulle stå sig när alla konkurrenterna hunnit välja sina låtar!

Visst vann den på hemmaplan - årets estniska uttagning blev en odramatisk promenadseger när Elina Born & Stig Rästa stod för årets kross i de nationella uttagningarna: bakom ett svartvitt filter plockade duons vemodigt nostalgiska Goodbye to Yesterday hem drygt 79% av rösterna i finalen och lämnade de nio konkurrenterna med smulor.

35-årige Stig Rästa är vanligtvis gitarrist i Traffic, bandet som blev trea i förra årets estniska uttagning med Für Elise. Han har redan tidigare samarbetat med den 20-åriga Elina, tvåa i estniska Idol för tre år sedan - han skrev t.ex. låten hon tävlade med i den estniska uttagningen för tre år sedan, Enough som slutade åtta i finalen.

Låten har också stått sig riktigt bra i konkurrensen sedan januari - i skrivande stund är den spelarnas tredjehandsfavorit till segern - och jag är rätt säker på att det kommer att hålla i sig ända in i eurovisionkaklet i Wien. En av de viktigaste nycklarna till framgång i Eurovision Song Contest är bred och omedelbar appeal - och där träffar Goodbye to Yesterday som jag ser det bäst av alla årets låtar. Det akustiska retrosoundet som lyckas vara både modernt och tidlöst på samma gång kan man relatera till oavsett ålder eller musiksmak vilket förstärks av den lilla ministoryn om dagen efter det där stora grälet som bidrar till att suga in och fånga lyssnaren. Det enda som egentligen talar emot paketet är kylan mellan de båda duellanterna - den är nödvändig för att ge texten trovärdighet men kan tänkas ha viss frånstötande effekt i eurovisionkontexten.

Jag tror det blir en estnisk pallplats i Wien - frågan är bara vilken av dem. De är min personliga favorit i år, men inte min allra hetaste segerkandidat - men jag kan inte utesluta att vi får åka till Tallinn framåt vårkanten nästa år.

Upphovsmän
Stig Rästa
Startnummer
Nummer 7 i semifinal I
Se och hör
Text
Enligt oddsen
Estland rankas just nu som tredje bidrag av Oddschecker
I sociala medier





De fem senaste

Semifinal
Final
2010: Malcolm Lincoln - Siren
Fjortonde

2011: Getter Jaani - Rockefeller Street
Nia
Tjugofyra
2012: Ott Lepland - Kuula
Fyra
Sexa
2013: Birgit Õigemeel - Et Uus Saaks Alguse
Tia
Tjugonde
2014: Tanja - Amazing
Tolva




Bästa placering
En seger, 2001 för Everybody med Tanel Padar, Dave Benton & 2XL.
Du hittar samtliga bidrag till Eurovision Song Contest 2015 här!
Estland: Elina Born & Stig Rästa - Goodbye to Yesterday Reviewed by Pierre on 13:57:00 Rating: 5

3 kommentarer:

  1. Jag håller inte alltid med Pierres bedömningar, men här kan jag inte göra annat än att kapitulera fullständigt. Ända sedan i januari har Estland suttit på årets bästa låt. Arrangemanget, den lättillgängliga men samtidigt utmanande melodin, och duons kyliga kemi och kontrastfulla röster är vad som säljer bidraget för mig och slår som en knytnäve i magen. Så här mycket kärlek har jag inte visat en Eurovisionlåt sedan Euphoria och bekräftar det jag länge har grubblet på: Estland är mitt favoritland i Eurovision. Mot Tallin!!!
    5/5
    1:a plats på min lista.

    SvaraRadera
  2. Detta är absolut en av årets bästa låtar och den skulle vara den bästa vinnaren på många år (Sverige undantaget) om den vann. med det sagt når den ändå inte upp till mer än en sjunde plats på min ranking (just nu men min plats 4-10 skiftar nästan dagligen plats med varandra) Jag tycker dock att det är den bästa låten i semi 1 och borde vara en solklar finalist och en solklar topp 10-placering i Wien! Alltså plats 7/40 på min ranking:-) (just nu)

    SvaraRadera
  3. Håller med Axel och Pierre, årets bästa låt! och en av de genom tiderna
    Finns det någon som helst rättvisa så är det Tallinn som gäller nästa år!

    1. Estland (5 av 5)
    2.
    3.
    4.
    5.
    6. Belgien (4 av 5)
    7.
    8.
    9.
    10.
    11.
    12.
    13.
    14.
    15.
    16.
    17.
    18.
    19.
    20.
    21.
    22.
    23.
    24.
    25.
    26.
    27.
    28.
    29.
    30.
    31.
    32.
    33. Nederländerna (2,5 av 5)
    34.
    35. Armenien (2 av 5)
    36.
    37. Grekland (1,5 av 2)
    38.
    39.
    40. Moldavien (1 av 5)
    41. Finland (0 av 5)

    SvaraRadera

All Rights Reserved by Pierre's Schlager © 2014 - 2015
Powered By Blogger

Kontaktformulär

Namn

E-post *

Meddelande *

Använder Blogger.