Top Ad unit 728 × 90

Senaste nytt

recent
no

Grekland: Maria Elena Kyriakou - One Last Breath

När Freaky Fortune feat. RiskyKidd och deras Rise Up placerade sig på tjugonde plats i Köpenhamn förra året så var det faktiskt en tangering av den sämsta grekiska placeringen någonsin - och det när man för en gångs skull frångått det sedvanliga konceptet med glad och dansvänlig medelhavspop med bouzoukis och ett och annat opa. Var det en tillfällig dipp eller är det nu dags att bryta den där fina sviten av fjorton raka år i finalen?

I årets grekiska final tydde mycket på en återgång till de där skönt bekymmerslösa bidragen med dansrytmer, skakande rumpor och nationell färg - större delen av finalisterna framförde sådant. Dessvärre var artisterna med de låtarna inte särskilt stabila på scenen och i någon mån tog de säkert ut varandra också - vilket öppnade upp för finalens enda ballad, One Last Breath framförd av vinnaren i den senaste upplagan av grekiska The Voice, den 31-åriga grekcypriotiskan Maria Elena Kyriakou. Hon vann finalen som såväl tittarnas som juryns favorit!

Låten är en väldigt klassisk eurovisionballad skriven efter standardformulär.  Till och med jag som annars har lätt för att ta till mig smarriga ballader tycker det här är alldeles för urvattnat och förutsägbart för att bli berörd. Särskilt som sångerskan inte är någon klippa på engelska - det är inte helt enkelt att höra vad hon faktiskt sjunger (vilket tydligen fler uppmärksammat - se här). Annars är det här paketets styrka Maria Elena själv i det att hon är en riktigt stark sångerska. Lyckas hon ge liv och eld åt bidraget på scenen i Wien finns det fortfarande hopp - annars är jag faktiskt rädd att den där fina finalsviten bryts. Här är hon liksom inte lika ensam om att sitta på en ballad som hon var på hemmaplan.. Grundtipset är att hon fixar det, men att det blir en andra undanskymd finalplacering på raken för grekerna.

Upphovsmän
Efthivoulos Theocharous, Maria Elena Kyriakou, Vangelis Konstantinidis och Evelina Tziora
Startnummer
Nummer 6 i semifinal I
Se och hör
Text
Enligt oddsen
Grekland rankas just nu som sjuttonde bidrag av Oddschecker
I sociala medier




De fem senaste

Semifinal
Final
2010: Giorgos Alkaios & Friends - Opa
Tvåa
Åtta
2011: Loucas Yiorkas feat. Stereo Mike - Watch My Dance
Etta
Fyra
2012: Eleftheria Eleftheriou - Aphrodisiac
Fyra
Sjuttonde
2013: Koza Mostra & Agathonas Iakovidis - Alcohol Is Free
Tvåa
Sexa
2014: Freaky Fortune feat. RiskyKidd - Rise Up
Sjua
Tjugonde



Bästa placering
En seger, 2005 för My Number One med Helena Paparizou.
Du hittar samtliga bidrag till Eurovision Song Contest 2015 här!
Grekland: Maria Elena Kyriakou - One Last Breath Reviewed by Pierre on 19:41:00 Rating: 5

3 kommentarer:

  1. Jag tror på final för denna! Inte en av årets bästa låtar men definitivt en av de tio bästa i semi 1(som enligt mig är den svagaste semin) Sedan blir det nog ingen topplacering i finalen dock Plats 20/40 för mig i år (vilket är typ tio placeringar högre än jag rankade Riskykidd förra året-Greklands sämsta låt någonsin)

    SvaraRadera
  2. Bidrag nummer 4-6 i första semifinalen markerar det som för mig är årets största avgrund i tävlingen. Tre rakt igenom usla låtar på raken. I övrigt håller jag med om allt som sägs i denna presentation. I mina öron så provocerande klichéspäckat och karaktärslöst att det känns som att det är gjort som ett skämt, och då spelar det faktiskt ingen roll om man har en riktigt stark röst. Blir inte förvånad om grekerna får sin första finalmiss i år, men jag vågar inte riktigt hoppas på det. Det som kommer efter den där mörka avgrunden däremot...*hint hint*
    1/5
    37:e plats på min lista

    SvaraRadera
  3. Jag brukar oxå gilla sånna här typer av ballader men den här är alldeles för tråkig och säger mig ingenting nästan.. En av de sämre i år. Men en ny grekisk finalplats tror jag dock ändå på :p
    Min lista..
    1.
    2.
    3.
    4.
    5.
    6. Belgien (4 av 5)
    7.
    8.
    9.
    10.
    11.
    12.
    13.
    14.
    15.
    16.
    17.
    18.
    19.
    20.
    21.
    22.
    23.
    24.
    25.
    26.
    27.
    28.
    29.
    30.
    31.
    32.
    33. Nederländerna (2,5 av 5)
    34.
    35. Armenien (2 av 5)
    36.
    37. Grekland (1,5 av 2)
    38.
    39.
    40. Moldavien (1 av 5)
    41. Finland (0 av 5)

    SvaraRadera

All Rights Reserved by Pierre's Schlager © 2014 - 2015
Powered By Blogger

Kontaktformulär

Namn

E-post *

Meddelande *

Använder Blogger.