Top Ad unit 728 × 90

Senaste nytt

recent
no

Finland: Pertti Kurikan Nimipäivät - Aina Mun Pitää

I år slås ett av Eurovision Song Contests mest långlivade rekord! 1957 representerades Storbritannien av bidraget All framfört av Patricia Bredin som placerade sig på sjunde plats av de tio tävlande. Låten klockade in på en minut och femtiotvå sekunder och har sedan dess stått i historieböckerna som tävlingens kortaste bidrag - till i år. Årets finska bidrag varar nämligen bara i en minut och tjugosju sekunder och slår därmed rekordet - även om det i mina öron känns som åttiosju väldigt långa sekunder...

Årets upplaga av den finska uttagningen UMK vanns av punkbandet Pertti Kurikan Nimipäivät och deras Aina Mun Pitää (Jag måste alltid...) sedan de fått massivt stöd från de röstande tittarna - de kammade hem drygt 37% av tittarnas röster. Fyrmannabandet Pertti Kurikan Nimipäivät startade som ett projekt för funktionshindrade - bandets medlemmar har alla en utvecklingsstörning - som sedan fick stor uppmärksamhet på hemmaplan när det gjordes en prisbelönad dokumentärfilm om bandet 2012. Deras tävlingsbidrag handlar om vardagen på boendet - om att hela tiden bli tillsagd om vad man får och inte får göra.

Jag tyckte det var kul att de var med i den finska uttagningen, en skön signal om att det finns plats för alla - men jag trodde aldrig de skulle lyckas vinna, särskilt som låten i mina öron är i det närmaste olyssningsbar och man dessutom hade ett riktigt bra bidrag i låten som slutade tvåa, Crossroads med Satin Circus. Finländarna tyckte annorlunda, så här står vi nu med årets mest svårtippade bidrag!

Å ena sidan tror jag att få tilltalas av det här rent musikaliskt. För min egen del råder det ingen som helst tvekan om att det här är årets jumbo. Jag orkar helt enkelt inte lyssna på eländet och då spelar det ingen roll alls vem det är som framför det. Å andra sidan är det ett välkänt faktum att man kan komma långt i Eurovision Song Contest bara genom att sticka ut ordentligt, utan att för den skull behöva vara bra. I det här fallet finns dessutom en gripande bakgrundshistoria som tillsammans med ett för tävlingen unikt uttryck ger bandet omedelbar identitet - vilket säkert bidrog starkt till att man vann på hemmaplan.

Så var landar vi då? Jag tippar att de båda sidorna av saken i någon mån tar ut varandra. Finland kan mycket väl knipa en plats i finalen och grundtipset är att man faktiskt gör det även om jag gärna har fel på den punkten - men jag tror inte på någon högre placering där. Det är jättekul att en marginaliserad grupp blir synliggjord i tävlingen - jag hade bara önskat att det hade gjorts med en bättre låt.

Upphovsmän
Pertti Kurikan Nimipäivät
Startnummer
Nummer 5 i semifinal I
Se och hör
Text
Enligt oddsen
Finland rankas just nu som sjätte bidrag av Oddschecker
I sociala medier



De fem senaste

Semifinal
Final
2010: Kuunkuiskaajat - Työlki Ellää
Elva

2011: Paradise Oskar - Da Da Dam
Trea
Tjugoetta
2012: Pernilla Karlsson - När jag blundar
Tolva

2013: Krista Siegfrids - Marry Me
Nia
Tjugofyra
2014: Softengine - Something Better
Trea
Elva



Bästa placering
En seger, 2006 för Hard Rock Hallelujah med Lordi.
Du hittar samtliga bidrag till Eurovision Song Contest 2015 här!
Finland: Pertti Kurikan Nimipäivät - Aina Mun Pitää Reviewed by Pierre on 20:07:00 Rating: 5

5 kommentarer:

  1. Ja denna låten är ju inget vidare och det enda positiva jag kan hitta med den är just att den är så kort (tänk om den varit 1 och en halv minut till liksom) Och ett plus för att den inte är på engelska. Jag tycker fortfarande att den är snäppet bättre än Moldavien så jag har den rankad som 39/40 i år. är 100 % säker på att den kommer till final för den står ju ut och för punk och rock-älskare finns ju inget annat att välja på. Jag skulle inte bli förvånad om den gör en Ryssland 2012 heller och kniper en av pallplatserna även om grundtipset är att den kommer lite längre ner i startfältet.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag råkar vara just en rockälskare (och gillar vissa typer av punk), men tycker ändå att detta är tävlingens sämsta låt. Så lita inte på oss ;)

      Radera
    2. Haha känns ju bra att jag inte kan lita på er i detta fallet!!!

      Radera
  2. Jag sa allt jag behövde säga ovan.
    0/5
    40:e plats på min lista.

    SvaraRadera
  3. Det här är årets sämsta låt. Finns inte så mycket mer att säga... Tar nog faktiskt över titeln "sämsta låten någonsin i esc" från Armeniens Lonely planet

    Min lista..
    1.
    2.
    3.
    4.
    5.
    6. Belgien (4 av 5)
    7.
    8.
    9.
    10.
    11.
    12.
    13.
    14.
    15.
    16.
    17.
    18.
    19.
    20.
    21.
    22.
    23.
    24.
    25.
    26.
    27.
    28.
    29.
    30.
    31.
    32.
    33. Nederländerna (2,5 av 5)
    34.
    35. Armenien (2 av 5)
    36.
    37.
    38.
    39.
    40. Moldavien (1 av 5)
    41. Finland (0 av 5)

    SvaraRadera

All Rights Reserved by Pierre's Schlager © 2014 - 2015
Powered By Blogger

Kontaktformulär

Namn

E-post *

Meddelande *

Använder Blogger.