Top Ad unit 728 × 90

Senaste nytt

recent
no

Litauen: Monika Linkytė & Vaidas Baumila - This Time

Den nationella uttagningen i Litauen är utan tvekan den som är svårast att följa. Inte för att den med sina åtta veckor hör till de mest långdragna eller för det inte helt uppenbara upplägget där man väljer låt och artist från vars ett håll - utan på grund av känslan av att tvbolaget hela tiden agerar på impuls och ändrar förutsättningarna efterhand som de får nya idéer.

Även i år kände jag mig helt bortkollrad när vi var framme i final och man gjorde en sista stor förändring - trots att det hela tiden varit solister som tävlat stuvade man i sista stund ihop två av de tre finalisterna till en duo. Monika Linkytė och Vaidas Baumila fick sjunga vinnarlåten tillsammans och det blev också de som tog hem segern som både tittarnas och juryns favoriter! Därmed gjorde Monika gjorde faktiskt en Sanna Nielsen - hon vann på hemmaplan på sjunde försöket! För hennes del var det dessutom sjunde året i rad hon försökte.

Med tanke på de röriga förutsättningarna är det ganska fantastiskt att man faktiskt lyckades göra ett så bra val! This Time var min favorit hela vägen i låttävlingen och även om både Monika och Vaidas är duktiga artister på vars ett håll så tycker jag att de är ännu starkare tillsammans trots att de inte har den där självklara kemin. Istället framstår de som ett lite blygt flirtande nyförälskat par - vilket jag tycker passar det här numret som hand i handske.

Låten är en glad bagatell med hög singalong-faktor och en rejäl smak av country som förstärktes i den nya eurovisionversionen som släpptes ett tag efter segern på hemmaplan. Att den är ett av semins mest fartfyllda bidrag gör den till ett smart val att ha som showöppnare - men att med ett utgångsläget  ta sig till final kräver att man har något som gör att man blir ihågkommen av röstarna startfältet igenom. Det tycker jag att man har, inte bara i låten utan också i det där nästan väl söta puss-breaket. Litauen känns som ganska säkra finalister, men väl där tror jag på en placering på nedre halvan.

Upphovsmän
Vytautas Bikus och Monika Liubinaitė
Startnummer
Nummer 1 i semifinal II
Se och hör
Text
Enligt oddsen
Litauen rankas just nu som trettionde bidrag av Oddschecker
I sociala medier
Monika:


Vaidas:




De fem senaste

Semifinal
Final
2010: InCulto - Eastern European Funk
Tolva

2011: Evelina Sašenko - C'est ma vie
Femma
Nittonde
2012: Donny Montell - Love is blind
Trea
Fjortonde
2013: Andrius Pojavis - Something
Nia
Tjugotvåa
2014: Vilija Mataciunaite - Attention
Elva




Bästa placering
Sexa, 2006 för We Are the Winners med LT United.
Du hittar samtliga bidrag till Eurovision Song Contest 2015 här!
Litauen: Monika Linkytė & Vaidas Baumila - This Time Reviewed by Pierre on 20:45:00 Rating: 5

3 kommentarer:

  1. Detta är min etta i år men det är väldigt jämnt i topp 3. Jag är väl medveten om att den inte kommer vinna men jag älskar country, jag älskar Vaidas och Monica och man blir så himla glad. för mig är detta den låten som passat mig bäst sett till vad jag lyssnar på utanför Eurovision (lyssnar iofs på ESC året om) Detta är den låten ihop med ett bidrag du presenterar senare som kommer få mina röster i semin. I finalen blir det kanske lite andra, jag hoppas att inte startnr 1 fäller denna utan den går till final! 12 poäng från mig! (trodde aldrig jag skulle ha Litauen som etta i ESC)

    SvaraRadera
  2. Nja...det känns som att jag gillar detta mindre med tiden. Atmosfären är upplyftande, verserna är faktiskt rätt bra, men refrängen är rejält tjatig och trots väldigt bra kemi tycker mitt cyniska jag att det är snudd på provocerande äckelsött. Just nu kan jag unna dem en finalplats, men jag vet inte vad jag kommer säga om en månad i Wien.
    3/5
    25:e plats på min lista

    SvaraRadera
  3. Får ingen riktig feeling för den här låten.. Håller med dig Axel, refrängen är jobbig :/ men den hamnar ändå på en mittenplacering på min lista. Skulle hellre se och höra denna låten med enbart Monika tycker han killen är lite creepy x)

    1. Estland (5 av 5)
    2.
    3.
    4.
    5.
    6. Belgien (4 av 5)
    7.
    8.
    9.
    10.
    11.
    12.
    13.
    14. Ungern (3 av 5)
    15.
    16. Albanien (3 av 5)
    17. Serbien (3 av 5)
    18. Ryssland (3 av 5)
    19.
    20.
    21. Rumänien (3 av 5)
    22. LITAUEN (2,5 av 5)
    23.
    24.
    25. Makedonien (2,5 av 5)
    26.
    27. Vitryssland (2,5 av 3)
    28.
    29.
    30.
    31. Nederländerna (2,5 av 5)
    32.
    33. Armenien (2 av 5)
    34. Georgien (2 av 5)
    35.
    36.
    37. Grekland (1,5 av 2)
    38. Danmark (1 av 5)
    39. Moldavien (1 av 5)
    40. Finland (0 av 5)

    SvaraRadera

All Rights Reserved by Pierre's Schlager © 2014 - 2015
Powered By Blogger

Kontaktformulär

Namn

E-post *

Meddelande *

Använder Blogger.