Top Ad unit 728 × 90

Senaste nytt

recent
no

Irland: Molly Sterling - Playing With Numbers

Eurovision Song Contests mesta vinnare fortsätter att kämpa i motvind. Efter fyra år i rad i final såg det ut som att man var på gång, men förra året blev det åter stopp redan i semifinalen. Som konsekvens av det gjorde man om sitt uttagningsformat en smula inför den här säsongen. Systemet med mentorer dumpades och man gjorde ett öppet intag av bidrag - men man valde att fortsätta låta finalen  gå av stapeln i en tvstudio som ett specialavsnitt av en pratshow. Förändringarna känns precis som upplägget i stort halvhjärtat och det är inte utan att man undrar när irländarna tänker göra en riktig satsning på att återfå glansen av fornstora dagar.

I årets final tävlade fem bidrag varav ett helsvenskt vilket vållade viss debatt på den gröna ön. Erika Selin framförde den svenskpennade Break Me Up uppbackad av Timoteij och nådde en tredjeplats. Bra jobbat av henne, men helt blågula bidrag i en irländsk final är väl bara ännu ett tecken på en inte helt genomtänkt uttagning. Trots det mossiga formatet hade i alla fall vinnaren viss fräschör - den 17-åriga Molly Sterling tog hem segern med Playing With Numbers som tittarnas favorit trots att juryn bara hade henne som trea.

Molly är en självlärd sångerska, pianist och kompositör som efter att ha synts på framskjutna placeringar i diverse talangshower nu får sitt stora genombrott.

Nog har Molly talang alltid, men hur jag än försöker ta till mig det här så lyckas jag inte riktigt, trots att låten ligger nära sådant jag gärna lyssnar på utanför eurovisionbubblan. Framför allt klarar jag inte av de tillgjorda sångtekniska manér hon framför allt har när hon sjunger live - de flyttar fokus från låten och sabbar upplevelsen för min del. Trots att andra verkar uppleva just den biten annorlunda tror jag det ska till mycket för att det ska bli en irländsk finalplats i år - startnumret handikappar ett bidrag som det här svårt och jag tror Molly är för orutinerad för att kunna klämma fram det där extra som skulle kunna få bidraget att sticka ut tillräckligt för final. Det blir irländskt stopp i semin även i år.

Upphovsmän
Greg French och Molly Sterling
Startnummer
Nummer 2 i semifinal II
Se och hör
Text
Enligt oddsen
Irland rankas just nu som trettioförsta bidrag av Oddschecker
I sociala medier





De fem senaste

Semifinal
Final
2010: Niamh Kavanagh - It's For You
Nia
Tjugotrea
2011: Jedward - Lipstick
Åtta
Åtta
2012: Jedward - Waterline
Sexa
Nittonde
2013: Ryan Dolan - Only Love Survives
Åtta
Tjugosexa
2014: Can-Linn feat. Kasey Smith - Heartbeat
Tolva




Bästa placering
Sju segrar. 1970 för All kinds of everything med Dana, 1980 för What’s Another Year med Johnny Logan, 1987 för Hold Me Now med Johnny Logan, 1992 för Why Me? med Linda Martin, 1993 för In Your Eyes med Niamh Kavanagh, 1994 för Rock'n'Roll Kids med Paul Harrington & Charlie McGettigan och 1996 för The Voice med Eimear Quinn.
Du hittar samtliga bidrag till Eurovision Song Contest 2015 här!
Irland: Molly Sterling - Playing With Numbers Reviewed by Pierre on 17:50:00 Rating: 5

6 kommentarer:

  1. Håller med helt! Det är lite Anna Bergendahl över henne! :S

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den jämförelsen har jag inte ens tänkt på, men den stämmer ju faktiskt även in på att det är ett bidrag som lyfts fram till seger av tittarna trots att juryn inte var särskilt förtjust. :-)

      Radera
  2. Anna Bergendahl? Njaae, håller inte riktigt med. Detta är mycket bättre ;)

    Enligt min personliga åsikt årets mest underskattade bidrag. Jag hör till skillnad från många andra en vacker och rörande pianoballad framförd av en talangfull sångerska med både värme och närvaro. Däremot är jag tyvärr inte lika optimistisk över dess chanser, och risken är att titeln för årets mest underskattade kommer hålla sig till maj.
    4/5
    8:e plats på min lista

    SvaraRadera
  3. Årets mest underskattade låt! Bara älskar denna och Irland kommer att få mina röster i semifinalen! :) Håller alla mina tummar för denna och hoppas hon kan knipa nån av finalplatserna..

    1. Estland (5 av 5)
    2.
    3. Irland (5 av 5)
    4.
    5.
    6. Belgien (4 av 5)
    7.
    8.
    9.
    10.
    11.
    12.
    13.
    14. Ungern (3 av 5)
    15.
    16. Albanien (3 av 5)
    17. Serbien (3 av 5)
    18. Ryssland (3 av 5)
    19.
    20.
    21. Rumänien (3 av 5)
    22. Litauen (2,5 av 5)
    23.
    24.
    25. Makedonien (2,5 av 5)
    26.
    27. Vitryssland (2,5 av 3)
    28.
    29.
    30.
    31. Nederländerna (2,5 av 5)
    32.
    33. Armenien (2 av 5)
    34. Georgien (2 av 5)
    35.
    36.
    37. Grekland (1,5 av 2)
    38. Danmark (1 av 5)
    39. Moldavien (1 av 5)
    40. Finland (0 av 5)

    SvaraRadera
  4. Jag tycker också denna är superbra! Dock har den inte tagit sig upp längre än till plats 10/40 för mig men absolut en av årets bästa låtar! Tror dock tyvärr det blir svårt att ta sig till final då jag själv har 6 låtar jag gillar mer bara i den semin. men är så värd en finalplats för en av de bästa sångerskorna och den låten jag sjunger allra mest på av årets låtar. Men som sagt jag tippar att de bommar, tyvärr när de äntligen skickar något bra!

    SvaraRadera
  5. Zzzzzzz....

    En av årets sämre låtar.

    SvaraRadera

All Rights Reserved by Pierre's Schlager © 2014 - 2015
Powered By Blogger

Kontaktformulär

Namn

E-post *

Meddelande *

Använder Blogger.