Top Ad unit 728 × 90

Senaste nytt

recent
no

Rumänien: Voltaj - De La Capăt (All Over Again)

Rumänien har tretton år på raken av finalplatser i Eurovision Song Contest, ett imponerande facit även om jag personligen tycker att de emellanåt rätt oförtjänt glidit dit på en räkmacka som om den där rumänska finalplatsen vore självklar. Ska man tro på förhandstipsen är dock den där fina sviten i farozonen i år - vilket är rätt ironiskt när de för en gångs skull skickar ett bidrag jag verkligen gillar!

Finalen av den rumänska uttagningen Selecția Națională 2015 blev en promenad i parken för rockbandet Voltaj som levde upp till förhandstipsen och fick högsta möjliga poäng från både tittarna och juryn för sin De La Capăt.

Här snackar vi rutin - femmannabandet Voltaj har funnits i flera olika sättningar ända sedan 1982 vilket fick mig att tro att det här handlade om trött och mossig gubbrock - men så är det ju inte alls! Låten är en snyggt arrangerad balladvariant som känns överraskande här och nu - och ännu mer så om man känner till historian bakom den. Redan förra året startade bandet en kampanj, http://delecapat.ro, för att stödja alla de barn som blir kvar hemma i Rumänien när deras föräldrar ger sig ut i Europa med hopp om att kunna arbeta ihop till en bättre framtid för dem - det här är förlängningen av den kampanjen.

Det här är en av mina favoriter i år - och jag tror inte alls på att rumänerna bryter sin finalsvit i Wien! Som redan sagts känns låten modern och jag älskar instrumenteringen - men framför allt lyckas de, trots att större delen av låten sjungs på det egna språket (bra där Rumänien!), få mig att förstå och känna att det här är både angeläget och på riktigt. Med all den rutin man har i bagaget tillsammans med en karismatisk sångare i Călin Goia har jag svårt att se att man skulle kunna misslyckas! Tvärtom tror jag chansen finns att man efter några års frånvaro är tillbaka på topp tio - särskilt om man på något sätt lyckas konkretisera bakgrundshistorian på scenen. Finalplatsen känns dock helt självklar.

Upphovsmän
Calin Gavril Goia, Gabriel Constantin, Adrian Cristescu, Paduraru Silviu-Marian, Alstani Victor-Razvan, Monica-Ana Stevens och Andrei-Madalin Leonte
Startnummer
Nummer 15 i semifinal I
Se och hör
Text
Enligt oddsen
Rumänien rankas just nu som tjugonde bidrag av Oddschecker
I sociala medier



De fem senaste

Semifinal
Final
2010: Paula Seling & Ovi - Playing With Fire
Fyra
Trea
2011: Hotel FM - Change
Fyra
Sjuttonde
2012: Mandinga - Zaleilah
Trea
Tolva
2013: Cezar - It's My Life
Femma
Trettonde
2014: Paula Seling & Ovi - Miracle
Tvåa
Tolva



Bästa placering
Trea två gånger, 2005 för Let Me Try med Luminita Anghel & Sistem och 2010 för Playing With Fire med Paula Seling & Ovi.
Du hittar samtliga bidrag till Eurovision Song Contest 2015 här!
Rumänien: Voltaj - De La Capăt (All Over Again) Reviewed by Pierre on 20:02:00 Rating: 5

4 kommentarer:

  1. En riktigt bra och trevlig låt som växer varje gång man hör den. Jag gillar också att temat i låten är ärlig och på riktigt. Finalplatsen är skriven i sten, och topp 10 kan det bli.
    3/5
    19:e plats på min lista. (men både betyget och rankningen kommer troligtvis ändras!)

    SvaraRadera
  2. En mycket bra låt som definitivt tar sig till final och väl där troligen hamnar minst i mitten av startfältet. Den var ännu bättre innan de sjöng sista versen på engelska men är ändå nöjd med att de inte sjunger hela låten på engelska. På min ranking plats 14/40 och endast slagen av Estland i sin semifinal!

    SvaraRadera
  3. Trevlig låt och fint budskap men inget jag direkt går igång på :) Finalplats tror jag på och kanske en 15 plats i finalen.

    1. Estland (5 av 5)
    2.
    3.
    4.
    5.
    6. Belgien (4 av 5)
    7.
    8.
    9.
    10.
    11.
    12.
    13.
    14. Ungern (3 av 5)
    15.
    16. Albanien (3 av 5)
    17. Serbien (3 av 5)
    18. Ryssland (3 av 5)
    19.
    20.
    21. RUMÄNIEN (3 av 5)
    22.
    23.
    24.
    25.
    26. Makedonien (2,5 av 5)
    27.
    28. Vitryssland (2,5 av 3)
    29.
    30.
    31.
    32. Nederländerna (2,5 av 5)
    33.
    34. Armenien (2 av 5)
    35.
    36.
    37. Grekland (1,5 av 2)
    38. Danmark (1 av 5)
    39. Moldavien (1 av 5)
    40. Finland (0 av 5)

    SvaraRadera
  4. En av de bästa låtarna tack vare refrängen. Jag har den på plats nr 3.

    SvaraRadera

All Rights Reserved by Pierre's Schlager © 2014 - 2015
Powered By Blogger

Kontaktformulär

Namn

E-post *

Meddelande *

Använder Blogger.