Top Ad unit 728 × 90

Senaste nytt

recent
no

Ryssland: Polina Gagarina - A Million Voices

För sextio år sedan var det efterkrigstid och medlemsländerna i EBU, den europeiska tv-unionen, tyckte att man ville satsa på något som kunde föra länderna närmare varandra, en oas där man lämnar vardag och meningsskiljaktigheter därhän för att förenas omkring sång och musik - Eurovision Song Contest kom till. Jag brukar gärna lyfta fram och peka på den där grundtanken, att politik inte hör hemma i tävlingen - men i fallet Ryssland lyckas jag helt enkelt inte bortse från politiken hela vägen.

När stor del av aktuell nyhetsrapportering om Ryssland handlar om krigshandlingar i Ukraina och lagfästa inskränkningar av mänskliga rättigheter kan jag liksom inte låta bli att äcklas när man nu för tredje året i rad skickar ett bidrag som ger sken av landet som fredsälskande förkämpar för allas lika rättigheter.

Årets ryska bidrag A Million Voices med Polina Gagarina utsågs internt av det ansvariga tvbolaget. Den 27-åriga Polina slog igenom när hon vann den andra säsongen av Idol-klonen Star Factory 2003 och har sedan dess etablerat sig som stjärna på hemmaplan med två storsäljande och prisbelönta album och ett tredje på väg - och sedan förra året också som skådespelerska. Hennes låt är skriven av ett internationellt team med bland annat två svenskar - till tre femtedelar samma team som skrev det ryska bidrag för två år sedan, What If med Dina Garipova.

Om jag för ett ögonblick kliver ur min förförståelse av kontexten tycker jag det här är ett riktigt starkt paket av låt och artist! Polina har allt det där som gör en stjärna och låten är trots alla sina klyschor riktigt mäktig. Ryssland kommer utan någon som helst tvekan att både ta sig till final och nå en ny fin placering där, möjligen ända uppe på topp fem - och hade inte texten varit ett sådant hån mot min syn på rysk politik hade jag varit med på tåget den här gången. I ett sista försök att i någon mån upprätthålla min grundinställning till politik i kombo med eurovision blir mitt betyg den här gången ett neutralt mittbetyg.

Upphovsmän
Gabriel Alares, Joakim Björnberg, Katrina Noorbergen, Leonid Gutkin och Vladimir Matetsky
Startnummer
Nummer 12 i semifinal I
Se och hör
Text
Enligt oddsen
Ryssland rankas just nu som sjunde bidrag av Oddschecker
I sociala medier





De fem senaste

Semifinal
Final
2010: Peter Nalitch & Friends - Lost and forgotten
Sjua
Elva
2011: Alexej Vorobjov - Get You
Nia
Sextonde
2012: Buranovskiye Babushki - Party for everybody
Etta
Tvåa
2013: Dina Garipova - What If
Tvåa
Femma
2014: Tolmachevy Sisters - Shine
Sexa
Sjua



Bästa placering
En seger, 2008 för Believe med Dima Bilan.
Du hittar samtliga bidrag till Eurovision Song Contest 2015 här!
Ryssland: Polina Gagarina - A Million Voices Reviewed by Pierre on 19:29:00 Rating: 5

3 kommentarer:

  1. Jag som vanligtvis hatar fredslåtar och ja, jag tycker att just Ryssland hycklar med de varje år, men jag ÄLSKAR denna låten. lött det bästa Ryssland skickat sedan Dima Bilan var med första gången 2006. Tycker att denna förtjänar både final och plats i topp 10 totalt även om den för mig inte riktigt har nått dit än! För mig är den på plats 15/40 efter att ha klivit förbi Belgien på plats 16. Och jag tror den kommer klättra ett par steg till innan det är dags. Polina är skitbra och jag hoppas verkligen att det går bra för Ryssland i år (också) för i år förtjänar de det för en gångs skull!!

    SvaraRadera
  2. Hatade verkligen Rysslands senaste två fredsfloskel. I år gör de samma sak, men träffar verkligen bättre rent musikaliskt! Låten är välskriven och Polina har en av årets mäktigaste röster. Även om Ryssland är helt fel land att skicka en låt med en sådan här text. Lätt topp 3 i semin och det är möjligt att det blir topp 5 i finalen, men högre än så vill jag inte!
    4/5
    15:e plats på min lista

    SvaraRadera
  3. Ryssland har aldrig haft en låt jag riktigt gått igång på, dom skickar varje år nått jag bara känner "aah men detta va ju bra.." Tycker What if var bättre än denna. Men självklart en finalplats, och ny fin placering i finalen.

    Asså Semi 2 är ju så mycket bättre än den första semin! just saying x)

    1. Estland (5 av 5)
    2.
    3.
    4.
    5.
    6. Belgien (4 av 5)
    7.
    8.
    9.
    10.
    11.
    12.
    13.
    14. Ungern (3 av 5)
    15.
    16.
    17. Serbien (3 av 5)
    18. RYSSLAND (3 av 5)
    19.
    20.
    21.
    22.
    23.
    24.
    25.
    26. Makedonien (2,5 av 5)
    27.
    28. Vitryssland (2,5 av 3)
    29.
    30.
    31.
    32. Nederländerna (2,5 av 5)
    33.
    34. Armenien (2 av 5)
    35.
    36.
    37. Grekland (1,5 av 2)
    38.
    39. Moldavien (1 av 5)
    40. Finland (0 av 5)

    SvaraRadera

All Rights Reserved by Pierre's Schlager © 2014 - 2015
Powered By Blogger

Kontaktformulär

Namn

E-post *

Meddelande *

Använder Blogger.