Top Ad unit 728 × 90

Senaste nytt

recent
no

Ungern: Boggie - Wars For Nothing

I avdelningen för märkliga sammanträffanden i Eurovisionland finner vi att Ungern valt att dra sig ur Eurovision Song Contest vid tre tillfällen - som alla sammanfaller med året efter att Malta representerats av Chiara! Oavsett vilka slutsatser vi kan tänkas vilja dra av det så har det gått riktigt bra för Ungern i tävlingen sedan man kom tillbaka efter det senaste uppehållet! Fyra raka finalplatser har det blivit och jag har fortsatt känslan av att Ungern hör till de allra mest segerhungriga länderna just nu - även om man kanske inte träffat helt rätt den här gången heller.

I förra årets final av den ungerska uttagningen A Dal kändes det som att man skulle kunna välja i stort sett vilket bidrag som helst och ändå få en topplacering - riktigt så starkt var inte årets startfält även om det fanns smarr att hitta även den här gången. Juryn hade helst velat skicka Give Me Your Love med Ádám Szabó till Wien, men när tittarna i den sista röstningsomgången fick bestämma på egen hand så gick segern i stället till sångerskan Boggie hennes lågmälda fredsbudskap i Wars for Nothing.

Boggie är såväl smeknamn som artistnamn för 28-åriga Boglárka Csemer som slog igenom stort på hemmaplan förra året med listettan Nouveau Parfum som uppmärksammades även internationellt tack vare låtens video som är ett ställningstagande mot vridna skönhetsideal - i den ses Boggie stegvis förvandlas med att avancerat bildbehandlingsprogram.

Att sjunga om det meningslösa med krig är knappast ett unikt tema i den här tävlingen, men jag tycker Boggie gör det på ett annat sätt än de flesta andra - här finns inget effektsökeri, det ska varken hållas händer eller förenas i sång och hon gör det rak i ryggen och med en stadig blick i kameran som gör att hon faktiskt känns både trovärdig och uppriktig.

Jag har sett många avfärda det här som blekt och tråkigt - och det är det ju om man förväntar sig ett beat, glitter och stora gester - men jag tror tvärtom att det lågmälda uttrycket och den självsäkra blicken i kameran kan få det här att tränga igenom bruset. Jag tycker den här semin är mer svårtippad än den andra - Ungern kan mycket väl nå en femte raka finalplats och grundtipset är att man precis lyckas med det även om det känns väldigt jämt om de där placeringarna i mitten.

Upphovsmän
Áron Sebestyén, Boglárka Csemer och Sára Hélène Bori
Startnummer
Nummer 10 i semifinal I
Se och hör
Text
Enligt oddsen
Ungern rankas just nu som tjugofjärde bidrag av Oddschecker
I sociala medier




De fem senaste

Semifinal
Final
2009: Zoli Ádok - Dance With Me
Femtonde

2011: Kati Wolf - What about my dreams?
Sjua
Tjugotvåa
2012: Compact Disco - Sound of our hearts
Tia
Tjugofyra
Åtta
Tia
2014: András Kállay-Saunders - Running
Trea
Femma



Bästa placering
Fyra, 1994 för Kinek Mondjam El Vétkeimet med Friderika Bayer.
Du hittar samtliga bidrag till Eurovision Song Contest 2015 här!
Ungern: Boggie - Wars For Nothing Reviewed by Pierre on 17:37:00 Rating: 5

4 kommentarer:

  1. Tveklöst årets tristaste låt. Varken artist, melodi eller text engagerar mig. Hade det känts mer genuint hade jag gått igång på det, men när texten med det faktiskt väldigt viktiga temat inte berör mig alls blir det bara platt.
    1/5
    38:e plats på min lista.

    SvaraRadera
  2. Först, tack för din blogg! Brukar inte kommentera men nu är det kanske dags, för du är den förste som tycker precis som jag om Ungern! Det sticker ju ut precis som Finland fast åt andra hållet. Tror också det går bättre än många tror.

    SvaraRadera
  3. Jag upprepar vad jag sagt tidigare: Jag blir sjukt provocerad av fredslåtar och jag HATAR verkligen de (med vissa undantag typ Tyskland 1982 och årets ryska bidrag) Den här är så tråkig och intetsägande för mig att jag helst vill stänga av tv:n och jag tror (hoppas) att den inte går till final så Ungrarna kan återgå till att skicka bra bidrag nästa år (Ja jag vill straffa länder som skickar dåliga bidrag när de hade bra i sin uttagning) Plats 35/40 på min ranking

    SvaraRadera
  4. Skulle hellre sett Kati Wolf i Esc i år men tycker faktiskt den här funkar bra ändå. Jag gillar det minimalistisk, dock är jag osäker på om tillräckligt många gör det för att Ungern ska knipa en ytterligare finalplats.


    1. Estland (5 av 5)
    2.
    3.
    4.
    5.
    6. Belgien (4 av 5)
    7.
    8.
    9.
    10.
    11.
    12.
    13.
    14. Ungern (3 av 5)
    15.
    16.
    17. Serbien (3 av 5)
    18.
    19.
    20.
    21.
    22.
    23.
    24.
    25.
    26. Makedonien (2,5 av 5)
    27.
    28.
    29.
    30.
    31.
    32. Nederländerna (2,5 av 5)
    33.
    34. Armenien (2 av 5)
    35.
    36.
    37. Grekland (1,5 av 2)
    38.
    39. Moldavien (1 av 5)
    40. Finland (0 av 5)

    SvaraRadera

All Rights Reserved by Pierre's Schlager © 2014 - 2015
Powered By Blogger

Kontaktformulär

Namn

E-post *

Meddelande *

Använder Blogger.