Top Ad unit 728 × 90

Senaste nytt

recent
no

Vitryssland: Uzari & Maimuna - Time

För första gången sedan 2002 är inte Ukraina med i årets upplaga av Eurovision Song Contest - man bestämde ju sig för att dra sig ur den här gången på grund av den politiska situationen i landet. Riktigt trist tycker jag, inte minst för att Ukraina närmast alltid bidrar med riktiga kvalitetsbidrag - men det är också läge att kolla in vem som förlorar mest på deras frånvaro rent poängmässigt. En koll i historieböckerna visar att ukrainarna har gett klart flest poäng till Ryssland. Ryssarna hade dock klarat sig fint ändå - värre är det för Vitryssland. Nästan 20% av alla poäng de fått i Eurovision Song Contest kommer från Ukraina!

Årets vitryska final gick av stapeln på annandag jul och inför den handlade allt förhandssnack om Alexander Rybak som för första gången tävlade i landet där han har sina rötter med Accent, en låt han skrivit åt tjejgruppen Milki. Den dödades dock av juryn och slutade fyra. Ännu hårdare gick juryn åt tittarnas etta Only Dance med Muzzart som slutade sjua - och segern gick istället till juryfavoriten Time med Uzari & Maimuna som var tittarnas trea.

Uzari är artistnamnet för den 23-årige Yuri Navrotsky som nu lyckades vinna den vitryska finalen på tredje försöket - 2012 blev han femma med The Winner och 2013 slutade han åtta med Secret. Stått på en eurovisionscen har han dock redan hunnit göra - i Oslo 2011 körade han bakom Anastasia Vinnikova i I Love Belarus. I Wien har han med sig violinisten Maimuna Amadu Murasjko på scenen.

Jag tror aldrig jag känt mig lika mycket mot strömmen i mitt tyckande som jag gör i år - och det gäller till exempel det vitryska bidraget! Trots att man putsat till låten och försett den med en riktigt snygg video sedan segern på hemmaplan tycker jag fortfarande att den är platt och repetitiv, att texten är rappakalja framförd på tveksam engelska av en smått creepy snubbe och jag vrider mig fortfarande generat när han rimmar thunder med thunder. Det enda försonande draget i mina öron är Maimuna som är en klippa på sin violin.

Nu är det ju dock inte jag som avgör tävlingen i Wien och inser att det här skulle kunna funka tillräckligt bra för final med ett maffigt scenframträdande i stil med vad vi ser i videon, mycket tack vare att låten är en av få som går i upptempo. Grundtipset måste ändå bli att det inte räcker - jag vill tro att åtminstone juryn genomskådar det här. Utan polarpoäng från Ukraina tippar jag att man bommar finalen i år.

Upphovsmän
Yuri Navrotsky och Svetlana Geraskova
Startnummer
Nummer 11 i semifinal I
Se och hör
Text
Enligt oddsen
Vitryssland rankas just nu som nittonde bidrag av Oddschecker
I sociala medier





De fem senaste

Semifinal
Final
2010: 3 + 2 - Butterflies
Nia
Tjugofyra
2011: Anastasiya Vinnikova - I love Belarus
Fjortonde

2012: Litesound - We are the heroes
Sextonde

2013: Alyona Lanskaya - Solayoh
Sjua
Sextonde
2014: Teo - Cheesecake
Femma
Sextonde



Bästa placering
Sexa, 2007 för Work Your Magic med Koldun.
Du hittar samtliga bidrag till Eurovision Song Contest 2015 här!
Vitryssland: Uzari & Maimuna - Time Reviewed by Pierre on 21:10:00 Rating: 5

4 kommentarer:

  1. Den här låten tycker jag är riktigt bra och den låg länge i topp 10 för mig men eftersom många bra låtar valdes på slutet har den nu halkat ner rätt många steg till plats 17/40 på min ranking. Dock en självklar finalist i denna tråkiga första semifinal!! Jag hade ju som jag sagt tidigare helst velat ha med bara 8 låtar från denna semin till final och 12 från semi 2.

    SvaraRadera
  2. En i stunden bra och catchy låt men som aldrig direkt greppar tag. Det är som sagt väldigt repetitiv och det är inget man orkar lyssna på i långa sträckor. Hursomhelst gillar jag den och får faktiskt inte alls de creepy-vibbarna som du nämner. Tror på final!
    3/5
    18:e plats på min lista.

    SvaraRadera
  3. Helt ok låt, gillar violinisten, utan henne helt värdelös typ :p Tror absolut på en finalplats för Vitryssland i år dock. Tippar så bra som en 5e plats i Semin.

    1. Estland (5 av 5)
    2.
    3.
    4.
    5.
    6. Belgien (4 av 5)
    7.
    8.
    9.
    10.
    11.
    12.
    13.
    14. Ungern (3 av 5)
    15.
    16.
    17. Serbien (3 av 5)
    18.
    19.
    20.
    21.
    22.
    23.
    24.
    25.
    26. Makedonien (2,5 av 5)
    27.
    28. VITRYSSLAND (2,5 av 3)
    29.
    30.
    31.
    32. Nederländerna (2,5 av 5)
    33.
    34. Armenien (2 av 5)
    35.
    36.
    37. Grekland (1,5 av 2)
    38.
    39. Moldavien (1 av 5)
    40. Finland (0 av 5)

    SvaraRadera
  4. Haha... får väl gnugga resultatet i ansiktet på er efter eurovisionveckan. ;) Nä allvarligt, chansen FINNS väl att de lyckas, men jag tror ni överskattar de chanserna. Att jag tycker han känns lite creepy grundar sig förresten nog mer på hans tidigare deltaganden, den känslan var inte lika stark i år och ett rätt svagt argument - i motsats till det andra jag lyfter fram. Jag tycker det är ett svagt låtbygge helt enkelt.

    SvaraRadera

All Rights Reserved by Pierre's Schlager © 2014 - 2015
Powered By Blogger

Kontaktformulär

Namn

E-post *

Meddelande *

Använder Blogger.