Top Ad unit 728 × 90

Senaste nytt

recent
no

Inför den andra semifinalen i Wien

Ikväll är det dags för den andra semifinalen i Wien och därmed för Sverige och Måns Zelmerlöw att kliva in i hetluften på riktigt!

Någon större oro omkring själva tävlingsmomentet finns dock inte för vår del den här gången - att Måns kommer att segla till final är precis lika självklart som att man måste stå ut med att höra Rise Like A Phoenix vart man än vänder sig här i Wien. Mottagandet på gårdagens genrep var överväldigande och bilden av Sverige som en av de hetaste segerkandidaterna har bara stärkts vartefter som veckan har gått.

Då är spänningen betydligt större omkring resten av startfältet. Jag tycker den andra semin är låtmässigt en bit starkare än den första, men inte särskilt enkel att tippa - främst för att flera av de tidigare så tydliga favoriterna känts en smula bleka medan några underdogs visat sig riktigt starka på repen.

Här är mitt försök att ringa in de blivande finalisterna - tillsammans med en liten introduktion till bidragen! Har du inte lyssnat in dig på låtarna ännu så hittar du allt om de tävlande här!

Bidragen i den andra semifinalen

1. Litauen: Monika Linkytė & Vaidas Baumila - This Time
Även den andra semin inleds med en showstarter i upptempo - men av en helt annan sort. Monika och Vaidas levererar årets både sötaste och färgstarkaste nummer i en romantisk och starkt countryosande poplåt med scenspråk á la klassens timme och ett omtalat kyssbrejk. Chosefritt charmigt. Till final.

2. Irland: Molly Sterling - Playing with Numbers
Tvära kast till Molly som här sitter vid sitt piano i en skogsdunge och spiller ut sitt hjärta medan hon gör vad hon kan för att undvika kamerorna. Det lär inte vara någon lyckad taktik om man vill nå final från startnummer två. Hög på-riktigt-faktor, men jag tycker det är ruskigt trist. Utslagen

3. San Marino: Michele Perniola & Anita Simoncini - Chain Of Lights
Tävlingens yngsta duo någonsin levererar motsägelsefullt nog årets mossigaste bidrag - en klichéspäckad orgie i tonartshöjningar om att tända ljus för världsfred. Jag smygälskar det här i all sin ostighet, särskilt de snygga verserna och de skitnödiga rap-partierna. Ikväll blir dock osten rökt. Utslagen

4. Montenegro: Knez - Adio
Mer klichéer men av annan art! Kör det senaste decenniets balkanballader i en mixer, spill ut det på scenen, toppa med lite extra Lane Moje och du har Knez och hans Adio. Väldigt gjort förut med andra ord - men det är både vackert och kompetent utfört på alla sätt. Till final

5. Malta: Amber - Warrior
Vidare till ett pompöst luftslott av ett slag som bara existerar i Eurovisionland! Amber blir nästan skrattretande i sina försök att skapa stort drama av ingenting och har tenderat att bli så övertänd att det låter riktigt illa mellan varven. Ska jag tippa kvällens jumbo lägger jag min röst här. Utslagen

6. Norge: Mørland & Debrah Scarlett - A Monster Like Me
Norge sitter på en av mina stora favoriter ikväll med ett mörkt drama där ett dunkelt förflutet står i vägen för den stora kärleken. Duon är hur bra som helst, men jag tycker inte riktigt man lyckas fånga temat i framförandet - och det är bra farligt att starta tidigt med ett bidrag helt utan leenden. Bör trots det vara helt säkra ikväll. Till final

7. Portugal: Leonor Andrade - Há Um Mar Que Nos Separa
Jag skulle vilja krama om hela Portugal ikväll när de ännu en gång åkt ut med en helt hopplös låt och förklara att jag älskar att de håller på sin särart och det egna språket - och att de förhoppningsvis någon gång kommer att träffa rätt med sina val. Det gör de inte i år heller. Utslagen

8. Tjeckien: Marta Jandová & Václav Noid Bárta - Hope Never Dies
Tjeckien gör comeback efter några års frånvaro med en låt som lär föra många svenskars tankar till Takidas ballader. Duon är helskön och låten är det överlägset bästa tjeckerna skickat men jag saknar det lilla extra - och nej, att Marta kastar av sig skorna lär inte hjälpa. Kan överraska men grundtipset blir: Utslagen

9. Israel: Nadav Guedj - Golden Boy
Ibland behöver inte eurovision inte vara mycket svårare än att ha förbannat kul under tre minuter! Sextonårige Nadav är sjukt charmig på busigt hundvalpsvis och låten svänger ett helt gäng. Att det snarare känns som hemmafest i vardagsrummet än ett superkoreograferat eurovisionnummer tycker jag bara är inbjudande, men jag är inte säker på att jurygrupperna håller med. Med hjärtat tippar jag Till final

10. Lettland: Aminata - Love Injected
Det här är en vattendelare i presscentrat, men jag älskar det här! Med sin minimalism, sitt elektroniska ljudlandskap, den fantastiska kören och en lysande Aminata känns det här både egensinnigt och modernt. Hon drar dessutom full fördel av scenens möjligheter i ett riktigt snyggt nummer. Jag får gåshud och tippar en högre finalplacering än de flesta andra - för dit går hon ikväll: Till final

11. Azerbajdzjan: Elnur Huseynov - Hour Of The Wolf
I förhandsvideon och i studioversionen kändes det här ruskigt farligt, men den känslan har falnat under veckan här. Elnur sjunger som en gud (åtminstone när tonerna sitter) i månskenet under vargtimmen - men han får slåss om uppmärksamheten med två dansare som helt omotiverat är överallt hela tiden. Solklar ikväll dock. Till final

12. Island: María Ólafs - Unbroken
Islands reklamradioskval ligger märkligt högt på både bettinglistor och i omröstningar. Jag tycker låten är väldigt intetsägande och María har bitvis låtit riktigt illa på repen - och den där fåniga prinsessklänningen gör intet för att lyfta det här. Borde åka ut ikväll, men sätter hon tonerna tror jag ändå hon fixar det - det är ju inte för inte som reklamradio är ett fungerande koncept. Till final 

13. Sverige: Måns Zelmerlöw - Heroes
Åh vad jag ser fram emot att stå framför scenen ikväll när vi är framme vid startnummer 13! Den här gången är det bara att peppa och njuta - semin blir bara en mellanlandning för Måns och Sverige! Till final

14. Schweiz: Mélanie René - Time to Shine
Här sitter folk och kommenterar den fantastiska scenshowen strax före. Stackars Mélanie och hej då Schweiz. Lite orättvist är det dock trots allt - jag tycker inte alls det här är dåligt utan hade faktiskt gärna sett Schweiz i final, men det vore inte lätt för någon att starta efter Måns och i det här startfältet tror jag inte låten räcker till. Utslagen

15. Cypern: John Karayiannis - One Thing I Should Have Done
Hur får man en ballad att sticka ut i ett hav av ballader? Man skalar bort allt lull, tänder stjärnhimlen och ställer en artist som verkligen menar det han sjunger framför micken. Boy-next-door-looken ger igenkänningsfaktor och publiken lär lyssna på storyn om vad John borde ha gjort. Självklart Till final

16. Slovenien: Maraaya - Here For You
Ännu en favorit här, och ännu en favorit som inte riktigt känns hundra på scenen. Låten är den stora styrkan här, den sitter snabbt och känns modernt retro, men framträdandet känns lite beige trots den sköna luftviolinisten. Jag hoppas folk lyssnar istället för att diskutera varför hon har hörlurar på sig! Borde gå Till final

17. Polen: Monika Kuszyńska - In The Name Of Love
Sist ut får vi en rullstolsbunden och röststark sångerska, ett gäng körsbärsträd och en ruskigt trist låt. Hade den startat tidigt hade jag snabbt räknat bort den, men där ÄR en fördel att vara sist ut - och hur påverkar egentligen det faktum att Monika sitter i rullstol röstarna? Svårtippat, men med fokus på låten hoppas jag Polen åker ut ikväll. Utslagen 

Rösta! Vad tycker du om de tävlande i den andra semifinalen?

Ranker - Lists About Everything

Inför den andra semifinalen i Wien Reviewed by Pierre on 14:14:00 Rating: 5

2 kommentarer:

  1. Du tror alltså att Malta kan riskera att ta jumboplatsen!? x) Tror faktiskt att Lettland kommer att floppa och missa finalen..

    Jag tror på dessa till final:

    1. Sverige
    2. Azerbajdzjan
    3. Slovenien
    4. Norge
    5. Malta
    6. Cypern
    7. Island
    8. Irland
    9. Litauen
    10.Israel

    11. Polen
    12. Montenegro
    13. Lettland
    14. Schweiz
    15. Tjeckien
    16. Portugal
    17. San Marino

    Asså iof så känns det här tipset väldigt orimligt xD och jag har kanske lagt in lite för mycket av vad jag hoppas på ikväll :D
    Perfekta resultatet ikväll hade varit om Irland <3, Slovenien, Malta och Portugal gått vidare ikväll x)

    SvaraRadera
  2. Bra tippat Pierre! Dett vore drömscenariot för mig! Hoppas du får alla rätt. Även om jag görna byter ut Island mot valfritt bidrag känns den säker!

    SvaraRadera

All Rights Reserved by Pierre's Schlager © 2014 - 2015
Powered By Blogger

Kontaktformulär

Namn

E-post *

Meddelande *

Använder Blogger.