Top Ad unit 728 × 90

Senaste nytt

recent
no

Måns Zelmerlöw är i eurovisionfinal!

Det är klart! Som väntat tog sig Sveriges Måns Zelmerlöw vidare till eurovisionfinal med Heroes i kvällens semifinal ifrån Wien! Och som han gjorde det! När det verkligen gällde satt allt där det skulle och Måns lyste på ett sätt ingen av konkurrenterna kunde matcha! Även jublet i arenan talade sitt tydliga språk - Måns var utan någon som helst tvekan den stora favoriten i Wiener Stadthalleikväll! Nu är frågan bara hur långt det kan räcka i finalen på lördag! Utan att ta i alltför mycket säger jag att svaret är: långt! Riktigt långt!

Men det var ju inte bara Måns som tog sig till final ikväll! Ytterligare nio bidrag är nu där - vilket ju innebär att hela startfältet i finalen är klart! Alla förhandsfavoriter höll för trycket, men Sveriges enda nordiska sällskap i finalen blir Norge som gick vidare ikväll medan Island slogs ut - den svagaste nordiska finalrepresentationen på åtta år. Den här gången satt mina tips lite bättre än i den första semin - jag lyckades pricka in nio av de tio. Allra nöjdast är jag - förutom över vår egen finalplats - över att Lettland och Israel båda välförtjänt bröt långa och trista sviter av år utanför finalen!

I presskonferensen direkt efter semifinalen lottades Sverige till att starta i den första halvan av finalen. Här är resultatet i den andra semifinalen - nu laddar vi om inför lördag!

Resultatet i den andra semifinalen av Eurovision Song Contest 2015

Till final (i den ordning de ropades upp)
Litauen: Monika Linkytė & Vaidas Baumila - This Time
Polen: Monika Kuszyńska - In The Name Of Love
Slovenien: Maraaya - Here For You
Sverige: Måns Zelmerlöw - Heroes
Norge: Mørland & Debrah Scarlett - A Monster Like Me
Montenegro: Knez - Adio
Cypern: John Karayiannis - One Thing I Should Have Done
Azerbajdzjan: Elnur Huseynov - Hour Of The Wolf
Lettland: Aminata - Love Injected
Israel: Nadav Guedj - Golden Boy

Utslagna (utan inbördes ordning)
Tjeckien: Marta Jandová & Václav Noid Bárta - Hope Never Dies
Island: María Ólafs - Unbroken
Malta: Amber - Warrior
Schweiz: Mélanie René - Time to Shine
Portugal: Leonor Andrade - Há Um Mar Que Nos Separa
San Marino: Michele Perniola & Anita Simoncini - Chain Of Lights
Irland: Molly Sterling - Playing with Numbers






Bilder: Pelle T Nilsson/All Over Press
Måns Zelmerlöw är i eurovisionfinal! Reviewed by Pierre on 23:03:00 Rating: 5

16 kommentarer:

  1. Är ju lätt det proffsigaste och snyggaste numret i år iaf! :) Tror många länder får det väldigt svårt att slå Sverige i finalen nu :)

    Trist att inte få se Irland i finalen.. Men yes för Slovenien! :D

    SvaraRadera
  2. Måns behöver jag inte ens snacka om - och det i positiv bemärkelse! Allra gladast är jag att två av mina andra favoriter Lettland och Slovenien gick till final. Min stora besvikelse resultatmässigt var Tjeckien som var helt lysande på scen och gjorde låten bättre än vad jag nånsin upplevt den innan. Tråkigt att det inte gick hem! Kan redan kora Polen som årets sämsta finalist...floskelnivån exploderade! Nu ser vi fram emot finalen, där jag kommer rösta galet på Estland! :D

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej Polen är ju så värd sin finalplats! Undrar däremot vad Lettland gör där ;) Estland kommer jag också rösta på! :)

      Radera
    2. Haha Lettland är ju SÅ värda sin finalplats! De kommer att sluta mycket högre upp i resultatlistan än du vill. ;-)

      Radera
  3. När spikas startnumren?? Lottning av vilken halva sker ju nu om bara några minuter men är spänd på startnumren.. :)

    SvaraRadera
  4. Det här va ritktigt kul! Alltså Måns, vilket superproffsigt framträdande! Var bara en enda liten grej som inte satt, första "knäppet" när molnet dyger upp, men måste berott på fel kameravinkel, och inte på Måns. Resten var perfekt! Enligt min första lista hade jag sju rätt, men ändrade lite efter att ha sett allt live, och måste säga att Lettland gjorde den största uppryckningen, jättesnyggt nummer! Och då blev det nio rätt, nöjd! Enda felet var Island, som jag hoppades på, men det blev Slovenien istället. Det här blir en rysare på lördag! :-)

    SvaraRadera
  5. Jag och min sambo "tjafsar" om vem som blir värdland om Australien vinner, han säger Tyskland, jag att det inte är bestämt än. Nån som vet?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är inte bestämt! Christer Björkman påstod att det vid seger för Australien kommer att gå i Tyskland i ett av SVTs Inför Eurovision-program, vilket senare dementerades av EBU.

      Radera
    2. Tack för svar, då fick vi ju lite rätt båda två, men mest jag! :) Fast man kan ju undra om Christer läckte lite där, att det skulle bli Tyskland...? Men tror inte de vinner så det får vi väl aldrig veta.

      Radera
    3. Nja, Christer sitter ju inte med i den gruppen längre, så det är nog snarare så att han uttalade sig om något han inte riktigt har insyn i längre. ;-)

      Radera
    4. Ok, jaha, men då är du ju verkligen konstigt att han gjorde det påståendet, vad fick han det ifrån kan man undra...? Anyway, vi ska tydligen starta i första delen på lördag, lite synd men gör det ju bara ännu mer spännande!

      Radera
    5. Han satt ju med i referensgruppen fram till i vintras, så det är väl rimligt att han var med i det inledande skedet när tanken på medverkande av Australien kom till - däremot har han kanske inte koll på vad som hänt sedan han slutade där. :)

      Radera
  6. Alltså denna halvindelningslottning...lär bli svårt att göra ett bra program av det här. Är glad att jag inte är österrikisk producent just nu!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja det var väl ingen drömlottning ur produktionssynpunkt direkt!

      Radera
  7. Bara vi slipper startnummer 1,2 elr 3 nu så är jag nöjd x) Elr så hoppas jag på startnummer 2 och för att sedan kunna bevisa att det inte är ett omöjligt startnummer xD

    SvaraRadera
  8. Jag är såååå nöjd med att tråkiga Island och Malta åkte ut och att mina favoriter från Litauen och Cypern är med! Och heja Sverige såklart!

    SvaraRadera

All Rights Reserved by Pierre's Schlager © 2014 - 2015
Powered By Blogger

Kontaktformulär

Namn

E-post *

Meddelande *

Använder Blogger.