Top Ad unit 728 × 90

Senaste nytt

recent
no

Österrike: The Makemakes - I Am Yours

Jag har precis landat i presscentrat i Wiener Stadthalle redo att ta mig an eurovisionveckan i Wien! Vad passar då bättre än att avrunda årets presentationsrunda med landet som är hela anledningen till att jag nu sitter just här - Österrike!

För att hitta en uppföljare till förra årets vinnare Conchita Wurst skapade österrikarna i år ett nytt uttagningsformat under namnet Wer singt für Österreich? där sexton artister coachades av branschproffs på sin väg genom tävlingen. Jag hittade bara ett bidrag jag verkligen gillade i uttagningen - och finalen höll både tittarna och den internationella juryn med mig: segern gick överlägset till The Makemakes och deras I Am Yours, skriven av dem själva och den amerikanske Golden Globe-vinnaren Jimmy Harry.

Trion The Makemakes fick genast en hit när de bildats 2012 då deras första singel The Lovercall blev topptioplacerad på singellistan i Österrike. Förra året toppade de den framgången när uppföljaren Million Euro Smile blev listtvåa.

I Am Yours känns som en ganska typisk eurovisionvinnaruppföljare: värdlandet vill ha något att vara stolta över att visa upp på hemmaplan samtidigt som man absolut inte vill vinna så snart igen. I det här fallet handlar det om en nostalgisk ballad som utan att kalkera har ett tydligt släktskap med såväl Beatles som Elton Johns hitkataloger vilket borgar för ett brett tilltal. Lägger vi till sångaren Dominic 'Dodo' Muhrers starka röst och trions folkligt sköna framtoning så höstar nog österrikarna hem tillräckligt många poäng för en hygglig mittplacering - förmodligen ganska precis vad man önskar sig.

Upphovsmän
Jimmy Harry och The Makemakes
Startnummer
Nummer 14 i finalen
Se och hör
Text
Enligt oddsen
Österrike rankas just nu som tjugofemte bidrag av Oddschecker
I sociala medier




De fem senaste

Semifinal
Final
2007: Eric Papilaya - Get A Life - Get Alive
Tjugosjua

2011: Nadine Beiler - The secret is love
Sjua
Artonde
2012: Trackshittaz - Woki mit deim Popo
Artonde

2013: Natália Kelly - Shine
Fjortonde

2014: Conchita Wurst - Rise Like A Phoenix
Etta
Etta



Bästa placering
En seger, 1966 för Merci Chérie med Udo Jürgens och 2014 för Rise Like A Phoenix med Conchita Wurst.
Du hittar samtliga bidrag till Eurovision Song Contest 2015 här!
Österrike: The Makemakes - I Am Yours Reviewed by Pierre on 13:02:00 Rating: 5

4 kommentarer:

  1. Den här låten är kanske den låten förutom Irland och Litauen som mest liknar min musikstil utanför Eurovision. Tycker denna är ljusår bättre än Conchitas låt som jag aldrig gillade. Den här skulle jag gärna se på vänstra sidan av poäng-tavlan på lördag!! Det finns inga klagomål från min sida på denna. Skitbra och känslosam text, bra röst, snygg sångare och ett framträdande som får en att känna något! På min ranking 10/40

    SvaraRadera
  2. Även om jag gillar denna typ av Elton John-ballad så får jag ingen jättefeeling här. Visst är det mer än okej och sångaren är riktigt bra, men refrängen är väldigt repetitiv och soundet är kanske lite väl gammalmodigt. Tror på en låg placering.
    3/5
    23:e plats på min lista

    SvaraRadera
    Svar
    1. För övrigt, min lista i videoform, som är i stort behov av uppdatering:
      https://www.youtube.com/watch?v=spkm5ZKrhMQ

      Radera
  3. Den här är så otroligt tråkig, finns inte ens nånting att störa sig på! Har inget mer att säga :p

    1. Estland (5 av 5)
    2. Slovenien (5 av 5)
    3. Irland (5 av 5)
    4. Spanien (4,5 av 5)
    5. Tyskland (4 av 5)
    6. Belgien (4 av 5)
    7. Frankrike (3,5 av 5)
    8. Malta (3,5 av 5)
    9. Azerbajdzjan (3,5 av 5)
    10. Ungern (3,5 av 5)
    11. Portugal (3,5 av 5)
    12. Italien (3,5 av 5)
    13. Island (3 av 5)
    14. Norge (3 av 5)
    15. Albanien (3 av 5)
    16. Israel (3 av 5)
    17. Ryssland (3 av 5)
    18. Sverige (3 av 5)
    19. Serbien (3 av 5)
    20. Polen (3 av 5)
    21. Rumänien (3 av 5)
    22. Litauen (2,5 av 5)
    23. Cypern (2,5 av 5)
    24. Australien (2,5 av 5)
    25. Schweiz (2,5 av 5)
    26. Makedonien (2,5 av 5)
    27. San Marino (2,5 av 5)
    28. Vitryssland (2,5 av 5)
    29. Nederländerna (2,5 av 5)
    30. Montenegro (2,5 av 5)
    31. Storbritannien (2 av 5)
    32. Lettland (2 av 5)
    33. Georgien (2 av 5)
    34. Armenien (2 av 5)
    35. Grekland (1,5 av 2)
    36. ÖSTERRIKE (1,5 av 5)
    37. Tjeckien ( 1,5 av 5)
    38. Danmark (1 av 5)
    39. Moldavien (1 av 5)
    40. Finland (0 av 5)

    SvaraRadera

All Rights Reserved by Pierre's Schlager © 2014 - 2015
Powered By Blogger

Kontaktformulär

Namn

E-post *

Meddelande *

Använder Blogger.