Top Ad unit 728 × 90

Senaste nytt

recent
no

Portugal: Leonor Andrade - Há Um Mar Que Nos Separa

Det är dags att titta närmare på Portugals bidrag, landet som placeringsmässigt är Eurovision Song Contests stora sorgebarn. Trots 47 deltagande i tävlingen har man hittills aldrig placerat sig bättre än sexa och i trenden från de senaste åren syns inga tecken på att man är på väg att kunna toppa den placeringen. En del av förklaringen till detta är dock hedervärd - man håller hårt på sin musikaliska särart och har i motsats till konkurrenterna hittills aldrig skickat ett bidrag helt på engelska. Med andra ord ser vi ut att få vänta på den där gången då bred europeisk smak sammanfaller med inhemsk portugisisk.

I årets upplaga av Portugals uttagning Festival Da Cançao tävlade i år tolv bidrag varav hälften tog sig till final. Tittarna samsades med en jury om att rösta ända fram till den avgörande superfinalen mellan tre bidrag där tittarna på egen hand fick välja - en nymodighet för portugiserna som tidigare styvnackat lagt den övervägande makten hos juryn. I en svag uttagning med i mina öron uteslutande hopplösa bidrag valde tittarna i alla fall den minst hopplösa av dem, Há Um Mar Que Nos Separa (Ett hav ligger emellan oss) med Leonor Andrade.

20-åriga Leonor Andrade slog igenom på hemmaplan förra året då hon tog sig till semifinal i den portugisiska version av The Voice, A Voz de Portugal. Kort därpå började hon dessutom synas intensivt i nationell tv som skådespelerska i tvserien Água de Mar - hon är nämligen både sångerska och skådespelerska.

I jämförelse med konkurrenterna i den nationella uttagningen så lät Há Um Mar Que Nos Separa som ett under av modernitet och nytänkande, men det säger dessvärre mest om konkurrenterna. I Wien kommer läget att vara helt annorlunda och där tror jag Leonor står sig helt slätt. Trummor och gitarrer må vara något vi sällan hör dominera i bidrag från Portugal, men det räcker inte långt när de inte har mycket till låt att ackompanjera. För min del är det här tre minuter platt tristess och jag känner mig rätt säker när jag tippar att Portugal får stanna i semifinalen i år också.

Upphovsmän
Miguel Gameiro
Startnummer
Nummer 7 i semifinal II
Se och hör
Text
Enligt oddsen
Portugal rankas just nu som fyrtionde bidrag av Oddschecker
I sociala medier






De fem senaste

Semifinal
Final
2009: Flor-de-Lis - Todas as ruas do amor
Åtta
Femtonde
2010: Filipa Azevedo - Há dias assim
Fyra
Artonde
2011: Homens Da Luta - Luta É Alegria
Artonde

2012: Filipa Sousa - Vida minha
Trettonde

2014: Suzy - Quero Ser Tua
Elva




Bästa placering
Sexa, 1996 för O meu coração não tem cor med Lúcia Moniz.
Du hittar samtliga bidrag till Eurovision Song Contest 2015 här!
Portugal: Leonor Andrade - Há Um Mar Que Nos Separa Reviewed by Pierre on 14:34:00 Rating: 5

3 kommentarer:

  1. Portugal kommer definitivt stanna i semifinalen i år också. Dock har jag på min egen ranking placerat de som nr 26/40 och anledningen till att de fick den platsen istället för den jag har på 28 plats (polen i nuläget) är just att denna är på portugisiska och det ska alltid premieras när folk sjunger på sitt eget språk tycker jag! men ja, det ser hopplöst ut för Portugal även i år....inte minst för det hav av kvinnliga solister som är med i år.

    SvaraRadera
  2. Jag måste erkänna att denna har växt lite för mig. Verserna och kompet är trevliga och hon är en bra sångerska. Dessvärre är refrängen genomplatt och sänker hela låten. Det blir ingen final för Portugal.
    2/5
    29:e plats på min lista

    SvaraRadera
  3. Detta är en av de låtar som växt mest för min del och jag gillar den här till skillnad mot många andra.. Dock tror jag tyvärr oxå att det stannar i semi för Portugal, allt annat skulle vara en stor överraskning

    1. Estland (5 av 5)
    2.
    3. Irland (5 av 5)
    4.
    5.
    6. Belgien (4 av 5)
    7.
    8. Malta (3,5 av 5)
    9.
    10. Norge (3 av 5)
    11.
    12.
    13. Ungern (3 av 5)
    14. PORTUGAL (3 av 5)
    15.
    16. Albanien (3 av 5)
    17. Serbien (3 av 5)
    18. Ryssland (3 av 5)
    19.
    20.
    21. Rumänien (3 av 5)
    22. Litauen (2,5 av 5)
    23.
    24.
    25. Makedonien (2,5 av 5)
    26. San Marino (2,5 av 5)
    27. Vitryssland (2,5 av 5)
    28.
    29. Nederländerna (2,5 av 5)
    30. Montenegro (2,5 av 5)
    31.
    32.
    33. Georgien (2 av 5)
    34. Armenien (2 av 5)
    35.
    36.
    37. Grekland (1,5 av 2)
    38. Danmark (1 av 5)
    39. Moldavien (1 av 5)
    40. Finland (0 av 5)

    SvaraRadera

All Rights Reserved by Pierre's Schlager © 2014 - 2015
Powered By Blogger

Kontaktformulär

Namn

E-post *

Meddelande *

Använder Blogger.