Top Ad unit 728 × 90

Senaste nytt

recent
no

Storbritannien: Electro Velvet - Still In Love With You

Årets upplaga av Eurovision Song Contest omtalas som balladtungt, vilket får mig att haja till varenda gång - även om det stämmer att det är fler än vanligt av låtar i ett lite lugnare tempo så tänker jag inte på det sättet. Mina musikupplevelser grundar sig nog väldigt lite på låtarnas tempo! Frågan är dock om detta gynnar de få låtar som går i ett snabbare tempo - som Storbritanniens!

I år överraskade brittiska BBC genom att bjuda sugna upphovsmän och artister att skicka in sina bidrag om man var sugen på att bli brittiska representanter i Eurovision Song Contest i Wien. Bland allt det inkomna material tyckte man att en låt stod ut genom att genast göra stort intryck och sedan dröja sig kvar i huvudet - årets interna val från Storbritannien blev Still In Love With You med Electro Velvet.

Electro Velvet är en nybildad duo bestående av 35-årige Alex Larke och 26-åriga Bianca Nicholas som båda härmed tar ett stort steg mot ett större rampljus än de mött förut. Alex sjunger vanligtvis i Rolling Clones, ett hyllningsband till Rolling Stones medan Bianca till exempel synts i brittiska The Voice.

Jodå, nog är det här en låt som gör intryck och dröjer sig kvar, men för min del inte i någon positiv mening. Fusionen mellan electro och swing känns redan den krystad, men framför allt har jag väldigt svårt för den där tillkämpade och tillgjorda är-vi-inte-ruskigt-klämmiga-nu-teatern vi både ser och hör här - och när vi är framme vid Alex scat-parti är jag bara tvungen att stänga av. Det enda som räddar den från det allra lägsta betyget är att Finland är med i tävlingen. Men det är jag det. Uppenbarligen är det här en vattendelare. Låten har ju helt klart fans, både att döma av folk omkring mig och odds och omröstningar. Jag tror trots det ändå på en brittisk placering på den nedre halvan. Nog har man faktiskt fördel av att ha en upptempolåt, men duon är orutinerad och jag vägrar helt enkelt att tro att tillräckligt många tycker det här är kul och bra i den här konkurrensen - särskilt inte juryn.

Upphovsmän
David Mindel och Adrian Bax White
Startnummer
Direktkvalificerad för finalen
Se och hör
Text
Enligt oddsen
Storbritannien rankas just nu som elfte bidrag av Oddschecker
I sociala medier





De fem senaste

Semifinal
Final
2010: Josh Dubovie - That sounds good to me
-
Tjugofemma
2011: Blue - I can
-
Elva
2012: Engelbert Humperdinck - Love will set you free
-
Tjugofemma
2013: Bonnie Tyler - Believe In Me
-
Nittonde
-
Sjuttonde



Bästa placering
Fem segrar: 1967 för Puppet on a string med Sandie Shaw, 1969 för Boom bang-a-bang med Lulu, 1976 för Save your kisses for me med Brotherhood of Man, 1981 för Making your mind up med Bucks Fizz och 1997 för Love Shine a Light med Katrina & the Waves.
Du hittar samtliga bidrag till Eurovision Song Contest 2015 här!
Storbritannien: Electro Velvet - Still In Love With You Reviewed by Pierre on 22:45:00 Rating: 5

4 kommentarer:

  1. Jadu, här hör jag ju till den skaran som ÄLSKAR detta. Skulle vilja säga att för mig är detta det bästa Storbritannien skickat sedan de vann senast. Detta är även den låt jag lyssnat allra mest på av årets låtar. Och jag älskar bara den mer för varje gång jag hör den. Tror dock att det kan bli både topp tio och fiasko av detta i slutänden. Om de iscensätter detta bra och får ett bra startnummer tror jag på topp tio. Om de har misslyckats med stagingen och får starta som typ nr 2 tror jag på flopp. Jag vet iaf vart mina röster troligen kommer hamna i finalen. Denna har plats 4/40 på min ranking och heja Storbritannien!!! (jag som brukar älska ballader och allt;-)

    SvaraRadera
  2. Långt ifrån det bästa som UK har skickat ju ;) Bonnie Tylers låt är ju den klart bästa!
    Denna gillar jag inte alls särskilt mycket, hennes delar är väl helt okej, men håller med dig Pierre när han börjar med sina konstiga saker så stänger jag också av! x)

    1. Estland (5 av 5)
    2. Slovenien (5 av 5)
    3. Irland (5 av 5)
    4. Spanien (4,5 av 5)
    5.
    6. Belgien (4 av 5)
    7. Frankrike (3,5 av 5)
    8. Malta (3,5 av 5)
    9. Azerbajdzjan (3,5 av 5)
    10. Ungern (3,5 av 5)
    11. Portugal (3,5 av 5)
    12. Italien (3,5 av 5)
    13. Island (3 av 5)
    14. Norge (3 av 5)
    15. Albanien (3 av 5)
    16. Israel (3 av 5)
    17. Ryssland (3 av 5)
    18. Sverige (3 av 5)
    19. Serbien (3 av 5)
    20. Polen (3 av 5)
    21. Rumänien (3 av 5)
    22. Litauen (2,5 av 5)
    23. Cypern (2,5 av 5)
    24. Australien (2,5 av 5)
    25. Schweiz (2,5 av 5)
    26. Makedonien (2,5 av 5)
    27. San Marino (2,5 av 5)
    28. Vitryssland (2,5 av 5)
    29. Nederländerna (2,5 av 5)
    30. Montenegro (2,5 av 5)
    31. STORBRITANNIEN (2 av 5)
    32. Lettland (2 av 5)
    33. Georgien (2 av 5)
    34. Armenien (2 av 5)
    35. Grekland (1,5 av 2)
    36.
    37. Tjeckien ( 1,5 av 5)
    38. Danmark (1 av 5)
    39. Moldavien (1 av 5)
    40. Finland (0 av 5)

    SvaraRadera
  3. Har du alltså börjat med principen endast en nolla per säsong? ;)
    För mig kan detta vara årets mest svårbedömda låt. Å ena sidan finns det ett väldigt stort störningsmoment och det är artisterna. Deras enerverande flörtande samt det vedervärdiga scat-partiet går mig på nerverna väldigt snabbt. Å andra sidan så tycker jag faktiskt att detta är lite kul. Jag har redan en liten förtjusning till electroswing och låten sätter sig på direkten och jag kommer på mig själv att gunga och nynna med. Oj vad rörigt detta blev!
    3/5
    20:e plats på min lista

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag reagerade också på din sista kommentar. Jag tror faktiskt att juryn kommer belöna detta mer än tittarna. Får lite Tyskland 2009-vibbar.

      Radera

All Rights Reserved by Pierre's Schlager © 2014 - 2015
Powered By Blogger

Kontaktformulär

Namn

E-post *

Meddelande *

Använder Blogger.