Top Ad unit 728 × 90

Senaste nytt

recent
no

Michał Szpak vann den polska finalen med Color of Your Life

Ikväll avgjordes ju också Krajowe Eliminacje 2016, den polska uttagningen till Eurovision Song Contest, som faktiskt varit en av de mest omtalade de senaste veckorna! Anledningen till det buzzet är ju givetvis att Polen toppat spelbolagens oddslistor för seger i Stockholm på grund av ett av de tävlande bidragen, Cool Me Down med Margaret. Frågan var ju givetvis om låten ikväll skulle klara det första hindret och vinna den polska finalen!

Ett liveklipp (se här) som släpptes häromveckan gjorde mig rejält skeptisk till utsikterna för det. Margaret sladdade vilt på tonerna och såg oengagerad och tafatt ut, helt stick i stäv med låtens attityd och kaxighet. Riktigt så illa var det inte i kvällens final, men ändå ljusår från vad man hoppats på efter den grymma studioversionen - framträdandet låg betydligt närmare klassens timma på random mellanstadieskola än en arenakonsert med Rihanna.

Jag kommer att få svårt att förlåta att det svenska låtskrivarteamet gav bort en sådan låt till en artist som inte ens är i närheten av att hålla måttet när hon ställer sig på en scen - för givetvis höll inte det här för seger ikväll. Margaret fick nöja sig med andraplatsen. De polska tvtittarna gav istället segern till den 25-årige Michał Szpak som slog igenom när han blev tvåa i den allra första polska upplagan av X Factor för fem år sedan. Ikväll tävlade han med balladen Color of Your Life som fick nästan 36% av rösterna i finalen.

Just nu är jag så galet besviken att jag har svårt att klämma fram något positivt alls om vinnaren - snacka om att engagera sig - men jag gör ett försök: Michał var en av få som sjöng riktigt bra i den polska finalen och jag tror faktiskt det här kan funka bättre i Stockholm än de flesta som delar min besvikelse just nu tycks tro. Dessutom är en ballad ett riktigt smart val - när nu startfältet börjar ta form ser det faktiskt ut att bli ganska balladfattigt i år! Här är årets polska bidrag (Du hittar alla bidragen som redan är klara för Eurovision Song Contest 2016 här!):

Resultatet i finalen av Krajowe Eliminacje 2016



Andel tittarröster
1.
Michał Szpak - Color of Your Life
(Andy Palmer, Kamil Varen)
35.89%
2.
Margaret - Cool Me Down
(Robert Uhlmann, Arash, Alex Papaconstantinou, Anderz Wrethov, Viktor Svensson, Linnea Deb)
24%
3.
Edyta GórniakGrateful
(Karolina Alexandra Covington, Monika Borzym-Janowska, Mariusz Bogdan Obijalski, Robert Kamil Lewandowski)
18%

Taraka - In the Rain
(Karol Kus, Alicja Golianek)


NAPOLI - My Universe
(Leonid Shirin, Natalia Tambovtseva)


Natalia SzroederLustra
(Marcin "Liber" Piotrowski, Natalia Szroeder, Szymon Chodyniecki, Przemysław Puk, Marcin Górecki)


Dorota OsińskaUniversal
(Rick Allison, Tinatin Japaridze, Phil Galdston)


Kasia MośAddiction
(Kasia Moś, Mateusz Moś, Paweł Olszówka)


Ola GintrowskaMissing
(Robert Janson, Aleksandra Gintrowska)

Michał Szpak vann den polska finalen med Color of Your Life Reviewed by Pierre on 00:03:00 Rating: 5

8 kommentarer:

  1. En riktig skön låt alltså. Hamnar i topp på min lista. En favorit. Charmig såsom Nederländerna med. Två sköna låtar bland alla andra som försöker skrika högst.

    SvaraRadera
  2. Sjukt trist att inte få höra Cool me down i ESC.. :p

    SvaraRadera
  3. Jag antar att besvikelsen grundar sig på hur Cool Me Down inte funkade live snarare än det vinnande bidraget, eller?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Absolut! Framgår inte det haha... Jag har knappt engagerat mig i vinnaren ännu! Det var HELT rätt att Margaret inte vann när hon funkade så illa live, men jag är galet besviken över att hon var så kass.

      Radera
  4. Philip Holmgren6 mars 2016 kl. 00:41

    Jag tycker detta var ett bättre val, och att Michal verkligen känns som en riktig medlem i Eurovision familjen. ;-)

    Känner på mig att Polen kan komma till final igen med hans utstrålning och passion i rösten.

    (Plus så var det väl så att du redan hade årets vinnare klar med "Heartbeat", var det inte så Pierre? ;-) )

    SvaraRadera
    Svar
    1. Bland bidragen som är klara så är fortfarande Lettland min favorit, men så länge vi fortfarande saknar ett helt gäng bidrag så är det för tidigt att utse en vinnarfavorit. :)

      Radera
  5. Äntligen någon med lite vett och sans! Alla andra verkar tycka att Polen borde ha skickat Margaret TROTS att hon sög ikväll eftersom låten är bra. Jag känner som du, jag är jättebesviken, men Polen gjorde helt rätt som håller henne hemma.

    SvaraRadera
  6. Han var ju ljusår bättre än Margaret och final blir det nog ändå eftersom Polen tävlar i semi 2 som, enligt mig hittills verkar vara den svagaste av semifinalerna. Så ja. Jag är mer nöjd än besviken:-)

    SvaraRadera

All Rights Reserved by Pierre's Schlager © 2014 - 2015
Powered By Blogger

Kontaktformulär

Namn

E-post *

Meddelande *

Använder Blogger.