Top Ad unit 728 × 90

Senaste nytt

recent
no

Vem vinner Eurovision Song Contest 2016?

Det är dags - ikväll avgörs det vem som tar hem segern i Eurovision Song Contest 2016 i en hejdundrande final från Globen i Stockholm!

Det känns som vanligt lite overkligt. Efter att först under nästan ett helt år följt hela det här gänget på avstånd som en bloggande stalker nu vara mitt i händelsernas epicentrum med alla dessa människor runt omkring mig - för att ikväll blåsa upp den där eurovisionbubblan till ett maximum innan den någon gång i natt spricker och allt är slut. För den här gången.

En av de starkare känslorna under de här veckorna är stolthet. Över att vara svensk när vår huvudstad visar sig från sin allra vackraste soliga sida. Över ett fantastiskt arrangemang som alla öser beröm över. Över ett knippe grymma tvshower i absolut världsklass, med en programledarduo som precis alla omkring mig älskar. Men kanske framför allt över att vara en del av hela det här sammanhanget där 42 länder kan mötas och tävlas i vad som bara kan beskrivas som kärlek. Det är stort!

Vi kommer att få en fantastisk finalshow ikväll! Den inleds med en artistparad på scenen som hämtat inspiration från modevärldens catwalk. Artisterna har sällskap av modeller klädda i fantastiska papperskreationer med djurtema av designern Bea Szenfeld medan de tågar in till svensk housemusik av t.ex. Avicii och Swedish House Mafia. Det känns riktigt modernt, fräscht och nyskapande i det här sammanhanget! Sedan rullar det på med bland annat Lynda Woodruff, ett gästspel av Justin Timberlake och en mellanakt som redan känns som blivande klassiker! Love love peace peace är en eurovisionens Värsta Schlagern, en oemotståndlig orgie i eurovisionreferenser signerad Fredrik Kempe och Edward af Sillén.

Även omröstningen har alla förutsättningar för att bli hetare än vanligt! I år är ju formatet nytt då ländernas jurygrupper först lämnar av sina röster och först därefter delas tittarnas röster ut som klumpsummor - precis som i Melodifestivalen! Viktigast av allt är väl trots allt att vi har ett riktigt starkt startfält att se fram emot nu när alla blåbär röstats bort! Här är mina betyg, tips och omdömen om dem och utgången ikväll - längst ned kan du rösta om vad du tycker om bidragen!

Ha en fantastisk finaldag - det tänker jag ha!

1. Belgien: Laura Tesoro - What's the Pressure
Finalen inleds som den senaste semin slutade - med en belgisk Amy Diamond och den discofunkiga What's the Pressure! Jag ha fortfarande inte lyckats bli helt vän med den rätt mossiga låten i kombo med unga Laura, men har vunnits över av ett fräscht nummer till att åtminstone tycka det känns som en helt ok finalist - den blir definitivt en perfekt showstarter! Jag tippar en placering strax under mitten!

2. Tjeckien: Gabriela Gunčíková - I Stand
Tjeckien är i eurovisionfinal första gången med en svenskballad och en av årets starkaste röster! Låten har dessutom fått en riktigt snygg och effektiv staging med Gabriela som svalt vacker mot en fond av flödande geometriska former och en avslutande blomsterexplosion. Här är dock konkurrensen tuffare och från det här startnumret tror jag det blir svårt att nå övre halvan.

3. Nederländerna: Douwe Bob - Slow Down
Jag överraskades av det stora gensvaret Nederländernas Douwe fick i arenan under semin och kände redan där att han tvärtemot mina tips skulle nå final med sin allsångsvänliga countrypop. Hela arenan sjöng med - men var precis som jag helt frågande inför den långa och märkliga tystnaden mitt i låten. Som om någon råkat trycka på paus av misstag. Numret är dock snyggt och om helhet håller det för en mittplacering.

4. Azerbajdzjan: Samra - Miracle
Miracle har hört till mina favoriter under hela säsongen, men trots att jag fortfarande älskar den schlagerpopiga låten och det snygga numret som är precis lagom over the top med snyggt ljus, heta kläder i guld och vitt på både Samra och de snyggt koreograferade dansarna så har den lidit svårt av att Samras varit sjuk och inte riktigt hållit hela vägen sångmässigt. Undangömd på startnummer fyra tror jag azererna får vara glada att de tagit sig till final den här gången.

5. Ungern: Freddie - Pioneer
Snyggo-Freddie med den raspiga rösten gör allting rätt där han står i ett hav av lava i sällskap av sin trumslagarmunk - men det här paketet har tappat momentum vid alldeles fel tillfälle. Visselhooken känns mindre hookig och låten mindre angelägen - och inte blev det bättre av startnummer fem som nu dessutom ligger precis före en låt som verkligen berör. Nedre halvan.

6. Italien: Francesca Michielin – No Degree of Separation
Vi är framme vid det första av bidragen som inte behövt kvalificera sig för final! Jag har älskat den här sedan första stund - låten liksom brinner lågintensivt under tre minuter medan den långsamt äter sig fast, helt utan att fläka ut sig eller använda några stora gester. Den har dessutom försetts med ett nummer som utan att vältra sig i ultramodern teknik känns alldeles eget och unikt. Förmodligen ingen vinnare, men jag tippar högvis med jurypoäng och en placering på topp tio - och jag blir inte ledsen om den skräller sig högre än så.

7. Israel: Hovi Star - Made of Stars
SVT hade inget enkelt jobb med att pussla ihop en bra startordning när många av bidragen med mer lågmälda uttryck hamnade i första halvan. Det drabbar till exempel Israels Hovi Star vars Made of Stars inte känns fullt lika het efter två bidrag i lägre tempo. Jag älskar dock fortfarande den intensiva balladen och det sobert snygga numret på ett helt givet stjärntema. Med det här utgångsläget är jag inte längre lika positiv till en bra placering - men strax över mitten är kanske en rimlig förhoppning?

8. Bulgarien: Poli Genova - If Love Was A Crime
Bulgarien är i final för bara andra gången, och man tog sig dit med ett av årets modernaste bidrag och en av startfältets skönaste artister - som dessutom är en av de stora fanfavoriterna här! Här får man dessutom fördelen av att stå för ett välkommet tempobyte! Jag gillar Polis otvungna charm och att hon känns befriande lagom koreograferad - men jag tror det gör henne till väldigt mycket mer en tittarfavorit än en juryfavorit. Med lite flyt en topp tio-placering!

9. Sverige: Frans – I’m Not Sorry
Det har varit svårt att inte påverkas av alla negativa eurovisionfans som tycker att tävlingen ska vara något helt annat än ett nedskalat framträdande med killen från porten bredvid - men jag hävdar fortfarande att vi prickat helt rätt med vårt val! Så här låter en poplåt år 2016, som en skön symbios mellan det senaste årets stora succér med Justin Bieber och Ed Sheeran - och jag är rätt övertygad om att det är precis vad de européer som inte är helt insnöade på hur ett eurovisionbidrag ska låta hör ikväll. Det kommer att bli grymt skönt att trycka ner kvällens topp 5-placering i halsen på alla haters!

10. Tyskland: Jamie-Lee Kriewitz - Ghost
Börjar vi inte närma oss punkten när The Big Five själv blir tillräckligt sugna på att ta varvet via semifinal hellre än att år efter år riskera att hamna längst ner i resultatlistan. Som här. Ghost är inte direkt dålig men ungefär lika blek i den här konkurrensen som mina ben när det blev säsongspremiär för shorts nu i veckan - och att Jamie-Lee ser ut som en explosion i en leksaksaffär gör inte mycket för att hjälpa upp. Mycket möjlig jumbo.

11. Frankrike: Amir - J'ai Cherché
Trots att hypen peakade strax före tävlandet här i Stockholm hör fortfarande Frankrikes Amir till segerfavoriterna - han vann fansens stora omröstning bland årets bidrag och synd fortfarande på topplistor runt om i Europa. Hans scenshow har kritiserats en del här på plats - men själv tycker jag den är helt ok. Det ser snyggt ut utan att stjäla fokus från de riktiga säljpunkterna här - låten och en artist som älskas av kameror. Segerviben finns inte riktigt där, men jag tror ändå på topp fem - vilket trots allt är en stor seger efter flera år av franska bedrövelser i den här tävlingen.

12. Polen: Michał Szpak - Color of Your Life
Här har vi ännu ett bidrag som riskerar att förlora på sitt startnummer - mitt emellan två av storfavoriterna! Michał har både årets fabulösaste hår och årets självklaraste allsångsrefräng, varav främst det senare tillsammans med hög igenkänningsfaktor från 80-talets rockballadhits säkert drar in en del poäng - jag tippar att man hamnar runt tiostrecket!

13. Australien: Dami Im - Sound of Silence
Förra året gick den svenska tolvpoängaren till Australiens Guy Sebastian - och chansen är stor att även årets tolva går down under! Just nu leder nämligen Dami SVTs omröstning överlägset (faktiskt före Polen med startnumret innan). Precis som då tror jag dock att vår kärlek är något större än det europeiska snittet - Dami är en fantastisk sångerska och artist, men jag tror låten är lite för safe och numret för svalt för att kunna gå hela vägen även om jag inte helt utesluter möjligheten.

14. Cypern: Minus One – Alter Ego
Vi har fått en hygglig musikalisk bredd i finalen, men just lite tyngre toner är det mer ont om. Här får vi lite sådana, även om Alter Ego ju i grunden är en riktig G:sonsk urschlager! Det är inga sensationer här, cyprioterna jobbar med klassiska rockklichéer där man bland annat lånat idén med att låsa in halva bandet i stora burar från Outtriggers melodifestivallåt Echo för två år sedan. Jag gillar fortfarande det ösiga om än klyschiga drivet här, men tror det kan bli svårt att nå några högre höjder i resultatlistan. Strax under mitten?

15. Serbien: ZAA (Sanja Vučić) - Goodbye (Shelter)
Temat kvinnomisshandel är inte det enklaste att ta sig an, och kanske ännu mindre så i det här sammanhanget - men jag tycker man får till det klockrent här! Sanja får låten och temat att leva i sitt ansikte och budskapet förstärks av en manlig dansare i förrövarrollen. Tänk den eurovisionvinnaren Molitva parad med Ungerns låt om barnmisshandel i Köpenhamn häromåret så kommer du rätt nära hur det här ser ut och uttrycks. Jag tror den här underskattas i förhandstipsen och förväntar mig topp tio för Serbien!

16. Litauen: Donny Montell - I've Been Waiting For This Night
Litauen bjuder på svenskpennad radiopop av amerikansk typ med årets kaxigaste tävlande. Kanske är hans självsäkerhet orsaken till att han uppträder helt ensam på scenen - jag tycker det är obegripligt, låten är som klippt och skuren för att förstärkas av ett hett dansnummer, inte en sketen framåtvolt genom ett moln av rök. Det räckte för final, men här tror jag man hamnar i bottenskiktet.

17. Kroatien: Nina Kraljić - Lighthouse
Jag trodde det var kört för Kroatien när det stod klart att Nina tänkte tävla i futuristiska och inte särskilt snygga Star Trek-inspirerade kreationer - men tydligen lyckades Europa höra låten mellan alla synintryck och tog den till final trots allt! Jag gillar låten, och Ninas röst som har lite av samma ton som Cranberries sångerska Delores O'Riordan (även om det engelska uttalet lämnar väldigt mycket att önska). Här tror jag det blir tufft - det blir en placering på nedre halvan.

18. Ryssland: Sergey Lazarev - You Are The Only One
Det här är den överlägsna förhandsfavoriten - och hur tippar man emot en sådan? Jag skippar helt den politiska dimensionen av en eventuell rysk seger, men tycker ändå att en rysk seger skulle skava. Visst är Sergey en grym artist och numret är supersnyggt, som om man återvunnit Måns segernummer och kryddat det med extra allt, men låten är en rätt klassisk euroschlager som lika gärna kunnat tävla för tio år sedan - och jag ser mycket hellre en vinnare som för tävlingen framåt. Jag tippar att det här är tittarnas vinnare ikväll - frågan blir om juryn är tillräckligt med på tåget för att det ska räcka för seger. Utgångstipset måste trots allt bli att vi åker till Sotji nästa år!

19. Spanien: Barei – Say Yay!
Jess Glynne-pop med ett housepiano och ett överexponerat och småtöntigt danssteg framfört av en av årets skönaste artister - för mig räcker det för ett helt gäng poäng härifrån! Minus för kvällens andra smått krystade konstpaus mitt i låten, men jag hoppas och tror ändå att Barei kan ta sig upp på över halvan ikväll - vilket är bra mycket bättre än spanjorerna brukar orka. Det här är ett riktigt bra år överlag för The Big Five!

20. Lettland: Justs - Heartbeat
Frustrationen över att inte alla ser och hör vad jag gör här är rätt stor idag! Justs låter mest här och nu av alla med en minimalistisk danslåt med ultramodern produktion signerad förra årets succé Aminata, en röst som lämnar de flesta av konkurrenterna i skuggan och ett hett framträdande som efter ett par otajta rep nått sitt momentum precis lagom till finalen. Så pass hett att det nästan tänder över faktiskt! Jag vågar fortfarande tro att Justs kan matcha Aminatas sjätteplats från ifjol då han tickar alla juryns röstningskriterier - och jo, det här är låten som skulle ta med Eurovision in i framtiden.

21. Ukraina: Jamala - 1944
Ukraina tävlar med årets stora vattendelare - här i presscentrat pendlar man mellan att tycka det är årets självklara vinnare och att inte orka alls. Det är stora känslor och en speciell sångstil när Jamala spinner på historian om hur krimtatarer tvångsförflyttades till Uzbekistan och Kazakstan av Stalin under andra världskriget - och ett riktigt snyggt nummer. Inte riktigt min påse, men jag kan ändå förstå appealen - Ukraina lär få en framskjuten placering ikväll!

22. Malta: Ira Losco – Walk On Water
Ira Losco blev tvåa när hon eurovisiontävlade för Malta 2002 - det kommer inte att hända ikväll. Hon ligger fortfarande väldigt bra till i spelbolagens odds, men för min del tippar jag att det här är årets mest överskattade bidrag. Molly Pettersson-Hammar körar och har varit med och skrivit den här souliga radiopoplåten som känns som ett koncentrat av en reklamradiohit. Det är snyggt och välproducerat, men själlöst och utan identitet - och sådant belönas inte här. Jag tippar skralt med maltesiska poäng och en placering långt ner.

23. Georgien: Nika Kocharov & Young Georgian Lolitaz - Midnight Gold
För många är det här årets mest överraskande finalist - men själv är jag faktiskt rätt nöjd med att det blev så trots att jag inte heller förväntat mig att de skulle nå dit! Som gammal indiepopare tycker jag den här syramarinerade varianten har sin charm och den där kalejdoskopeffekten i numret gör dessutom att den sticker ut lite extra i startfältet. Georgien kommer inte sist i finalen heller, men en placering på nedre halvan blir det nog trots allt.

24. Österrike: Zoë – Loin D’ici
Att döma av reaktionerna på Euroclub varenda gång Zoë visar sig eller låten spelas så är det här kvällens vinnare. För min del lutar jag snarare åt att det här är årets stora fanwank - låten som fansen älskar och överskattar utan att den riktigt har samma appeal hos den breda massan. Jag gillar vibbarna av Vanessa Paradis och Alizees hits från 90-talet, men tycker låten alltför snabbt blir repetitiv och att det alltför rosa akvarellnumret känns alldeles för mycket som en scen ur en reklamfilm för Barbie-dockor. Topp 10 vore en stor framgång - jag tippar att man hamnar strax utanför.

25. Storbritannien: Joe & Jake – You’re Not Alone
Jag räknade tidigt bort britternas bidrag i år - unga och rätt orutinerade grabbar med en Coldplay Light-låt utan charm och edge - men killarna känns säkrare efter repveckan och numret är faktiskt riktigt snyggt. Dessutom löper man lite mindre risk att glömmas bort med det här startnumret. Risken är ändå att det här är den där typen av låt många tycker är helt ok utan att rösta på eftersom man har ännu större favoriter. I år slipper i alla fall britterna skämmas och det får väl ändå ses som ett litet steg i rätt riktning! Nedre halvan.

26. Armenien: Iveta Mukuchyan - LoveWave 
Armeniens bidrag har förbättrat sina positioner rejält sedan det visat sig att man försett låten med ett av årets hetaste nummer med coola hologram och väldigt mycket ben - låten i sig är dock fortfarande rätt märklig om än snyggt instrumenterad. När man dessutom får skjuts av att synas sist av alla innan röstningen drar igång tippar jag att man landar på topp 10!

Vad tycker du om bidragen i finalen? Rösta!


Vem vinner Eurovision Song Contest 2016? Reviewed by Pierre on 14:25:00 Rating: 5

2 kommentarer:

  1. Är sjukt taggad inför kvällen! Här är min topp 10 för ikväll:
    1. Ukraina (5 av 5)
    2. Italien (5 av 5)
    3. Spanien (4,5 av 5)
    4. Australien (4,5 av 5)
    5. Kroatien (4,5 av 5)
    6. Litauen (4 av 5)
    7. Israel (4 av 5)
    8. Sverige (3,5 av 5)
    9. Nederländerna (3,5 av 5)
    10. Armenien (3,5 av 5)

    Ikväll kommer jag vara blågul x2! :D Frans och Jamala håller jag mina tummar för, Ukrainas låt har verkligen växt på mig och blir väldigt berörd av att se och höra den :) tror det kommer stå mellan just Ukraina och Ryssland ikväll,

    SvaraRadera
  2. Kommer nog bli lite snack. Ryssland hade folkets röster och Ukraina eliten (Juryn). Ärligt talat var Ukrainas låt bäst, juryn var nog mer politisk !

    SvaraRadera

All Rights Reserved by Pierre's Schlager © 2014 - 2015
Powered By Blogger

Kontaktformulär

Namn

E-post *

Meddelande *

Använder Blogger.